گزارش تحلیلی صفحه اقتصاد از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و چالش‌های پیش رو

​متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گامی مهم در جهت عدالت و بهبود معیشت این قشر از جامعه است. اجرای صحیح و به موقع این سیاست‌ها می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات معیشتی بازنشستگان را حل کند و به آنها امکان دهد تا با آرامش بیشتری دوران بازنشستگی خود را سپری کنند. اقدامات دولت و مجلس در این زمینه قابل تقدیر است، اما باید توجه داشت که انتظارات بازنشستگان همچنان بالاست و نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارند.

 متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و چالش‌های پیش رو
صفحه اقتصاد -

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که در سال‌های اخیر برای بهبود معیشت این قشر از جامعه مطرح شده است. این موضوع در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۳ به یکی از محورهای اصلی دولت و مجلس تبدیل شد و نهایتاً مقرر گردید که با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منابع حاصل از آن صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد شود.

اقدامات و تعهدات دولت

طبق آخرین اخبار، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز امسال انجام خواهد شد و دولت متعهد به اجرای آن است. از آغاز برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری نیز اجرا خواهد شد و فرمول اجرای آن مشابه فرمول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری خواهد بود. مبالغ این متناسب‌سازی نیز توسط خود سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در خصوص تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد که در روزهای آینده مبلغی به صورت علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود تا پس از صدور احکام، تسویه قطعی انجام شود.

چالش‌های مالی و حقوقی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد که بر اساس قانون برنامه، احکام بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشور، فولاد و تامین اجتماعی صادر می‌شود و منابع علی‌الحساب نیز توسط دولت تامین شده است. به نظر می‌رسد منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی تامین می‌شود و امسال سهام‌های درنظر گرفته شده برای رد دیون سازمان باید انتقال یابد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام، با خود سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

به گفته صولت مرتضوی، قانون برنامه ابلاغ شده و بر اساس این لایحه، احکام بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشور، فولاد و تامین اجتماعی صادر می‌شود و منابع علی‌الحساب نیز توسط دولت برای بخشی از صندوق‌ها تامین شده است.

اختلافات و انتقادات

جدیدترین وضعیت مصوبه همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان | از همسان سازی چه خبر؟

اما رئیس فراکسیون کارگری مجلس، بابایی کارنامی، اعلام کرد که اقدام سازمان برنامه و بودجه مبنی بر واریز علی‌الحساب مبالغی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان دولت و لشکری است و ربطی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد. او تاکید کرد که اقدامات سازمان برنامه و بودجه مربوط به نیروهای حقوق‌بگیر دولت است و سازمان تامین اجتماعی باید منابع خود را تامین کند.

عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلین

بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه، حقوق بازنشستگان را با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز متناسب‌سازی کند. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

 واگذاری سهام به بازنشستگان

وزیر کار در خصوص واگذاری سهام به بازنشستگان گفت که در حوزه خصوصی‌سازی، مستحق‌ترین افراد برای واگذاری سهام شرکت‌ها بازنشستگان هستند. بانک رفاه در راستای واگذاری یکی از پتروشیمی‌ها اقداماتی انجام داده که در شرف تنظیم شرایط و چارچوب است و امیدواریم به نتیجه برسد.

مشکلات معیشتی و انتظارات بازنشستگان

حدود ۵ تا ۶ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور استفاده می‌کنند. بهبود شرایط زندگی و معیشت آنها نیازمند توجه جدی دولت در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان و متناسب‌سازی دریافتی‌های آنها با شاغلان است. عزم دولت برای بهبود سطح درآمدی بازنشستگان نشان می‌دهد که مستمری‌های فعلی جوابگوی زندگی در دوران سالمندی نیست.

پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی است. این سازمان‌ها بخش بزرگی از منابع خود را صرف مستمری گروه‌های مستمری‌بگیر و افراد بازنشسته می‌کنند. با این حال، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یکی از مطالبات اصلی آنهاست، زیرا حقوق فعلی کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد.

زندگی بازنشستگان با توجه به سن و افزایش مخارج زندگی و درمان با مشقت‌های فراوانی روبرو است. انتظار بازنشستگان این است که افزایش و سطح حقوق آنها به تورم موجود در جامعه نزدیک باشد تا بتوانند از عهده مخارج و درمان سال‌های سالمندی برآیند. اگرچه دولت‌ها هر ساله تصمیماتی برای افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان اتخاذ می‌کنند، اما بازنشستگان انتظار دارند که این تغییرات بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باشد.

بر اساس این ماده، سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی را با توجه به افزایش هزینه زندگی، حداقل سالی یک بار با تصویب هیات وزیران افزایش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • نامی

    باسلام آخه این همه تعلل درمتناسب سازی کشور ی و لشکری .سنگ هم به زبان آمد وگوش فلک رو کر کردید با این کج سلیقه هاتون. بدانید جهنم هم شما رو قبول نخواهد کرد..

  • بازنشسته تأمین اجتماعی

    سازمان تامین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان جاده تهران ساوه هر سال به بهانه های مختلف از حقوق بنده مبالغ را کم می کند چرا؟ اعتراض هم می کنم ولی متأسفانه توجه نمی کند. فیش مستمری مهر ماه 1401 متناسب ‌سازي 75% اعاده نسبت به زمان برقراري 152,717,508ریال از حقوق بنده کسر کردن چرا؟ شماره مستمری: 1001321591

  • بازنشسته تأمین اجتماعی

    سازمان تامین اجتماعی در اسفند ماه سال 1402 بدون حکم و رأی دیوان عدالت اداری، بدون دلیل و بدون علت به صورت غیر قانونی حقوق و مزایا بنده در حکم بازنشستگی سالها 1399، 1400، 1401 و 1402 کم کرده است.
    کسی هم تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست.
    درخواست رسیدکی دارم.
    کد ملی 1531439901

  • بازنشسته تأمین اجتماعی

    باسلام
    فیش مستمری اسفند ماه 1402 مبلغ مستمري 14,310,821ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری فروردین ماه 1403 مبلغ مستمري 14,310,821 ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری اردیبهشت ماه 1403 مبلغ مستمري 14,310,821ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری خرداد ماه 1403 مبلغ مستمري 14,310,821 ریال کم کردن مانده مبلغ مستمري 85,864,919 ریال

    و هم حکم بازنشستگی سالها 1399، 1400، 1401 و 1402 را هم در اسفند ماه سال 1404 تغییر کردن و مبلغ مستمری بنده را به صورت غیر قانونی کم کردن چرا؟

    درخواست رسیدگی دارم.

    کد ملی: 1531439901

    حکم بازنشستگی بنده تغییر کردن چرا؟

    حکم سالانه بنده سال ها 1399، 1400، 1401 و 1402 به صورت غیر قانونی در اسفنده ماه سال 1402 تغییر کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ 13/080/714 ریال از حکم سال 1399 به صورت غیر قانونی کم کرده است.

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ 4/260/261 ریال از حکم سال 1400 به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ 5/879/161 ریال از حکم سال 1401 به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ 2/365/784 ریال از حکم سال 1402 به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    درخواست رسیدگی دارم.

    کد ملی : 1531439901

    بازنشسته تامین اجتماعی

    و این در حالی است که مدارک مورد نیاز برای کم کردن غیر قانونی از حقوق و مزایا بنده در حکم بازنشستگی سالها 1399، 1400، 1401 و 1402 و هم در فیش حقوقی شکایت علیه شعبه مربوطه تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری دادم.

  • احمد فولادوند

    بنظر میرسد قدم اهسته از نوست، اقایان فرمول ساختند، قانون گفته 40 درصد غلط کرده، هرچه اقایان بگن، یه فرمول من دراوردیکه در روزهای اول بازنشسته گی سر همه رو به ان مالیدند، دوباره رُخ باز نموده واین دُمل چرکین قرار ه مجددا دامن بازنشسته رو بگیره، نه اینکه همه باز نشسته گان به ضعف کامل رسیده اند هرچه بدن مثل گداهای سر گذرمیگیرند ولام تا کام هم چیزی نمی گویند، فارغ ازاینکه پول خودشان رو عده ای جاه طلب وفرصت طلب (که اتفاقا کارکنان ومواجب بگیر بازنشسته هستندبنام
    قانون برده داری نوین،) میگیرند.
    برنامه هفتم گفته چهل درصد، اینها انقدر متعهد هستند که ماست رو از مو جدا
    میکنند، خیلی مسلمانندوخداترس باور نداری از عمرعاص بپرس.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان