یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

آیا می دانید ،جبار باغچه بان یک استارتاپ زبده در طراز جهانی بود ؟!

جبار باغچه بان ، معلمی در شهرهای مرند و تبریز بود . اولین کودکستان در ایران را در تبریز بنام [ باغچه اطفال ] و بعدها در تهران نیز کودکستان باغچه بان را تاسیس نمود.

 آیا می دانید ،جبار باغچه بان یک استارتاپ زبده در طراز جهانی بود ؟!
صفحه اقتصاد -

در درس اخلاق حرفه ای در کسب و کار و سازمان ها مبحث جالبی وجود دارد و آن اینست : همه تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات، صاحبان مشاغل با تحصیلات دانشگاهی و چه صاحبان آن مشاغلی که با سطح تحصیلات پایین تر لیکن سالها تجربه به سطح [ استادکار ] می رسند به یک مفهوم و یا یک فلسفه ای در کار دست می یابند : رعایت انصاف و مراعات حق مشتریان ، خلاقیت و نوآوری !؟

بر این باورم که این رفتار اخلاقی و هوش سرشار انسانی در ذات انسانها و سرشت عالم هستی ساری و جاری است . چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه بدانیم و چه ندانیم ، مرور زمان و افزایش تجربه بعلت سالها کار کردن در هر شغل و حرفه ای، حتی اگر افراد بطور انفرادی و کمترین مهارت آموزی و فراگیری مبانی علمی بصورت کلاسیک فعالیت کنند، سرانجام به نقطه ای از خلاقیت و وجدان و اخلاق حرفه ای می رسند که تفاوت بین انجام کارها به نحو خوب یا بد را تشخیص می دهند و غالبا فطرت پاک انسانی، اکثر آدمها را بسوی مثبت اندیشی و انجام کارهای خیرخواهانه سوق می دهد . آنانی هم که از خواب غفلت و کج اندیشی نسبت به رعایت نکردن حقوق دیگران و خدمت به دیگر انسانها بیدار نمی شوند ( به اصطلاح آدم زرنگه هستن )، سرانجام دست روزگار و انگار نیرویی نامرعی موجب از گردونه کار خارج شدنشان بطریقی از چرخه زندگی اجتماعی و ممانعت از تداوم ریسک آفرینی آنان می شود!

انگار شعور کائنات یک نوع مدیریت نامحسوس در کنترل و جلوگیری از پلشتی ها در جوامع بنیانگذاری نموده و برای نیک اندیشان و خیرخواهان نیز جوایز ویژه تعبیه نموده که بهترین امتیاز بجا ماندن نام و یاد نیک است . عارفان شرقی و انسانهای خردمند بارها به وجود ناظر و یک نیروی نامریی اما حاکم بر کلیه روابط انسانی در جوامع اشاره کرده اند . گویی هر انسانی در زندگی و در هر حرفه ای سرانجام به تحلیل مثبت یا منفی عملکرد خود واقف می شود و نیک اندیشان بسوی معرفت هستی و جاویدان ماندن ارتقا رتبه می یابند. ‌

جبار باغچه بان ، معلمی در شهرهای مرند و تبریز بود . اولین کودکستان در ایران را در تبریز بنام [ باغچه اطفال ] و بعدها در تهران نیز کودکستان باغچه بان را تاسیس نمود .او در ۱۵ سالگی بعلت تصادف شنوایی یک گوش خود را از دست داده بود به همین علت ، شرایط کودکان ناشنوا را درک می کرد . در سالهای  تدریس به نقش مهم حس بینایی و لامسه در یادگیری پی برد .او با پشتکار توانست روش آموزش اشاره ای را ابداع و اولین مبدع روش یادگیری ناشنوایان در دنیا شود. او روش صحیح یادگیری الفبا و آموزش زبان فارسی را پایه ریزی کرد .جبار باغچه بان کتاب های؛ بابا برفی - روشنگران تاریکی - من هم در دنیا آرزو دارم - عروسان کوه - درخت مروارید - شیوه صحیح آموزش زبان فارسی - رباعیات باغچه بان - خود نوشته های جبار و ... را به نگارش درآورده است.

download

باغچه بان مخترع دستگاه شنوایی برای ناشنوایان شد .خدمات ارزشمند و بیاد ماندنی این مرد بزرگ به آموزش و پرورش در ایران تا زبان و ادبیات فارسی وجود دارد فراموش نخواهد شد .

باغچه بان پنجره های روشنایی و ارتباط برتر را برای ناشنوایان گشود . کتاب بابا برفی باغچه بان ، به عنوان برترین کتاب ادبیات کودکان از سوی کانون جهانی کتاب انتخاب شد . وی در ۸۰ سالگی در تهران درگذشت و در شهرری دفن گردید . 

مروری تحقیقاتی بر مسیر زندگی پر از فراز نشیب باغچه بان نشان می دهد که این انسان شریف و خداشناس با مشقت درس خواند و بدون هیچ ادعایی در پی سالها تدریس و تجربه به معارف ارزنده ای دست یافت ، تو گویی معلم هستی ، در ذهن وی ، استعداد نوآوری و ابداع روش ها و ابزارهای آموزش نوین و اختراع دستگاه شنوایی را متبلور کرده است!

امروزه در ادبیات نوین ، به اشخاص خلاق و نوآوری همچون شادروان جبار باغچه بان ،منتور استارتاپ می گویند . نسل باغچه بان فرزندان پس از انقلاب صنعتی اول و دوم بودند . آن نسل که جنگ های اول و دوم جهانی و سختی های بسیار دیده و لمس کرده بودند مبدع بسیاری از نوآوریها برای بشریت شدند . 

متاسفانه نسل امروز کشورمان هیچ شناختی از صدها منتور استارتاپ و شتابدهنده ایرانی که موجب تمدن و فرهنگ سازی غنی ایران زمین شده اند ندارند . اگر باغچه بان و امثال او شهروند کشورهای دیگر بودند ، مجسمه های آنان در ورودی دانشگاهها و میادین شهرها و در یک روز تقویم کشورشان نصب و درج می شد تا همه نسل های پسین بدانند که با چه انسانهای بزرگمنشی افتخار هموطنی دارند.

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد 

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد