اظهارنامه مالیاتی املاک اداری - تجاری و مسکونی چیست؟ + زمان ارسال اظهارنامه املاک اجاری

ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد املاک یکی از تکالیف قانونی صاحبان املاک مسکونی، اداری و تجاری در ایران است. در این مطلب به بررسی جامع مواردی همچون زمان تکمیل، نحوه تکمیل و محاسبه مالیات املاک اجاری عملکرد سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

اظهارنامه مالیاتی املاک اداری - تجاری و مسکونی چیست؟ + زمان ارسال اظهارنامه املاک اجاری
صفحه اقتصاد -

سازمان امور مالیاتی کشور به منظور ارائه خدمات الکترونیکی و کاهش مراجعات حضوری مؤدیان و همچنین افزایش رضایتمندی مؤدیان محترم مالیاتی، امکان ثبت نام اظهارنامه مالیات اجاره املاک را به صورت برخط فراهم نموده است. مطابق ماده ٥٣ قانون مالیات های مستقیم:«درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارتست از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.».

بنابراین ٧٥ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ٢٥ درصد آن معاف از مالیات می‌باشد. ضمنا ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می‌گردد، میتواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی تاثیر می‌باشد. این مالیات فقط به مبلغ اجاره تعلق می‌گیرد. کلیه اشخاصی که ملک/املاک خود را به اجاره واگذار نموده‌اند و درآمدی از آن حاصل می‌نمایند مشمول مالیات بوده و موظف‌اند تا پایان مهلت قانونی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک خود اقدام نمایند.

زمان تکمیل اظهارنامه:

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی املاک برای عملکرد سال ۱۴۰۲، تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۳ است. صاحبان املاک موظفند در این بازه زمانی نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه خود از طریق سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://www.tax.gov.ir/Pages/HomePage اقدام نمایند.

نحوه تکمیل اظهارنامه املاک اجاری:

برای تکمیل اظهارنامه املاک اجاری، مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. ورود به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی: ابتدا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی شوید. در صورت عدم ثبت نام قبلی، لازم است نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایید.
  2. انتخاب گزینه املاک: پس از ورود به سامانه، از منوی سمت چپ گزینه "املاک" را انتخاب کنید.
  3. انتخاب عملکرد مورد نظر: در این مرحله، عملکرد مورد نظر خود (سال ۱۴۰۲) را انتخاب نمایید.
  4. تکمیل اطلاعات ملکی: در این بخش باید اطلاعات مربوط به هر یک از املاک اجاری خود را به طور دقیق و کامل وارد نمایید. اطلاعات مورد نیاز شامل مواردی همچون آدرس ملک، کد پستی، مساحت، تعداد واحدها، نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) و ... است.
  5. تکمیل اطلاعات مربوط به اجاره بها: در این بخش باید اطلاعات مربوط به اجاره بهای هر یک از واحدهای ملکی خود را اعم از مبلغ اجاره، مدت اجاره، تاریخ شروع و پایان اجاره و ... به طور دقیق وارد نمایید.
  6. محاسبه مالیات: پس از تکمیل اطلاعات، سامانه به طور خودکار نسبت به محاسبه مالیات متعلقه اقدام خواهد نمود.
  7. ارسال اظهارنامه: در نهایت پس از بررسی و تأیید اطلاعات وارد شده، نسبت به ارسال اظهارنامه خود اقدام نمایید.

نکات مهم در تکمیل اظهارنامه:

  • دقت و صحت در وارد نمودن اطلاعات املاک و اجاره بها از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت ارائه اطلاعات نادرست، مشمول جریمه خواهید شد.
  • در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال، می توانید از راهنمای موجود در سامانه یا بخش پشتیبانی سازمان امور مالیاتی استفاده نمایید.
  • حفظ اسناد و مدارک مربوط به املاک و اجاره بها مانند قرارداد اجاره، سند ملک و ... الزامی است.

محاسبه مالیات املاک اجاری:

مالیات املاک اجاری طبق نرخ‌های مصوب در قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به عواملی همچون نوع کاربری ملک (مسکونی، اداری، تجاری)، مساحت ملک، میزان اجاره بها و ... محاسبه می‌شود.

معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی:

  • معافیت پایه: مطابق قانون، صاحبان املاک از مبلغ مشخصی (سقف معافیت) معاف از پرداخت مالیات هستند. این مبلغ در سال 1402 برای اشخاص حقیقی که تحت تکفل پدر یا همسر نیستند، 750 میلیون ریال و برای اشخاص حقیقی تحت تکفل پدر، 475 میلیون ریال تعیین شده است.
  • تخفیف مالیاتی: در صورتی که صاحب ملک در واحدهای مسکونی خود سکونت داشته باشد، از مالیات متعلقه به واحد مسکونی خود به میزان 50 درصد تخفیف برخوردار خواهد شد.
  • سایر تخفیف‌ها: در قانون مالیات‌های مستقیم، تخفیف‌های دیگری نیز برای برخی از گروه‌ها مانند جانبازان، آزادگان و ... در نظر گرفته شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان