یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

پیشنهاد تاسیس وزارتخانه کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور

این یادداشت به مناسبت روزهای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دوره چهاردهم ریاست جمهوری ، این یادداشت به جهت جلب توجه شخصی که بهمراه مشاورانش سکاندار چهار سال هدایت قوه مجریه خواهد شد، برای آشنایی با پاشنه آشیل اصلی اقتصاد ایران ارائه می شود

پیشنهاد تاسیس وزارتخانه کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور
صفحه اقتصاد -

سالهای متمادی فعالیت در اکوسیستم کسب و کار و آشنایی با بنگاه های اقتصادی و رویکردهای مدیریتی در سازمانهای گوناگون بواسطه شغل خویش بعنوان کارشناس بیمه های بازرگانی و نیز بواسطه مطالعات  در دو دانش مدیریت ریسک و #مدیریت بازاریابی بطور مستمر با منابع مختلف آموزشی، سبک های متفاوت تفکرات اقتصادی و ساختار سازمانی، سیر تحول اجتماعی، اقتصادی کشورمان از نهضت مشروطه تاکنون همواره اکوسیستم فضای کسب و کار کشورمان را مورد مطالعه قرار داده ام ‌. 

کارشناسان بیمه های بازرگانی خصوصا در شاخه #کارگزاری به دلیل ماهیت شغلی به مرور زمان با کلیه اجزا اقتصاد خرد و کلان ، سازمانها ، رویکردها ، قوانین و مقررات و تفکرات مختلف مدیریتی و کارشناسی آشنا می شوند . ستون اصلی و بنیادین بیمه گری بازرگانی بر #مطالعات ریسک استوار است .

لذا مدیریت ریسک و مدیریت پرتفوهای بیمه ای دو روی یک سکه هستند .بدین معنا که بدون اجرا و پیاده سازی مدیریت ریسک ، مدیریت بیمه مفهوم و موضوعیت پیدا نمی کند . 

در مدیریت ریسک، کارشناسان مطالعه گر به علت ذات حرفه خویش، بطور مستمر و بدون اینکه خود بخواهند، ذهن و فکر آنها بطور اتوماتیک در هر صحنه زندگی و کار در حال رصد و بررسی نقاط ضعف و تهدیدات موجود در سیستم ها و سازمان ها و تصمیمات اقتصادی هستند و همیشه در جستجوی چاره اندیشی رفع نقاط ضعف و تهدیدات و تبدیل چالش ها به نقاط قوت و فرصت ها می باشند!؟ و ... ذهن افراد این حرفه همیشه بدنبال بهبود و ارتقا بهره وری فردی، بنگاهها و سطح ملی می باشد ، کنکاشی مستمر و البته بسیار خسته کننده و فرسایشی!!

وقتی که در سال ۱۳۸۴ برنامه چشم انداز توسعه همه جانبه ۲۰ ساله ایران که قرار بود متشکل از بهم پیوستن و اجرای چهار قانون برنامه پنج ساله توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی باشد، چشم انداز، ماموریت و اهداف مطالعه می شد، بسیاری از فرزندان ایران از چنین برنامه ریزی رشد و پیشرفت کشورمان صمیمانه خوشحال گشتند و بالطبع کسانی که رقبای منطقه ای ایران هستند، از برنامه ریزی برای پیشرفت همه جانبه ایران ناراحت و نگران شدند. زیرا بدون کمترین اغراقی با سیر مطالعات و تجربیات به صراحت می توان گفت که کشور ما و هموطنان شایسته ما از ظرفیت های بالای سرزمینی، توانمندی های علمی، توانگری ذهنی ذاتی و غیرت ملی برای رسیدن به اوج موفقیت های همه جانبه برخوردارند .

اما واقعیت اینست که برای تحقق برنامه هایی همچون چشم انداز ، قوانین برنامه توسعه،حمایت و پشتیبانی از صنعت و کشاورزی و خدمات پیشران به یک برنامه ریزی و سازماندهی و ساختار #شتابدهنده و خنثی گر #بورکراسی گلوگاهی حاکم بر عملکرد دستگاههای دولتی که تاثیرات منفی بر تصمیم گیریهای مدیران ، کارشناسان حوزه اشتغالزای دارند به جهت حذف انتروپی های مانع توسعه به هر نحو و شکل ممکن نیاز مبرم احساس می گردد! 

متاسفانه قوانین معارض و موازی کاریهای اجرایی در سازمانهای دولتی همچون #گلوگاهها مانع توسعه عمل می کنند و مانع تحقق اهداف اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور وفق برنامه های توسعه می شوند .دهها برنامه رادیو و تلویزیونی ، صدها مقاله و بارها اعتراض دولتمردان و نمایندگان مجلس در مورد نقد به گلوگاه های مانع رشد محیط کسب و کار را شاهدیم ،اما متاسفانه متاسفانه مشکل همچنان باقیست!؟ چرا !؟

از مطالعات مستمر ریسک های کارآفرینی به یافته های ارزشمندی برای حمایت ها پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در فضای کسب و کار کشور بطور #استراتژیک دست یافته ایم که بطور خلاصه :

تقویت فعالیت بخش های خصوصی ، تعاونی ( مشارکت های مردمی ) اشتغال زایی و کارآفرینی اجتماعی ،ارجح ترین و استراتژیک ترین اقدام تاسیس [ وزارتخانه استارتاپ ها و  اشتغالزایی و کارآفرینان] به عنوان هدایت گر اصلی و هماهنگ کننده بخش ها و پشتیبان و مانع زدا در قبال تصمیمات مخرب اکوسیستم محیط کسب و کار در مسیر حمایت از تولیدات کالاها و خدمات و سرمایه گذاران ، کارآفرینان ، خوداشتغالان ، صادرکنندگان این وزارتخانه می تواند ایفا نقش کلیدی کند. بعنوان مطالعه گر ریسک های مشهود و نامشهود کارآفرینی این پیشنهاد را به مدیران ارشد و صاحب نظران محیط کسب و کار، خصوصا ، دولت آینده و نمایندگان مجلس جهت فراهم نمودن شرایط تاسیس وزارتخانه استارتاپ ها و کارآفرینی ارائه میگردد تا ان شاالله جامه عمل بپوشد ... 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان