یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

مدیریت سازماندهی عزاداری های محرم ، الگویی بی نظیر در شکل گیری نهضت کارآفرینی

در چندین ساله گذشته بسیاری از شیعیان در روزهای منتهی به سالگرد اربعین با شرکت در مراسم راهپیمایی به قصد زیارت بارگاه سالار شهیدان به شهر کربلا سفر می کنند .

مدیریت سازماندهی عزاداری های محرم ، الگویی بی نظیر در شکل گیری نهضت کارآفرینی
صفحه اقتصاد -

شیعیان وفادار به آرمانها و اهداف والای مولای متقیان علی ( ع) و نهضت عدالت خواهی و آزادگی امام حسین ( ع) و یارانش ، قرنهاست که هر ساله در سالگرد قیام خونین کربلا که صحنه  عینی برخورد حق و باطل است ،مراسمات سالگرد عزاداری را با شکوه هر چه تمامتر برگزار می کنند . در چندین ساله گذشته بسیاری از شیعیان در روزهای منتهی به سالگرد اربعین با شرکت در مراسم راهپیمایی به قصد زیارت بارگاه سالار شهیدان به شهر کربلا سفر می کنند . 

حین برگزاری مراسمات عزاداری شیعیان در ایران و سایر کشورها هر ساله میلیونها میلیون نفر ساعت تلاش انسانی و مشارکت مردمی در انواع روشهای تبرع ، هبه ، مشارکت فردی و جمعی و تعاون - تکافل محور صرف برگزاری هرچه باشکوه تر محرم می گردد .مراسمات سالگرد عزاداری سالار شهیدان از جنبه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد توجه اند .زیبایی برگزاری هنرمندانه [ تعزیه ] و سینه زنی های هارمونیک با اشعار پر مغز و پر مفهوم نوحه خوانی ها که با گذر زمان در آنها نوگرایی  دیده میشود ، مراسمات محرم حسینی را به شاخص ترین مراسم آیینی - مذهبی در جهان تبدیل کرده است .

از منظر مدیریتی ، طراحی سیستمی و اجرا تشکیلاتی مراسمات محرم و تدارکات خاص و برپایی تکایا و حسینیه ها و روشهای مشارکتی پذیرایی از عزاداران و مهمانان و در سالهای اخیر برپایی ایستگاههای پذیرایی از راهپیمایان اربعین در فواصل معین و منظم و استقرار امکانات رفاهی با برنامه ریزی و سازماندهی خاص ، همه و همه حکایت از توانمندی مدیریتی برگزاری این مراسمات دارند .شیعیان پیرو مکتب و تعالیم علوی و آموزه های حسینی نیک میدانند که دین مبین اسلام با تکیه بر تعالیم توحیدی برای استقرار عدالت اجتماعی ، مساوات و توزیع متقارن فرصت ها و ثروت در جوامع و برابری همه در مقابل قوانین الهی و عرف اجتماعی نازل شده و چشم انداز و ماموریت پیام مکتب امام حسین ( ع) و همه امامان تشیع استقرار عدالت و تعاون و رشد متوازن جوامع است .

پیامبر اکرم (ص) مبدع روش مدیریت تکافل در جامعه با حفظ احترام به حقوق مالکیت مشروع اشخاص بود . امروزه با مشارکت دولت - ملت در قالب انواع قراردادها به تاسی از سیره نبی الله به روش های انعطاف پذیر سرمایه گذاری امکان  مشارکت مردمی برای مبارزه با فقر - بیکاری - تورم ، تداول ثروت در جهت پیشرفت و بهبود زندگی آحاد جامعه فراهم می تواند گردد . برگزاری هر ساله مراسمات محرم و خصوصا راهپیمایی بزرگ اربعین گواه بر توانگری و توانمندی مالی - مدیریتی جامعه تشیع وفادار به تعالیم مکتب توحیدی اسلام مینماید  .   

از آنجاییکه همه شیعیان خصوصا ایرانیان بدون هیچ چشمداشتی فقط به نیت قرب الله ، بی ریا و خالصانه سالگرد واقعه خونین کربلا را با هزینه های مردمی با شکوه هرچه بیشتر برگزار می کنند ، بدون شک ،این اتحاد و شعور مذهبی- عقیدتی می تواند به الگویی بی نظیر در جلب مشارکت مردمی جهت مدیریت و سرمایه گذاری جمعی شیعیان در تاسیس بنگاههای اقتصادی جدید و پشتیبانی از واحدهای تولیدی دارای مشکلات عدیده متبلور شود ! که نتیجه این تکافل و تعاون ایجاد اشتغال برای جوانان و خانوارهای نیازمند اشتغال که پیرو مکتب توحیدی اسلام و عاشق آموزه های نهضت امام حسین (ع) هستند، میشود . تقویت و ارتقا سطح توانگری و بنیه مالی خانواده های مسلمان به چشم اندازی منتهی خواهد شد که رسول الله با پیاده سازی روش تکافل در مدینه نبی در صدد پیاده سازی عدالت اقتصادی و مبارزه با فقر و جهل بودند . 

امامان صالح و متقی مذهب تشیع ادامه دهنده رویکرد توحیدی اقتصادی رسول الله بودند ،خصوصا مولای متقیان علی ( ع) که با هزینه و صرف وقت شخصی با حفر چاه و آباد کردن زمینهای موات و تبدیل آنها به مزارع و احداث باغات ثمرده و سپس واگذاری رایگان به مسلمانان دارای بنیه ضعیف مالی باعث توانگری مالی جامعه مسلمین می شدند و همین رویه را از امام صادق ( ع) نقل کرده اند، مبدع آموزه های تعاون و تکافل محور بوده اند .

سینرژی ( هم افزایی) برگرفته از تعالیم ژرف مذهب تشیع اثنی عشری که مبتنی بر معرفت و شکوه فرهنگی ایرانیان است و در برگزاری مراسمات آئینی- فرهنگی سالانه محرم حسینی متبلور می گردد، می تواند الگوی اجرایی موفق در راه اندازی موج کارآفرینی و رونق اقتصادی طی برنامه ریزی مشارکت جمعی و تکافل محور و تعاون نیت باشد . [ اتحاد و تکافل در ژرفای سازماندهی عزاداری های محرم حسینی شیعیان ، الگویی بی نظیر برای سیستم دهی نهضت کارآفرینی در جهت پیشرفت های اقتصادی - اجتماعی جامعه می تواند قرار گیرد.]

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد