گفتگوی اختصاصی با علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران

۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز کردند | باید بسیار بیشتر از ۳ میلیون به حساب بازنشستگان واریز می شد

علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد بر تعیین تکلیف لایحه متناسب سازی تاکید کرد. وی گفت: متاسفانه دولتها در تصمیمی اشتباه، سعی دارند کاهش حقوق سایر سطوح و افزایش حقوق حداقل بگیران را رقم بزنند، در حالی که هر کس حق بیمه بیشتری پرداخته، باید حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کند .

۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز کردند | باید بسیار بیشتر از ۳ میلیون به حساب بازنشستگان واریز می شد
صفحه اقتصاد -

کورش شرفشاهی - رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با یادآوری اینکه تمامی نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعتراف کردند که وضع مردم خراب است و بر افزایش دستمزد به اندازه تورم و حتی بالاتر از تورم تاکید داشتند گفت: اکنون انتظار داریم احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واقعی کردن دستمزد و مدیریت سفره‌های خالی کارگران و بازنشستگان اعتقاد داشته باشد.

علی دهقان کیا با یادآوری اینکه در دولت سیزدهم در حالی که تورم بالای ۴۵درصد را تجربه می‌کردیم، در لایحه بودجه پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق را مطرح می کردند گفت: امیدواریم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت چهاردهم روی ریل وزرای دولت سیزدهم حرکت نکند، بازی کردن در زمین کارفرمایان علیه کارگران را در دستور کار قرار ندهد و سفره کارگران و بازنشستگان را بیش از این خالی نکند.

همسان سازی در اجرا به متناسب سازی تغییر کرد

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه در نتیجه تصویب دستمزد پایین تر از تورم، شکاف عمیقی بین معیشت و دستمزد رقم خورده گفت: برای جبران این شکاف، همسان سازی مطرح و از سوی بازنشستگان دنبال شد که در اجرا به متناسب سازی تغییر کرد. وی با تاکید بر اینکه متناسب سازی ناشی از تصمیمات اشتباه مکرر در شورای عالی کار است که عقب ماندگی‌ دستمزد از تورم را رقم زد گفت: امیدواریم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معنای سفره خالی را بفهمد و به نوعی در شورای عالی کار نظر بدهد که دستمزد متناسب با تورم افزایش یابد تا بحث متناسب سازی برای همیشه خاتمه یابد.

دهقان کیا با تاکید بر اینکه عقب ماندگی دستمزد باعث شده که کارگران و بازنشستگان بسیار پایین تر از شرایط روز و زیر خط فقر زندگی کنند گفت: فردی که کار شرافتمندانه می کند، نباید حقوق ناچیز بگیرد و مانند فقرا زندگی کند، همچنین بازنشسته ای که ۳۰ سال کار کرده و حق بیمه داده، نباید امروز مانند فقرا زندگی کند.

تقسیم بندی حداقل بگیر و سایر سطوح در تعیین دستمزد اشتباه است

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد شدید از تقسیم بندی حداقل بگیر و سایر سطوح در تعیین دستمزد گفت: قانون بیمه پردازی این است که هر کسی به اندازه آورده خود حقوق بگیرد، اینکه آقایان برای سایر سطوح یک تصمیم می‌گیرند و برای حداقل بگیران یک تصمیم دیگری می گیرند، به هیچ عنوان با قوانین بیمه پردازی مطابقت ندارد و اقدامی اشتباه است.

وی با تاکید بر اینکه افراد متناسب با حقوقی که می گیرند، زندگی خود را تنظیم می کنند گفت: متاسفانه دولتها در تصمیمی اشتباه، سعی دارند کاهش حقوق سایر سطوح و افزایش حقوق حداقل بگیران را رقم بزنند، در حالی که هر کس حق بیمه بیشتری پرداخته، باید حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کند و اگر دولت پذیرفته حداقل بگیران تحت فشار شدید هستند، از منابع دولتی برای بالا بردن حقوق آنها استفاده کنند نه آنها قانون من درآوردی سایر سطوح را مطرح کند.

هر چقدر به حقوق اضافه شود، پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست

علی دهقان کیا با تاکید بر اینکه دولت باید همزمان با افزایش منطقی دستمزد، تورم سرسام آور را کنترل کند گفت: با این رشد سرسام آور تورم، هر چقدر به حقوق اضافه شود، پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست و کارگران و بازنشستگان همچنان باید روزهای سختی را تحمل کنند، مگر آنکه دولت چهاردهم در وهله اول تورم را کنترل کند و سپس دستمزد را مطابق تورم افزایش دهد.

گفتگوی اختصاصی با علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران

با تصمیمات غلط ، فقر را به کارگران و بازنشستگان تحمیل کردند

وی با انتقاد شدید از ایجاد توقع کاذب در پایان دولت سیزدهم گفت: در تمامی دو سال و نیم عمر دولت سیزدهم، فریاد زدیم که دستمزد را مطابق تورم افزایش دهید و برای سفره‌های خالی کارگران و بازنشستگان چاره اندیشی کنید، اما در تمام آن مدت نسبت به این مطالبه برحق کارگران و بازنشستگان بی‌تفاوت بودند و با تصمیمات غلط در شورای عالی کار، فقر را به کارگران و بازنشستگان تحمیل کردند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با یادآوری اینکه در نتیجه سانحه بالگرد و جان باختن سیدابراهیم رئیسی، پایان یافتن دولت سیزدهم رقم خورد گفت: دولتی که سه سال نسبت به زندگی و معیشت کارگران و بازنشستگان بی تفاوت بود، یک باره متناسب سازی را مطرح و یک باره ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز کردند تا دولت چهاردهم را بدهکار چیزی کنند که هیچ قانونی برای آن وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه دولت سیزدهم با عجله سوال برانگیز، لایحه دوفوریتی برای متناسب سازی به مجلس فرستاد گفت: آقایان برای اقدام بدون قانون خودشان، لایحه را به صورت دو فوریت تقدیم مجلس کردند در حالی که می دانستند این لایحه برای مجلس دوفوریت ندارد و هرگز به صحن علنی نمی رسد.

دهقان کیا با اعلام اینکه باید بسیار بیشتر از ۳ میلیون به حساب بازنشستگان واریز می شد گفت: این عددی کوچک برای جبران تصمیمات اشتباهی بوده که در سال های گذشته علیه کارگران و بازنشستگان گرفته بودند.

تکلیف ۳ میلیون متناسب سازی بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

وی با تاکید بر اینکه تکلیف این ۳ میلیون تومان معلوم نیست گفت: دولت سیزدهم در روزهای پایانی بدون حساب و کتاب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان واریز کرد، بدون آنکه آینده ای برای آن مشخص کند. به عبارت بهتر دولت سیزدهم برای آنکه جبران کم لطفی های گذشته در حق کارگران و بازنشستگان را جبران کند، تصمیمی عجولانه و بدون پشتوانه گرفت.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران: افزایش حقوق بازنشستگان باید بسیار بالاتر از ۳ میلیون تومان باشد و دریافتی آنان متناسب با تورم روز افزایش داشته باشد تا بازنشسته بتواند با حقوقی که دریافت می کند، پاسخگوی تورم وحشتناک باشد

علی دهقان کیا با اعلام اینکه دولت سیزدهم ابتدا اعلام کرد این مبلغ برای متناسب سازی است گفت: بعد از مدتی از عنوان متناسب سازی عقب‌نشینی کردند و گفتند کمک معیشت بوده که برای آن هم دلیل منطقی نداشتند. وی با هشدار نسبت به اینکه دولت سیزدهم با پرداخت ۳ میلیون تومان، توقعی ایجاد کرد که بحرانی برای دولت چهاردهم خواهد شد گفت: واریز ۳ میلیون تومان یکی از دسته گل‌هایی بود که دولت سیزدهم در روزهای پایانی به آب داد، زیرا اکنون هیچ مبنای قانونی برای پرداخت آن و جود ندارد.

گفتگوی اختصاصی با علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران

لایحه عجیب و غریب

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در روزهای پایانی لایحه‌ای به مجلس داده که حداقل بگیران نیز باید متناسب سازی را دریافت کنند گفت: این لایحه روی هواست و هیچ چیز آن مشخص نیست، اما دولت سیزدهم بازنشستگان را متوقع کرده که باید ۳ میلیون تومان را به صورت مستمر در قالب متناسب سازی دریافت کنند.

وی با یادآوری اینکه سالهاست فریاد می زنیم حداقل بگیران در سخت ترین شرایط زندگی می کنند و بارها از رئیس دولت سیزدهم درخواست کردیم که برای جبران سفره های خالی بازنشستگان، حقوق را بالا ببرند گفت: هرگز دولت سیزدهم در مسیر توانمند کردن کارگران و بازنشستگان حرکت نکرد و اکنون سوال اینجاست که اگر دولت سیزدهم به بهبود شرایط زندگی بازنشستگان اعتقاد داشت، چرا این تصمیم را در ابتدای تشکیل دولت در شورای عالی کار و تامین اجتماعی اجرایی نکرد. دهقان کیا تاکید کرد: از رئیس دولت چهاردهم انتظار داریم این لایحه را با قاطعیت دنبال کند تا بازنشستگان در تصمیم عجولانه دولت سیزدهم سرگردان نشوند.

منابع متناسب سازی حداقل بگیران کجاست؟

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران در پاسخ به اینکه لایحه متناسب سازی دولت سیزدهم هزینه سنگینی را بر دوش سازمان تامین اجتماعی می‌گذارد منابع آن باید از کجا تامین شود گفت: سازمان تامین اجتماعی در بحران قرار دارد و حتی توان این را ندارد که حقوق بازنشستگان را به موقع بپردازد، بنابر این اجرای متناسب سازی داستانی جداگانه است.

وی با یادآوری اینکه سال‌هاست دستمزد مطابق با تورم افزایش نمی‌یابد و عقب افتادگی سالانه دستمزد از تورم را شاهد هستیم گفت: اگر قرار است دولت این عقب افتادگی دستمزد را جبران کند، بهترین راه از طریق شورای عالی کار است. باید چالش متناسب سازی در شورای عالی کار مطرح شود و برای تامین هزینه‌های آن، افزایش دستمزد کارگران متناسب با عدد متناسب سازی به تصویب برسد.

ایجاد رفاه و رفع فقر

علی دهقان کیا با اعلام اینکه رهبر انقلاب در سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی بر ایجاد رفاه عمومی و رفع فقر تاکید کردند گفت: اگر افزایش دستمزد به اندازه متناسب سازی در قالب مصوبه شورای عالی کار اتفاق بیفتد، به سمت تعادل بین دستمزد و تورم می‌رویم و بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار یعنی سبد معیشت اجرایی می‌شود. وی با تاکید بر اینکه باید درصدی بیش از تورم در شورای عالی کار به حقوق کارگران افزوده شود گفت: در این صورت هم کارگران متناسب با تورم افزایش حقوق را دریافت می‌کنند و هم با پرداخت حق بیمه بیشتر، منابع سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت متناسب سازی بازنشستگان از این محل تامین می‌شود. رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه لایحه‌ دوفوریتی که دولت سیزدهم به مجلس داده هیچ حساب و کتابی ندارد و در اصل روی هواست گفت: معلوم نیست منابع لایحه متناسب سازی چگونه تامین می‌شود و دولت چه نقشی در تامین منابع متناسب سازی دارد و چون هنوز تکلیفی از این بابت روشن نشده، می‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

دفاع تمام قد از افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه با تمام توان از افزایش حقوق بازنشستگان از حداقل بگیرد تا سایر سطوح حمایت می‌کنم گفت: افزایش حقوق بازنشستگان باید بسیار بالاتر از ۳ میلیون تومان باشد و دریافتی آنان متناسب با تورم روز افزایش داشته باشد تا بازنشسته بتواند با حقوقی که دریافت می کند، پاسخگوی تورم وحشتناک باشد.

وی با اعلام اینکه بازنشستگان باید هوشمندانه به  لایحه دولت سیزدهم نگاه کنند گفت: دولت سیزدهم با این لایحه تمام بار را بر دوش دولت چهاردهم گذاشته و حرفی زده که محل و منابع آن را مشخص نکرده و فقط توقع بالایی را برای بازنشستگان رقم زده که برای دولت چهاردهم بحران آفرین خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد