آیین‌نامه جدید برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی | تغییرات مهم در تعرفه واردات خودرو

در این گزارش از صفحه اقتصاد به آیین‌نامه جدید برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تغییرات مهم در تعرفه واردات خودرو پرداخته شده است.

آیین‌نامه جدید برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی | تغییرات مهم در تعرفه واردات خودرو
صفحه اقتصاد -

سقف واردات خودرو در سال آینده دستخوش تغییرات شد. کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۴، رقم واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و تعرفه واردات را نیز به ۸۰ درصد کاهش داد. همزمان، دولت چهاردهم آیین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی ابلاغ کرده که چشم‌انداز جدیدی برای بازار خودروهای سبز ایجاد می‌کند. حالا پرسش این است که آیا این تغییرات می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار خودرو ایران داشته باشد؟

تغییرات سقف و تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

در آخرین بررسی‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ تصمیم به افزایش سقف واردات خودرو از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو گرفت. این تصمیم که توسط رئیس کمیسیون تلفیق، غلامرضا تاجگردون اعلام شد، با هدف تقویت بازار خودرو و همچنین تعدیل برخی از چالش‌های اقتصادی اتخاذ شده است. در این راستا، تعرفه واردات خودرو به ۸۰ درصد کاهش یافته است که به طور بالقوه می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شود.

در حال حاضر، خودروهای سواری به‌طور متوسط با حقوق ورودی ۷۰ درصد وارد کشور می‌شوند. این تغییر به این معناست که دولت با کاهش نرخ تعرفه، امکان دسترسی به خودروهای وارداتی را تسهیل کرده است. اما این کاهش تنها در راستای تعدیل پیشنهادات دولت بوده و به معنای کاهش همه‌جانبه تعرفه نیست.

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی

یکی از موضوعات مهم دیگری که به تازگی از سوی دولت چهاردهم اعلام شده، ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی است. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، توضیح داد که این آیین‌نامه شامل واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از پنج سال است و هدف اصلی آن کاهش آلایندگی و توسعه خودروهای سبز در کشور است. این آیین‌نامه جدید، به واردکنندگان خودرو اجازه می‌دهد که خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط زیست را وارد کنند.

این موضوع در حالی ابلاغ شده که در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز مجوز واردات خودروهای برقی و هیبریدی وجود داشت، اما دولت پیشین به دلیل برخی از مشکلات از جمله حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، قادر به اجرای آن نشد.

چالش‌های پیش‌روی واردات خودروهای برقی و هیبریدی

ورود خودروهای برقی و هیبریدی به بازار ایران با چالش‌های متعددی مواجه است. اولین چالش، نیاز به زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات پس از فروش است. این خودروها نیازمند تعمیرات و قطعات تخصصی، به ویژه در زمینه باتری، هستند. عمر مفید باتری خودروهای برقی به‌طور معمول حدود هفت سال است، به همین دلیل خودروهای کارکرده برقی نیاز به توجه ویژه‌تری برای تعمیر و تعویض باتری دارند.

در ایران، خودروهای برقی هنوز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و بنابراین تعمیرکاران متخصص و قطعات لازم برای آنها به آسانی در دسترس نیستند. به این ترتیب، ایجاد مراکز خدمات پس از فروش و آموزش نیروهای متخصص برای تعمیر و نگهداری این خودروها، یکی از ضرورت‌های اصلی به شمار می‌آید.

یکی دیگر از چالش‌های موجود، مسئله شارژ خودروهای برقی است. برای بهره‌گیری از خودروهای برقی، توسعه ایستگاه‌های شارژ عمومی و خانگی ضروری است. در سال‌های اخیر تنها چند ایستگاه شارژ در تهران و برخی شهرها نصب شده، اما این تعداد کافی نبوده و نیازمند توسعه گسترده‌تری است.

تاثیر تغییرات تعرفه‌ای بر واردات خودروهای بنزینی

در مورد خودروهای بنزینی، دولت در بودجه ۱۴۰۴ تعرفه واردات را به ۱۰۰ درصد افزایش داد، اما کمیسیون تلفیق با تعدیل این رقم و کاهش آن به ۸۰ درصد موافقت کرد. این اقدام در راستای مدیریت قیمت خودروهای وارداتی و کنترل بازار بوده است. با این حال، این تغییرات تنها به صورت تعدیل تعرفه صورت گرفته و همچنان نرخ تعرفه در سطح بالایی باقی مانده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، این تعرفه‌ها می‌تواند به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در ایران کمک کند و موجب افزایش تنوع خودروها در بازار شود. انتظار می‌رود خودروهای بنزینی با حجم موتور پایین‌تر، تعرفه‌های کمتری را تجربه کنند و این امر به نفع مصرف‌کنندگان با توان مالی محدودتر خواهد بود.

چشم‌انداز آینده واردات خودروهای برقی و هیبریدی

این تغییرات در سیاست‌های وارداتی، نشان‌دهنده تمرکز بیشتر دولت بر ورود خودروهای سازگار با محیط زیست به کشور است. با این حال، بازار خودروهای برقی و هیبریدی در ایران نیازمند توسعه گسترده‌تر و زیرساخت‌های مناسب برای خدمات پس از فروش، تعمیرات و همچنین ایجاد ایستگاه‌های شارژ است. به این ترتیب، واردات خودروهای برقی و هیبریدی نه تنها نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های مناسب است، بلکه مستلزم اقدامات اساسی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم نیز خواهد بود.

در نهایت، با افزایش سقف ارزی و کاهش تعرفه واردات، انتظار می‌رود که شرایط برای ورود خودروهای متنوع و مدرن به بازار فراهم شود و مصرف‌کنندگان بتوانند گزینه‌های بیشتری برای خرید داشته باشند. این موضوع علاوه بر تقویت بازار خودرو، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک کمک کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد