آغاز محدودیت‌های جدید واردات خودرو | تصویب جدید دولت برای جلوگیری از ورود خودروهای غیراستاندارد

در این گزارش از صفحه اقتصاد به بررسی آغاز محدودیت‌های جدید واردات خودرو و تصویب جدید دولت برای جلوگیری از ورود خودروهای غیراستاندارد پرداخته شده است.

آغاز محدودیت‌های جدید واردات خودرو | تصویب جدید دولت برای جلوگیری از ورود خودروهای غیراستاندارد
صفحه اقتصاد -

در اقدامی جدید، هیأت وزیران جمهوری اسلامی ایران مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است که بر اساس آن، ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای خودروهایی که استاندارد آلایندگی آن‌ها کمتر از یورو ۵ است، به طور کامل ممنوع اعلام می‌شود. این تصمیم با هدف کاهش آلودگی هوا و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در صنعت خودرو اتخاذ شده است. در کنار این موضوع، تصمیمات دیگری نیز در خصوص خودروهای دیزلی تولید داخل و شماره‌گذاری آن‌ها اتخاذ شده است که می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر وضعیت بازار خودرو داشته باشد.

توقف واردات قطعات خودروهای غیراستاندارد

image (3)

طبق تصویب‌نامه جدید هیأت وزیران، ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات مربوط به خودروهای با استاندارد آلایندگی کمتر از یورو ۵ ممنوع شده است. این تصمیم به منظور جلوگیری از گسترش خودروهای آلاینده و مطابق با سیاست‌های زیست‌محیطی دولت اتخاذ گردیده است.

در این مصوبه تاکید شده که واردات قطعات برای خودروهای سنگین که استاندارد آلایندگی آن‌ها کمتر از یورو ۵ است، به هیچ عنوان مجاز نخواهد بود. سازمان ملی استاندارد ایران نیز مکلف شده است که از مبادی ورودی کشور به طور جدی واردات قطعات و تجهیزات خودروهایی که این استاندارد را ندارند، متوقف کند.

این مصوبه می‌تواند به کاهش انتشار آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوا کمک کند و همچنین زمینه‌ساز تولید خودروهایی با استانداردهای زیست‌محیطی بالاتر باشد.

شروط شماره‌گذاری خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۴

خودرو-وارداتی-2

در کنار ممنوعیت واردات قطعات خودروهای با استاندارد پایین‌تر از یورو ۵، مصوبه دیگری در این نشست مطرح شد که به وضعیت خودروهای دیزلی داخلی با استاندارد یورو ۴ مربوط می‌شود. این خودروها پیشتر به فروش رسیده بودند، اما در صورت اعمال مقررات جدید، فرآیند شماره‌گذاری آن‌ها متوقف می‌شد.

هیأت وزیران برای جلوگیری از نارضایتی خریداران این خودروها و حل مشکل شماره‌گذاری، تصمیم گرفت تا اجازه شماره‌گذاری تعداد ۶۶۳۶ دستگاه خودروی دیزلی با استاندارد یورو ۴ را بدهد. این خودروها به همراه صافی (فیلتر) جاذب دوده که به کاهش آلایندگی کمک می‌کند، به شماره‌گذاری خواهند رسید. این تصمیم تا پایان سال ۱۴۰۳ معتبر خواهد بود.

در این مورد، مهم‌ترین نکته این است که این خودروها با استفاده از فیلتر دوده به استانداردهای محیط زیستی نزدیک‌تر شده و به این ترتیب، تأثیر کمتری بر آلودگی هوا خواهند داشت.

پاسخ به نگرانی‌های خریداران خودروهای یورو ۴

110100

یکی از دلایلی که باعث این مصوبه شد، نگرانی‌های خریداران خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۴ بود. این افراد پیشتر خودروهای خود را خریداری کرده بودند و حالا با تغییر قوانین در زمینه شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد پایین‌تر از یورو ۵، ممکن بود که خودروهایشان به دلیل عدم تطابق با استانداردهای جدید از شماره‌گذاری محروم شوند.

برای جلوگیری از نارضایتی مشتریان، هیأت وزیران تصمیم گرفت تا شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ به شرط نصب فیلتر جاذب دوده ادامه یابد. این اقدام باعث خواهد شد که به طور موقت و تا پایان سال ۱۴۰۳، این خودروها بتوانند شماره‌گذاری شوند.

این تصمیم می‌تواند از ایجاد یک بحران در بازار خودرو جلوگیری کرده و رضایت مشتریان را حفظ کند.

کلام آخر

تصمیم هیأت وزیران در خصوص ممنوعیت واردات قطعات و خودروهای با استاندارد یورو ۴ و پایین‌تر و همچنین شرایط ویژه برای شماره‌گذاری خودروهای دیزلی یورو ۴، گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی است.

با این حال، این مصوبه می‌تواند تأثیراتی بر بازار خودرو و خریداران داشته باشد. در صورتی که اجرای این سیاست‌ها به درستی و با دقت انجام گیرد، می‌تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت محیط زیست و کیفیت هوا ایجاد کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه