دبیرکل انجمن پخش در گفتگو با صفحه اقتصاد مطرح کرد

کاهش ۲۲ درصدی خرید، سفره های خالی و بحران جدی اقتصاد

دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران ازکاهش ۱۸ تا ۲۲ درصدی حجم فروش در شرکت‌های پخش خبر داد و گفت: کاهش شدید حجم فروش بدلیل ضعف تولید یا پخش نیست، بلکه این کاهش نشان می‌دهد که مردم توان خرید ندارند و سفره‌های مردم به اندازه هشدار خالی شده است.

کاهش 22 درصدی خرید، سفره های خالی و بحران جدی اقتصاد
صفحه اقتصاد -

کورش شرفشاهی - احمد شیروانی دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران با اعلام اینکه آمارهای شرکت‌های پخش نشان می‌دهد که میزان فروش کالاها به صورت حجمی افت کرده گفت: اگر میزان فروش بر اساس مبلغ بالا یا پایین می‌رفت، می‌توانستیم به نوع دیگری تشریح کنیم و تاثیرات افزایش قیمت دلار را عامل بدانیم، اما کاهش فروش حجمی نشان می‌دهد که مردم از عهده خرید بسیاری از کالاها برنمی‌آیند.

وی با اعلام اینکه کاهش فروش به یک کالای خاص محدود نمی شود بلکه در تمامی کالاها صورت گرفته گفت: از لبنیات تا برنج و از مرغ و گوشت تا حبوبات و... همه چیز با کاهش توزیع و مصرف روبرو شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که مردم توان خرید ندارند گفت: در حالی قیمت کالاها به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته که افزایش حقوق و دستمزد ۲۰ درصد بوده، بنابراین حقوق بگیران ۳۰ درصد از تورم موجود عقب هستند و برای جبران این عقب ماندگی از خرید کالاها خودداری می‌کنند.

وی بدترین گزینه را کاهش خرید مواد غذایی دانست و گفت: هنگامی که مردم مواد غذایی را به اندازه کافی نمی‌خرند، یعنی به اندازه کافی پروتیین و ویتامین به بدنشان نمی‌رسد، وضعیتی که افزایش بیماری‌های گوناگون بدلیل کمبود مصرف مواد غذایی را رقم می زند و تاثیرات خود را در هزینه‌های درمان و افزایش خرید دارو نشان می‌دهد.

شیروانی دبیرکل صنعت پخش

شیروانی با اعلام اینکه کاهش خرید به صورت دومینووار اقتصاد را به چالش می‌کشد گفت: وقتی درآمد و حقوق مردم پاسخگوی تورم روز افزودن نباشد، از خرید بسیاری از کالاها خودداری می‌کنند که در نتیجه کالاها در فروشگاهها می ماند و فروشگاهها سفارش نمی دهند، در نهایت تولید کنندگان نیز دلیلی برای تولید ندارند.

وی با هشدار نسبت به اینکه کاهش مصرف در بسیاری از بخشهای اقتصادی اثر منفی می گذارد گفت: وقتی مردم کالاها را نخرند، شرکت‌های پخش نیز به میزان کمتری کالا پخش می‌کنند و گردش مالی مناسبی در اقتصاد صورت نمی‌گیرد و تبعات منفی آن در بسیاری از بخشها خودنمایی می کند.

دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران با اعلام اینکه کاهش خرید و مصرف باعث تعدیل نیرو و اخراج کارگران می‌شود گفت: اکنون شرکت‌های پخش به دلیل آنکه سفارش ندارند و نمی‌توانند کالا توزیع کنند، به اندازه‌ای نیرو نگه می‌دارند که بتواند کالاهای بازار را توزیع کنند و نیروهای اضافی را اخراج می‌کنند، بنابراین نه تنها استخدامی صورت نمی‌گیرد، بلکه شاهد تعدیل نیرو و افزایش بیکاران خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه مصرف برخی کالاها فصلی است گفت: مواد شوینده و بهداشتی در شش ماهه دوم به ویژه در ایام نوروز بدلیل توجه به خانه تکانی مصرف بسیار بالایی دارد و در آن زمان میزان تولید و توزیع این مواد بیشتر می‌شود، حتی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده اقدام به دپوی آنها برای توزیع در ایام نوروز می‌کنند، اما پس از آن، نیروهایی که در این زمینه فعالیت می کردند، به هیچ کاری نمی‌آیند و شرکت‌های پخش نیز همزمان با مصرف فصلی، نیروها را به صورت فصلی جذب می‌کنند و پس از پایان این دوره، نیروها را تعدیل می کنند.

گفتگوی صفحه اقتصاد با احمد شیروانی دبیرکل انجمن صنعت پخش ایران

احمد شیروانی در پاسخ به اینکه چاره کار چیست گفت: به نظر می‌رسد اقتصاد در حالت آچمز قرار گرفته است. دلار سرسام آور بالا می‌رود و قیمت کالاها را با خود بالا می برد، از سوی دیگر دستمزد و حقوق نیروی کار ثابت می‌ماند و حتی بی‌ارزش می‌شود، در نتیجه تقاضا به شدت کاهش می‌یابد و نظام تولید و توزیع به چالش کشیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند برای جبران این چالش زنجیره ای، متناسب با تورم موجود، حقوق‌ها را افزایش دهد گفت: متاسفانه این روش نیز پاسخگو نیست زیرا دولت به دلیل کسری شدید بودجه، امکان پرداخت حقوق بیشتر به کارکنان را ندارد و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند بیش از این به کارگران حقوق بدهد، بنابراین به نظر می‌رسد همه روزه با تراز منفی اقتصاد روبرو خواهیم شد و باید منتظر بحران‌های جدی‌تری در اقتصاد باشیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه