یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

یونیت لینک ها مبدع خلاقیت و نوآوری در بازارهای مالی کشور

جمله رایج [ توفیق اجباری یافتیم ] با شرایط امروز دگردیسی اقتصاد جهانی و طبعا ایران کاملا همخوانی دارد . باز هم اینبار علم و دانش و ثمرات دانشگاهها و دانشمندان پرورش یافته از درون نهادهای آموزشی نوین ، منشا خیر و تحولات عظیم تمدن بشری شده اند .

یونیت لینک ها مبدع خلاقیت و نوآوری در بازارهای مالی کشور
صفحه اقتصاد -

شرکت های صنعتی بزرگ در بخش تحقیق و توسعه در کشورهای توسعه یافته بطور مستمر در حال بهبود کمی و کیفی عملکردشان هستند تا بتوانند بهترین کالاها و خدمات را به مناسب ترین قیمت ها عرضه کنند . تلاش سازمان ملل متحد و سازمانهای تخصصی تحت نظارت وی با کمک کشورهای طراز اول و قدرتمند دنیا برای جلوگیری از تخریب [ زیست بوم کره زمین ] متمرکز است . انگار برای توقف حرکت در مسیری که مخرب است ، یک ترمز محکم و سپس تغییر جهت سریع بسوی مسیری جدید لازم بود که البته این اتفاق رخداده است. 

لیک اما ، در همین تغییر مسیر بزرگ که کشورهای فراصنعتی آنرا طرحریزی کرده اند انگار باز هم نگاه به کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه رویکردی استعماری و استثمار گونه است. برای اینکه کشورهای شمالی بتوانند کشورهای جنوبی را همچنان بدوشند، به وضوح تلاش آنها در عقب نگه داشتن آنهاست. تا کشورهای جنوبی همچنان تابع و مصرف کننده محصولات آنها باشند . تشویق به مهاجرت نیروهای جوان تحصیل کرده و نیروهای کار ماهر به کشورهای صنعتی ، ترغیب فرار سرمایه های کشورهای در حال توسعه و ایجاد اختلافات بی پایه اساس و تکراری در جوامع جنوبی ها از طریق رسانه ها وبخصوص فضای مجازی در برنامه ریزی های سیستماتیک، همه و همه برای سرگرم ساختن اذهان و هدر رفتن منابع و وقت ملی به منظور عقب نگهداشتن کشورهای در حال توسعه است. اگر در دو سه دهه پیش ، مدیریت ریسک در جهت حفظ شرایط توسعه از منظر ریسک های فیزیکی اولویت داشت، امروزه استعمار نو ،عامدانه #ریسک های غیر فیزیکی ، خصوصا ریسک های مدیریتی و اقتصادی را به اکو سیستم محیط کسب و کار کشورهای در حال توسعه تحمیل می کنند. شاهد مثال ؛ تحریم های ناجوانمردانه اقتصاد ایران از زمان پهلوی دوم تا همین امروز که برای عدم توسعه ایران طرحریزی شده ، اظهر من الشمس است!

بعنوان یک کارشناس مطالعات ریسک هرگز نگاه به مسائل از نوع [ نگاه دایی جان ناپلئونی ،مرحوم ایرج پزشکزاد ] نداشته ام . اما هرچه بیشتر جستجو می کنم ،متوجه طنز نبودن تحلیل های پزشکزاد که خود از کارمندان شاخص و تیز هوش وزارت امور خارجه بوده و اتفاقا چیدمان آدمهای داستان خود را دقیق انتخاب کرده می شوم!

بیشترین خسارتها از بخش ریسک های نامشهودی که در این دگردیسی تمدنی ناشی از موج چهارم به کشورهای در حال توسعه وارد میشود ، تضعیف بنیه اقتصاد ملی و کاهش انگیزش و مشارکت عمومی در مسیر سازندگی و نوسازی و البته تحمیل تخریب محیط زیست به انحا مختلف است!

تضعیف اکوسیستم محیط کسب و کار کشورمان به واسطه ریسک تحمیلی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه و عامدانه به منظور توقف همه شاخص های توسعه در ایران است. معضلات ایجادی با شکل گیری اقتصاد دلالی و واسطه گری موجب فلج شدن اقتصاد خانوار ، بنگاهها ، ملی خواهند شد . برای پیشرفت و توسعه به نهادسازی و دانش محوری در جهت ارتقا سطح تولیدات و خدمات به نهادسازی های نوین محتاج است. سازمان های نسل موج چهارم برای بازسازی و نوسازی اقتصاد ایران از جنس [ استارتاپ ها] هستند. در حوزه بازارهای مالی؛ یونیت لینک ها ناجی برون رفت اقتصاد ایران از [ چرخه گیجش کن ولش کن ] در اکوسیستم محیط کسب وکار هستند. از دولت چهاردهم توقع میرود [ مرکز مطالعات ریسکهای چند وجهی ملی ] برای هدایت متوازن و پایدار راهبری اجرایی برنامه های آمایش سرزمین و هفتم توسعه را با حضور کارشناسان مجرب بخش های دولتی و خصوصی تشکیل دهد تا با راهبری استارتاپ ها و یونیت لینک ها اقتصاد دانش محور ایران شکل بگیرد ...

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد