یادداشت اختصاصی حمیدرضا حاجی اشرفی

چرا بیمه نامه های حامی کارآفرینان با روح ماده ۱۹ قانون بیمه متفاوت است ؟!

علم بیمه گری از جمله علوم پیچیده و پرمحتواست که آنرا از سایر رشته های مالی تفکیک می کند .عده ای از متخصصین بیمه آنرا [ هنر ] می دانند و عده ای دیگر آنرا [ علم ] لیکن سالها پژوهش و تجربه عملیاتی به من آموخت که بیمه گری هر دو اینهاست ؛ بیمه گری هم علم است و هم هنر !

چرا بیمه نامه های حامی کارآفرینان با روح ماده ۱۹ قانون بیمه متفاوت است ؟!
صفحه اقتصاد -

برای یادگیری عمیق دانش بیمه گری و توانایی پیاده سازی خدمات بیمه در تمامی اجزای سیستم های اجتماعی به منظور حفظ تعادل و توازن شرایط اقتصادی - اجتماعی جوامع بشری نه تنها باید یک کارشناس سالها بیمه بخواند ،بلکه باید سالیان سال آموخته هایش را در صحنه عمل اجرا کند تا تبدیل به یک کارشناس مسلط و یک بیمه گر مجرب شود .باید گریست بر وضعیت صنعت بیمه ای و تاسف خورد بر ساختارهای بیمه ای که مدیران و کارشناسان آن نه تنها توانایی درک دانش و یادگیری مفاهیم بیمه گری را ندارند ! بلکه تجربه عملیاتی چند وجهی در زمینه کارکردهای ماتریسی خدمات پشتیبان پوشش های بیمه ای را ندارند ! همه افعال و اقوال اینان سطحی ، قشری و عامل زیان و پسرفت دانش بیمه گری و محیط کسب و کار کشور می گردد .

سال ۱۳۱۶ قانون بیمه در ۳۶ ماده تصویب شد، بقول شادروان استاد آیت کریمی ، همین ۳۶ ماده قانونی بطور جامع توانسته نزدیک ۸۰ سال،مفاهیم بیمه گری در ایران را پیاده سازی کند . شخصا ماده اول این قانون را بعنوان ؛ بیانیه [ ماموریت ] و ماده نوزده آنرا بعنوان ؛ بیانیه [ هدف ] تشخیص داده ام .

ماده ۱۹ قانون بیمه تصریح دارد که خرید بیمه نامه نباید هرگز برای بیمه گذاران تبدیل به منشا[ سود] شود ! بلکه وظیفه حرفه ای شرکت های بیمه ، بازگردانیدن بیمه گذاران خسارت دیده به شرایط بلافاصله پیش از وقوع حوادث و رخداد زیانهاست ! تا دوباره بتوانند بدون تالی فاسد به چرخه اقتصاد کار برگردند .

آری ، این تعریف از خدمات بیمه گری مفهومی عمیق از بیمه گری در حفظ پتانسیل مالی و زندگی اشخاص و بنگاههای اقتصادی در طول محور زمان دارد . مالا ماموریت بیمه گران کمک به تداوم زندگی متعادل و بی دغدغه بیمه گذاران است . بقول استاد مسلم حقوق بیمه ؛ آقای دکتر محمود جانعلی صالحی [ اگر عملیات بیمه برای بیمه گذاران خسارت دیده منشا سود گردد ، آنگاه دیگر مفهوم بیمه گری سالم از عنصر حمایت و اطمینان سازی ، منحرف و این حرفه مقدس از اصول و مکانیزم اخلاقمدارانه خارج می گردد !] این مباحث در علم بیمه تحت عنوان زیانهای اخلاقی ( Hazard moral) گفتگو می شوند.

اقتصاد و اکوسیستم محیط کسب و کار کشور در همین روزها و ماههایی که در آن زندگی می کنیم ، تحت تاثیر موج چهارم تمدنی بشر منبعث از انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی قرار دارد و چاره ای نیست تا بخش های دولتی و خصوصی دست در دست همدیگر برای بازسازی و نوسازی [ دگردیسی اندیشه های تامین معیشت و نحوه انجام کار و سبک زندگی که حافظ منافع مشترک فردی و ملی باشد ] بکوشند . برای دگردیسی مفاهیم محیط کار سنتی چاره ای نیست تا برنامه های اشتغال آفرینی در جهت مبارزه با فقر و عقب ماندگی طراحی و اجرایی شوند . 

نهضت کارآفرینی مدرن موج چهارمی در دنیا شروع شده و جهان چهارنعل در حال متحول سازی فضای کسب و کار جوامع محلی در و سطوح بین المللی می باشد .

 همگام و به موازات بازار های پول و سرمایه که در حال شخم خوردن اساسی هستند در صنعت و بازار بیمه کشورمان ایده پردازی شروع پروژه های بی نظیر [ UNIT LINK ] شروع شده اند . یونیت لینک ها ، بساط بیمه گری سنتی را آرام ،آرام و محترمانه بزودی جمع خواهند کرد .

در رشته بیمه های اندوخته ساز بزودی نقش بیمه از سازمانهای منفعل و پیرو به سازمانهای فعال و خلاق و پیشرو تبدیل می گردد . بازار بیمه کشور ما سرانجام راهی را باید برود که کشورهای صنعتی رفتند و میروند. 

 بیمه گری به روش ؛ یونیت لینک در حوزه کارآفرینی ، بخاطر فراهم کردن زمینه توسعه ملی و پیشرفت بنگاههای کسب و کار و رشد مادی و معنوی تک تک شهروندان از روش مدیریت ریسک های فیزیکی مورد توجه در ماده ۱۹ قانون بیمه عبور خواهد کرد . به تاسی از نگرش بازاریابی کوانتومی باید از مفاد ماده ۱۹ برای حفظ منافع بیمه گذاران [ متقابل و متعهد در برابر هم ] در پروژه های فین تکی ، اینشورتکی و شورتی باندها  عبور کند . آری در پوشش دهی به ریسک های نامشهود اکوسیستم فضای کسب و کار در حال دگردیسی عمیق ، خدمات بیمه برای ایجاد [ خلق زنجیره ارزش ] باید برای بیمه گذاران همچون سهامداران و کارکنان صنعت بیمه ،منشا سود و ایجاد درآمد پایدار و متوازن باشد تا اقتصاد کشورمان به کاروان انقلاب دیجیتال جهانی و حفاظت از محیط زیست پایدار و پیشرفت های اقتصادی در خور شان این زیست بوم تمدن ساز برسد ..‌.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار