یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

بازار بیمه پیشقراول تحولات بنیادین کسب و کار در ایران

از سال ۱۳۹۰ در حین مطالعات ریسک های کارآفرینی بطور مستمر با کارشناسان بازار سرمایه و پول جهت آشنایی با روش ها و رویکردهای مدیریتی آنها به گفتگو نشسته ام . بعنوان کارشناس مطالعه گر ریسک و بیمه که شناخت دقیق از ماموریت بیمه گران و اصول مدیریت ریسک در اکوسیستم محیط کسب و کار دارم ،در مذاکرات با کارشناسان بانکی و بورسی بدنبال یافتن وجوه اشتراک و افتراق اهداف این سه بازار هستم .

بازار بیمه پیشقراول تحولات بنیادین کسب و کار در ایران
صفحه اقتصاد -

خوشبختانه بازار بیمه تحت تاثیر اندیشه های دانش محور در حال خروج از رویکرد سنتی و ورود به خدمات رسانی جدید به جامعه مشتریان این بازار است . رابطه دو سویه بین شرکت های بیمه با مشتریان ( بیمه گذاران) که در ماده اول قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ تبیین شده با گذشت قریب ۹ دهه در حال دگرگونی است .این دگرگونی ها با خروج از رابطه دو سویه ؛ عرضه کننده = تقاضا کننده بیمه نامه که فقط برای پوشش دهی ریسکهای فیزیکی در حال خروج است و مکانیزم بیمه گری در حال تبدیل به رابطه ای چند ضلعی می باشد . قرائت جدیدی از ماموریت و عملیات بیمه ای شروع گردیده . همانطوریکه ، کارشناسان با استعداد بازار سرمایه در پی نوسانات متعدد بازارشان ،اقدام به تغییر روش های خدمات دهی در این دو سه ساله اخیر کرده اند . آنها با تاسیس صندوقهای بورسی تحت عقود معین در صدد ضربه گیری سهامداران در مقابل نوسانات ارزش سهام خصوصا برای سهامداران خرد بر آمده اند .

اقدامات آنها قابل تحسین است لیکن راه دشواری برای جاانداختن این مفاهیم و رویه ها در فرهنگ اقتصادی جامعه ایرانی در پیش دارند . آنها با هوش و فراست در صدد بهره برداری از پتانسیل بازار بیمه در جهت گارانتی،سرمایه صندوقهای تازه تاسیس و حفظ ارزش اولیه سهام ، سهامداران خرد برآمده اند .لیکن ، کارشناسان بازار بیمه به این نگرش کارشناسان بازار سرمایه به دیده تردید نگاه میکنند .بیمه ای ها ، ریسک های متبادر به سرمایه گذاری و نوسانات اقتصاد ملی و صندوقهای بورسی را پرمخاطره تر از اندازه ای که بورسی ها محاسبه میکنند ،برآورد مینمایند .بورسی ها بدین علت به سمت بهره برداری از [ بیمه نامه های اعتباری ] در حمایت از اصل سرمایه و حداقل سود سهامداران بر آمده اند که می گویند نرخ حق بیمه اعتباری از نرخ تضمین بانکی پایین تر است!! پس در یک چرتکه اندازی ، تمایل به الگوریتم بیمه پیدا کرده اند!

لیکن نگاه کارشناسان بازار بیمه ، اینقدر سطحی و شبیه معادله دو مجهولی در اقتصاد نیست!

کارشناسان بیمه به تاسی از دانش مدیریت ریسک و اکچوئری از جوانب مختلفی کنش ها و واکنش های اقتصاد خرد و کلان کشور و نوسانات را ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند . تصور بانکی ها و بورسی اینست که بیمه ای ها [ ساده اندیش و دارای افق دید محدود هستند ] که خوشبختانه اینطور نیست . استراتژی افق دید دانش کارشناسی بیمه ای ها بسیار گسترده تر از آنچیزی هست که بورسی ها و بانکی ها تصور می کنند . دانش صنعت بیمه بسیار وسیع تر و عمیق تر از این چیزهاست.

بی تعارف و شفاف می نویسم ؛ متاسفانه درک مشترکی از نقش و عملکرد سه ضلع اصلی اقتصاد کشور ، بیمه - بانک - بورس وجود ندارد .حتی متاسفانه در بین خود بیمه ای ها هم درک مشترکی از کارکرد و اثربخشی صنعت بیمه در توسعه اقتصاد ملی وجود ندارد . معدود کارشناسان بیمه که رشته تحصیلی و مطالعاتی آنها مرتبط با علوم مدیریتی ، اقتصادی ، مالی میباشد متوجه آغاز وزیدن طوفان تغییرات اقتصادی جهان و ایران شده اند . بقیه هنوز در حال واکاوی گذشته ها با اسباب بازیهای دیجیتالی هستند . ماههای متمادی با صرف هزینه های سنگین دلاری و ریالی خرج مبحث تکافل شد ، بدون درک عمیق از کارکرد این سیستم رها گردید. ماهها صرف مبحث اینشورتک ها شد ، آنهم خبری نیست !!! در عوض مبحث یونیت لینک ها از حدود یکسال پیش آغاز شده ! اقدامی ارزشمند که برای منحرف نشدن مفاهیم و کارکردهای یونیت لینک ها از ماموریت اصلی صنعت بیمه ، نیاز به شفاف سازی و انطباقشان با روح ماموریت بیمه گران می باشد . وگرنه مثل تکافل ، راه بجایی نخواهد برد !؟

یونیت لینک های بیمه ای ،ضمن داشتن وجوه اشتراک ، نه صندوقهای بورسی اند و نه ماموریت بانکی ها را دارند ! یونیت لینک های بیمه ای بدنبال افزایش بهره وری و افزایش ارزش افزوده اقتصاد ملی از مسیر حمایت از تولیدات ملی و خدمات پشتیبان تولید و برقراری توازن در معادله ؛ درآمد = هزینه ، خانوارها و بنگاهها و مالا اقتصاد کلان کشور هستند . بیمه گران هرگز واسطه وجوه نقدی نبوده و نیستند و هرگز نمیتوانند شانه های این بازار را زیر بار ریسک های دیگران قرار دهند . صنعت بیمه با یونیت لینک ها، قادر به خلاقیت و شتابدهی در اکوسیستم محیط کسب و کار کشور می باشند .

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد