یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تو اول بگو با کیان زیستی ،پس آنگه بگویم تو کیستی

دانشمندان علم روانشناسی می گویند که ؛ افکار هر انسانی از برآیند تاثیرات افکار پنج نفر از اطرافیان که بیشترین تماس را با شخص دارند شکل می گیرد. بهمین دلیل افراد هوشمند خود را در مسیر همنشینی با کسانی قرار می دهند که تبادل اندیشه و اطلاعات با آنها بتواند در سبک اندیشیدن و زندگی کردنشان تاثیرات مثبت و اساسی بگذارد.

تو اول بگو با کیان زیستی ،پس آنگه بگویم تو کیستی
صفحه اقتصاد -

کمترین شک و تردیدی نباید داشت که تک تک افراد و مالا یک جامعه با همت و هوشیاری می توانند راه توسعه فردی و اجتماعی را پیدا کنند و خود و جامعه خود را بسوی کمال هدایت کنند.

مطالعه و همنشینی در محافل و با اشخاص مطالعه گر و اهل اندیشه، انسان ها را در مسیر موج آگاهی قرار می دهد. برای اینکه تفاوت های فرهنگی و میزان تلاش های ملت ها را در حوزه کسب دانش و خردمندی درک کنیم باید سرانه مطالعه در کشورها و مقایسه تطبیقی صورت دهیم. تا علت اصلی پیشرفت ها یا عقب ماندگی ها را درک کنیم. به عنوان مثال: سرانه مطالعه در تهران هفته ای یک ساعت و چهل دقیقه و در ژاپن ده ساعت و سی دقیقه است. ( کتاب های غیر درسی ) همین آمار علت پیشرفت های سریع ژاپن و توسعه بطئی ایران را آشکار می کند.

آمار مطالعه کتاب و مقالات در کشورهای دنیا متفاوت است. اما نکته جالب اینست که؛ درجه توسعه یافتگی هر کشور رابطه مستقیم به میزان کتاب خوانی و سطح فرهیختگی جوامع دارد.

طبیعتا وقتی در یک کشور تعداد کتابخانه های آن همچون مدارس و دانشگاهها رو به افزایش و کتابخوانها را اکثریت جامعه تشکیل دهند ، عموم جامعه به درجه ای از سطوح آگاهی می رسند که بتوانند مسائل جزیی و کلان را با دقت و منطقی تجزیه و تحلیل کنند و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها مشارکت آگاهانه و فعالانه داشته باشند. برآیند اندیشه های مثبت یک جامعه به توسعه پایدار و متوازن آن جامعه منتهی می شود و برعکس.

وقتی عکس های صف های طولانی که صبح ها در جلوی درب کتابخانه های برخی از کشورها را می بینیم که مردم، خصوصا جوانان در صف ها منتظرند تا وارد کتابخانه ها شوند و چند ساعتی را بجای قهوه خانه و دورهمی های دوستانه و یا حتی اردوهای فرهنگی و تکرار مکررات به مطالعه بپردازند و بر عکس کتابخانه های کشور ما خلوت!! و کم رونق، هر ایرانی دلسوز وطن را بفکر فرو می برد.‌ آیا با سطح مطالعه پایین و نامنظم امکان اجرای برنامه های توسعه فردی و ملی وجود دارد؟! 

در فلسفه خلقت انسان، تفاوت اساسی بین انسان با حیوانات در توانایی اندیشیدن و آموختن و سخن گفتن است. انسان یک زیست مبتنی بر خصائص حیوانی دارد که در چنین وجهی، خوردن و نوشیدن و خوابیدن و تولید مثل می کند، اما از منظر خردمندی ، انسان با کتاب خواندن و همنشینی با اهل خرد همواره مغز و ذهن خود را تغذیه کند. تغذیه شکم با مواد غذایی و تغذیه اندیشه با مطالعه!! در چنین شرایطی توسعه فردی ایجاد و رفته رفته توسعه اجتماعی فراگیر می شود.

خوشبختانه، با تکنولوژی جدید ارتباطات و ابزارهای گوشی هوشمند، شاهد تحول عظیم در تولید محتوا و افزایش نویسندگان و نوشتن مقالات و کتاب های با عناوین متعدد و متنوع هستیم. آمارها ضمن اینکه آمار پایین مطالعه ایرانیان نسبت به کشورهای توسعه یافته را می گویند از سوی دیگر خوشبختانه از آمار بالای تولید محتوا ایرانیان در فضای مجازی در منطقه غرب آسیا خبر می دهند. بیشترین تعداد و مطالعه در فضای مجازی اختصاص به جوانان دارد. این خبرها خوشحال کننده هستند. 

خوشحال کننده تر اینکه، منحنی رشد فکری در ایران از روند منطقی برخوردار شده، تولید کنندگان دانش شفاهی و دانش بنیان گروههای سنی بالا - میانسال - جوان را شامل شده و نسل جوان سکاندار گسترش سیستم های مطالعاتی دیجیتالی در ایران شده اند.

در چنین شرایطی و در چنین روند تحولات پر پرسرعت در تولید محتوا و دانش امروزی ، قطعا لازمست بطور مرتب صاحبان دانش و اطلاعات در گروه سنی پیشکسوت با گروه سنی جوان مسلط به درک تکنولوژی روز همکاری کنند تا از ترکیب دو دوره متفاوت از عصر دانایی ،دانش و خردمندی مورد نیاز عصر موج چهارم در ایران همسو با کشورهای توسعه یافته پا بگیرد .علائم و نشانه های افزایش میزان مطالعه هفتگی ایرانیان از طریق صفحه گوشی های همراه و کتابهای صوتی خوشحال کننده است . موجی از تشنگی خواندن و آموختن در ایران شروع شده، محافل روشنفکری متشکل از کتابخوانها در نقاط مختلف در حال برگزاری جلسات کتابخوانی و پرورش انسانهای مطالعه گر هستند. این موج می تواند ایران را به سرعت به توسعه در خورشان این سرزمین سرافراز در عصر موج چهارم تمدن بشری برساند ...

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان