یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

آینده زودهنگام سالمندی کشور و مشکلات اقتصادی

انسان از زمان تولد تا مرگ مراحل کودکی، نوجوانی، میانسالی و در نهایت سالمندی که مرحله ای از حیات است را پشت سر می گذارد و این دوره ها در میان فرهنگ و جوامع مختلف از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است. اما سالمندی متاثر از فرسودگی فیزیکی و روح و روان است و برای امور زندگی روزمره اش نیز به کمک نیاز دارد.

آینده زودهنگام سالمندی کشور و مشکلات اقتصادی
صفحه اقتصاد -

از آنجا که بالابردن سطح بهبود زندگی افراد جامعه و دسترسی همه اقشار جامعه به امکانات رفاهی به ویژه افراد سالمند از اهداف و اولویت برنامه توسعه است. از این رو برای بهبود شرایط زندگی سالمندان و شناخت نیازهای آنها ملزم مطالعه و برنامه ریزی است و بی توجهی به این موضوع موجب بروز مسائل اقتصادی و اجتماعی می شود.

سالمندی به عنوان آخرین چرخه دوره زندگی با مسائلی همچون از کارافتادگی، تنهایی، ناتوانی جسمی، بیماری و با شرایط اقتصادی کشورمان با بی سرپرستی و فقر همراه است و همچنین با کاهش درآمد در مقابل با افزایش مخارج زندگی هزینه بیشتری برای سلامت را در پی دارد.

طبق آمارها سال 1410 را شروع بحران سالمندی در ایران می دانند و کشورمان ماهیت سالمندی پیدا می کند و آینده هولناک پیری جمعیت، زودهنگام است. با پایین بودن نرخ ازدواج و افزایش طلاق، پدیده قابل توجهی از زنان و مردان سالمند تنها در آینده را خواهیم داشت. همچنین گروهی از سالمندان کشورکه در بخش غیررسمی اقتصاد یا خوداشتغالی مشغول به فعالیت هستند و فاقد پوشش بیمه بازنشستگی هستند این پدیده به معنای افزایش فقر سالمندی است و در کنار آن زنان تنها فاقد اشتغال که به مرور زمان به آمار نگران کننده زنان تنهای فقیر سالمند افزوده می شوند.

با پدیده سالمندی و شکل گیری بحران نیروی انسانی اقتصاد کشور به شدت تضعیف خواهد شد و رویدادی که هزینه اقتصاد سلامت را به شدت افزایش می دهد و شاهد افزایش هزینه های اقتصادی، سلامت و مراقبت های بهداشتی – درمانی خواهد شد. با روزافزون شدن جمعیت سالمند کشور و بدون اینکه وارد جرگه کشورهای توسعه یافته شده باشد با بحران سالمندی مواجه می شود. با رویداد سالخوردگی جمعیت، چالش کاهش رشد اقتصادی را نیز به همراه دارد. سالمندی جمعیت از یکسو به کاهش نیروی کار منجر می شود و نیروی کار کشور یا موتور حرکت اقتصادی کشور به مخاطره می افتد و مشارکت در نیروی کار به همراه افزایش سن کاهش یافته.

لذا هرچه جمعیت سالخورده تر شود مشارکت اقتصادی کمتر می شود و منجر به کاهش پس انداز و سرمایه گذاری، درآمد و افزایش مصرف و کاهش رشد اقتصادی خواهد شد.از سوی دیگر با سالمند شدن کشور و با وخیم بودن صندوق های بازنشستگی یکی دیگر از بحران های آینده کشور در حوزه تامین معیشت سالمندان است.

از دیگر تنش ها  کاهش نوآوری و خلاقیت در کار، موجب کاهش بهره وری و رشد اقتصادی می شود این موضوع آینده کشور را در بعد رقابت اقتصادی با سایر کشورها روبرو می سازد.

مباحث و مشکلات سالمندان ایجاب می کند تا سازوکاری مناسب و کارآمد ایجاد شود و بدون داشتن شناخت مسائل و چالش های پیش رو و بدون داشتن برنامه مطالعه شده و با استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های مختلف نمی توان سامان مناسبی برای این موضوع که هر روز فراگیرتر می شود پدید آورد. انسجام و هماهنگی همه دستگاه های مسئول می تواند این موضوع را سامانی مناسب بخشد و این پدیده اجتماعی زمانی موفق می شود که  بر نقش فرهنگ و آگاهی رسانی تاکید شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان