یادداشت اختصاصی از هایده ایمانی

قیمت دلار و سیگنال برجامی

یکی از دلایل زیاد شدن تورم، بالا رفتن نرخ ارز میباشد. در کشور وجود دارد نیز می تواند یکی از دلایل موثر بر بالا رفت قیمت دلار باشد.

قیمت دلار و سیگنال برجامی

این روزها می توان به سیگنال مثبت یا منفی مذاکرات هسته ای، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت در بازار دلار اشاره کرد. البته میتوان گفت سیگنال منفی و یا مثبت از سوی مذاکرات وین تنها عامل صعودی و یا نزولی شدن قیمت دلار نمی باشد، بلکه افزایش و یا کاهش دلار در بازارهای همسایه مثل هرات و سلیمانیه در ابتدای روز و همچنین تورم هم باعث تغییرات در قیمت آن میباشد. نرخ ارز به عرضه و تقاضای بازار هم بستگی دارد.

این نکته قابل توجه است که تورم رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد و بالعکس و یکی از دلایل زیاد شدن تورم، بالا رفتن نرخ ارز میباشد. البته رشد تولیدی خیلی پایینی که در کشور وجود دارد نیز می تواند یکی از دلایل موثر بر بالا رفت قیمت دلار باشد.

قابل ذکر است که نرخ رشد تولید و نرخ تورم عواملی هستند که در کوتاه مدت تاثیر خود را بر روی نرخ ارز نمی گذارند. این روزها بیشترین تاثیر، تاثیر مسایل سیاسی است که مهمترین آن توافق برجام می باشد.

دیروز نیز در ابتدای روز شاهد افزایش قیمت دلار بودیم ولی معاملات فردایی که غیرقانونی نیز می باشد، روند کاهشی داشت که می تواند به دلیل اعلام اولیانوف، در مورد توزیع پیش نویس متن نهایی توافق رفع تحریم ها بین طرفین برجام خبر داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در توئیتر خود نوشت: خبر فوری! هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس توافق احیای برجام را (بین مذاکره‌کنندگان) توزیع کرد.

اگر طرفین موافقت خود را اعلام کنند، توافق خواهد شد و این خبر می تواند سیگنال بسیار مثبت برای کاهش زیاد قیمت دلار در بازار باشد.

فعالان بازار ارز به طور جدی پیگیر خبرهای برجام و مذاکرات وین هستند و بر این اساس معاملات خود را مدیریت می کنند.

و با توجه به سیگنال های مثبت این روزها، احتمالا قیمت ارزهای پرطرفدار در روزهای باقیمانده این هفته نزولی خواهد بود.

*دانشجوی مقطع دکتری تخصصی مهندسی مالی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان