یادداشت اختصاصی حمیدرضا حاجی اشرفی

اینشورتک ها ابزارهای مالی پرقدرت دانش محور

شورایعالی بیمه در اواخر سال ۱۴۰۲ آیین نامه شماره ۱۰۵ موسوم به آیین نامه اینشورتک ها را تصویب کرد.

 اینشورتک ها ابزارهای مالی پرقدرت دانش محور
صفحه اقتصاد -

 در نگاه اول برای کارشناسان مالی اینطور به نظر می رسد که در پی اجرای این آیین نامه موسساتی جدید تاسیس میشوند که برخی از وظایف شرکت های بیمه را انجام می دهند اما در حد محدود!! این تحلیل قدری ساده بینانه و سطحی نگر است. زیرا اینشورتک ها از آنچنان چالاکی و قابلیت وسیعی برخوردارند که بدنه تنبل و بورکراسی حاکم بر شرکت های بیمه هرگز قادر به رقابت با آنها نیستند.

لازمست قدری بیشتر توضیح داده شود :

پس از استقرار دولت سیزدهم وزیر امور اقتصاد و دارایی اسبق مبحث راه اندازی سیستم تکافل به موازات بیمه گری بازرگانی را مطرح و طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موجی از مباحث ، نشست ها ، مقالات، مصاحبه ها ، سفرهای داخلی و خارجی ، تحرک بیمه مرکزی و پژوهشکده را شاهد بودیم .هزینه های بسیاری مصروف شد و به چند شرکت مجوز اتکایی مستقیم و دو شرکت اتکایی هم مجوز اتکایی داده شد!! در اواخر ۱۴۰۲ به یکباره همه این تلاشهای چند ماهه فروکش کرد و همه انرژی های مصروفه به بایگانی راکد فرستاده شد. راجع به تکافل ،حتی برای آشنایی مدیران و کارشناسان خود صنعت بیمه، ماموریت و اهداف و روشهای فعالیت تکافلی تبیین نشد و اختلاف نظرات بی دلیلی بوجود آورد! 

در صورتیکه سیستم تکافل در دنیا حتی در کشورهای غربی ، بخشی از ریسک ها را به روش مشارکتی پوشش میدهند و با بیمه های بازرگانی تعامل مستقیم دارند .منابع تکافلی خبر از ۳۲۵ میلیارد دلار سهم بازار تکافل از GDP جهانی با سود ۱۸ میلیارد دلار میدهند . 

اما بیمه مرکزی ایران و شورایعالی بیمه در فصل زمستان ۱۴۰۲ در یک هدفگذاری ارزشمند و استراتژیک ، شرایط صدور مجوز تاسیس اینشورتک ها در آیین نامه ۱۰۵ را به علاقمندان به سرمایه گذاری و فعالیت در این زمینه را فراهم ساخته است . اقدامی که در صورت اجرای اصولی آن ،صنعت بیمه بازرگانی را قادر می سازد در نقش یک نهاد دانش محور و مجرب به یاری اقتصاد ملی ظاهر شود و به برنامه ریزی و سازماندهی اصلاحات در اکوسیستم محیط کسب و کار خدمات بی نظیر ارائه نماید .

جالب اینجاست که همان اشخاصی که از راه اندازی سیستم تکافل بعنوان یک فرصت مکمل برای توسعه خدمات حمایتی برای جامعه سخن می گفتند هرگز مقاله یا یادداشتی ننوشتند که ؛ اینشورتک ها از آنچنان انعطافی در فعالیت ها برخوردارند که اکنون در برخی از کشورها در کنار اینشورتک های تخصصی رشته های خاص بیمه ای ، اینشورتک های تکافلی با موفقیت در حال کار و تامین خدمات می باشند . 

اینشورتک ها ،سیستم های بیمه ای همکار با شرکت های بیمه مستقیم و اتکایی می باشند که با کشف نیازهای بیمه گذاران و فرصت های از دست رفته محصولات نوین با روش های خلاقانه را به بازار می دهند . اینشورتک ها کمک میکنند تا کیک موجود بازار بیمه به روش علمی بزرگتر شود .ضمنا روش علمی به مفهوم خرید کامپیوتر و نرم افزار و بهره برداری از آنها نیست!! قضیه بسیار فراتر از این حرفها و تصورات است .

اکنون نوبت وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی ست که اقدام جدی نسبت به تاسیس اینشورتک ها با کمک شرکت های بیمه فعال و شبکه گسترده فرهیخته فروش در جهت حمایت از نهضت کارآفرینی ملحوظ در برنامه هفتم توسعه نماید ...

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد