یادداشت اختصاصی حمیدرضا حاجی اشرفی

چرا بیمه نامه های حامی کارآفرینان با روح ماده ۱۹ قانون بیمه متفاوت است ؟!

علم بیمه گری از جمله علوم پیچیده و پرمحتواست که آنرا از سایر رشته های مالی تفکیک می کند .عده ای از متخصصین بیمه آنرا [ هنر ] می دانند و عده ای دیگر آنرا [ علم ] لیکن سالها پژوهش و تجربه عملیاتی به من آموخت که بیمه گری هر دو اینهاست ؛ بیمه گری هم علم است و هم هنر !

چرا بیمه نامه های حامی کارآفرینان با روح ماده ۱۹ قانون بیمه متفاوت است ؟!
صفحه اقتصاد -

برای یادگیری عمیق دانش بیمه گری و توانایی پیاده سازی خدمات بیمه در تمامی اجزای سیستم های اجتماعی به منظور حفظ تعادل و توازن شرایط اقتصادی - اجتماعی جوامع بشری نه تنها باید یک کارشناس سالها بیمه بخواند ،بلکه باید سالیان سال آموخته هایش را در صحنه عمل اجرا کند تا تبدیل به یک کارشناس مسلط و یک بیمه گر مجرب شود .باید گریست بر وضعیت صنعت بیمه ای و تاسف خورد بر ساختارهای بیمه ای که مدیران و کارشناسان آن نه تنها توانایی درک دانش و یادگیری مفاهیم بیمه گری را ندارند ! بلکه تجربه عملیاتی چند وجهی در زمینه کارکردهای ماتریسی خدمات پشتیبان پوشش های بیمه ای را ندارند ! همه افعال و اقوال اینان سطحی ، قشری و عامل زیان و پسرفت دانش بیمه گری و محیط کسب و کار کشور می گردد .

سال ۱۳۱۶ قانون بیمه در ۳۶ ماده تصویب شد، بقول شادروان استاد آیت کریمی ، همین ۳۶ ماده قانونی بطور جامع توانسته نزدیک ۸۰ سال،مفاهیم بیمه گری در ایران را پیاده سازی کند . شخصا ماده اول این قانون را بعنوان ؛ بیانیه [ ماموریت ] و ماده نوزده آنرا بعنوان ؛ بیانیه [ هدف ] تشخیص داده ام .

ماده ۱۹ قانون بیمه تصریح دارد که خرید بیمه نامه نباید هرگز برای بیمه گذاران تبدیل به منشا[ سود] شود ! بلکه وظیفه حرفه ای شرکت های بیمه ، بازگردانیدن بیمه گذاران خسارت دیده به شرایط بلافاصله پیش از وقوع حوادث و رخداد زیانهاست ! تا دوباره بتوانند بدون تالی فاسد به چرخه اقتصاد کار برگردند .

آری ، این تعریف از خدمات بیمه گری مفهومی عمیق از بیمه گری در حفظ پتانسیل مالی و زندگی اشخاص و بنگاههای اقتصادی در طول محور زمان دارد . مالا ماموریت بیمه گران کمک به تداوم زندگی متعادل و بی دغدغه بیمه گذاران است . بقول استاد مسلم حقوق بیمه ؛ آقای دکتر محمود جانعلی صالحی [ اگر عملیات بیمه برای بیمه گذاران خسارت دیده منشا سود گردد ، آنگاه دیگر مفهوم بیمه گری سالم از عنصر حمایت و اطمینان سازی ، منحرف و این حرفه مقدس از اصول و مکانیزم اخلاقمدارانه خارج می گردد !] این مباحث در علم بیمه تحت عنوان زیانهای اخلاقی ( Hazard moral) گفتگو می شوند.

اقتصاد و اکوسیستم محیط کسب و کار کشور در همین روزها و ماههایی که در آن زندگی می کنیم ، تحت تاثیر موج چهارم تمدنی بشر منبعث از انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی قرار دارد و چاره ای نیست تا بخش های دولتی و خصوصی دست در دست همدیگر برای بازسازی و نوسازی [ دگردیسی اندیشه های تامین معیشت و نحوه انجام کار و سبک زندگی که حافظ منافع مشترک فردی و ملی باشد ] بکوشند . برای دگردیسی مفاهیم محیط کار سنتی چاره ای نیست تا برنامه های اشتغال آفرینی در جهت مبارزه با فقر و عقب ماندگی طراحی و اجرایی شوند . 

نهضت کارآفرینی مدرن موج چهارمی در دنیا شروع شده و جهان چهارنعل در حال متحول سازی فضای کسب و کار جوامع محلی در و سطوح بین المللی می باشد .

 همگام و به موازات بازار های پول و سرمایه که در حال شخم خوردن اساسی هستند در صنعت و بازار بیمه کشورمان ایده پردازی شروع پروژه های بی نظیر [ UNIT LINK ] شروع شده اند . یونیت لینک ها ، بساط بیمه گری سنتی را آرام ،آرام و محترمانه بزودی جمع خواهند کرد .

در رشته بیمه های اندوخته ساز بزودی نقش بیمه از سازمانهای منفعل و پیرو به سازمانهای فعال و خلاق و پیشرو تبدیل می گردد . بازار بیمه کشور ما سرانجام راهی را باید برود که کشورهای صنعتی رفتند و میروند. 

 بیمه گری به روش ؛ یونیت لینک در حوزه کارآفرینی ، بخاطر فراهم کردن زمینه توسعه ملی و پیشرفت بنگاههای کسب و کار و رشد مادی و معنوی تک تک شهروندان از روش مدیریت ریسک های فیزیکی مورد توجه در ماده ۱۹ قانون بیمه عبور خواهد کرد . به تاسی از نگرش بازاریابی کوانتومی باید از مفاد ماده ۱۹ برای حفظ منافع بیمه گذاران [ متقابل و متعهد در برابر هم ] در پروژه های فین تکی ، اینشورتکی و شورتی باندها  عبور کند . آری در پوشش دهی به ریسک های نامشهود اکوسیستم فضای کسب و کار در حال دگردیسی عمیق ، خدمات بیمه برای ایجاد [ خلق زنجیره ارزش ] باید برای بیمه گذاران همچون سهامداران و کارکنان صنعت بیمه ،منشا سود و ایجاد درآمد پایدار و متوازن باشد تا اقتصاد کشورمان به کاروان انقلاب دیجیتال جهانی و حفاظت از محیط زیست پایدار و پیشرفت های اقتصادی در خور شان این زیست بوم تمدن ساز برسد ..‌.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد