گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از تخلفات گسترده در شستا

از پرداخت ماهیانه تامین اجتماعی بابت مستمری به بازنشستگان تا تخلف شرکت های خیلی معروف شستا

از پرداخت ماهیانه تامین اجتماعی بابت مستمری به بازنشستگان تا تخلف های شرکت های خیلی معروف شستارا در این گزارش بخوانید.

از پرداخت ماهیانه تامین اجتماعی بابت مستمری به بازنشستگان تا تخلف شرکت های خیلی معروف شستا
صفحه اقتصاد -

سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر در کشور است. این سازمان بیش از ۱۶ میلیون بیمه پرداز دارد و به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته حقوق ماهیانه می دهد. گردش مالی سازمان تامین اجتماعی بسیار بالاست و ماهیانه ۵۳ هزار میلیارد تومان بابت مستمری به بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان پرداخت می‌کند. این سازمان مجموعه بسیار بزرگی است که کوچکترین بحران برای هر بخش آن می تواند چالشی بزرگ برای کشور را رقم بزند.

اما سالهاست عملکرد این سازمان زیر سوال قرار دارد و هر از چند گاهی، سخن از رانت و فساد در این سازمان مطرح می شود. اعتراض به عملکرد سازمان تامین اجتماعی به اندازه ای جدی شد که تحقیق و تفحص از این سازمان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و گزارش ارایه شده، بر بسیاری از گمانه زنی ها مهر تایید زد.

۱۵ هزار برگ سند

بدنبال نهایی شدن تحقیق و تفحص، گزارش آن به اطلاع نمایندگان مجلس یازدهم رسید که در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با رای قاطع نمایندگان به قوه قضاییه ارسال شد و البته مانند بقیه تحقیق و تفحص های صورت گرفته، هنوز برخورد قانونی با این گزارش صورت نگرفته است.علی خضریان رییس هیات تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اعلام کرد: هیات تحقیق و تفحص از شستا گزارش خود را که محصول اقدامات شبانه‌روزی حدود ۳۰ هزار نفر ساعت کار تیم اجرایی و بررسی بالغ بر ۱۵ هزار برگ سند است، نهایی و بانضمام اسناد آن به کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیم کرد.

شستا

تخلفات ذوب آهن

علی خضریان رئیس هیات تحقیق و تفحص شستا در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد از تخلفات برخی شرکتهای شستا خبر داد و گفت: شرکت ذوب آهن، شرکت رایتل، شرکت کشتیرانی، شرکت ایران‌سازه، شرکت رسادارو، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی فن‌آوران، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت نفت ایرانول، گروه صنعتی بارز، شرکت ذغال‌سنگ طبس، شرکت سابیر و شرکت گازلوله از جمله شرکت‌هایی هستند که گزارش بخشی از تخلفات آنها در صحن علنی قرائت شد.رییس تحقیق و تفحص از شستا با تاکید بر اینکه به غیراز افزایش واردات تحمیل شده، تأمین زغال‌سنگ و کک متفاوت از نقطه بهینه کیفی مورد نیاز واقعی، به طور متوسط سالیانه حداقل ۱۵۰ میلیون دلار برای ذوب آهن زیان به دنبال داشته گفت: شرکت خصوصی خارجی به نام «رمکو» در خرید تجهیزات وارداتی در ذوب آهن و حتی سایر شرکتهای زیر مجموعه زغالسنگی در هلدینگ صدر تامین، نقش بسیار تأثیرگذاری دارد و در گزارشات، کارشناسان ذوب آهن از شرکت رمکو به غلط و تعمدی به عنوان شرکت تراستی ذوب آهن یاد می‌شود!

رایتل حیات خلوت دولت ها

علی خضریان با اعلام اینکه شرکت رایتل یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه شستا است که در گذشته به حیات خلوت دولت‌ها به منظور تأمین هزینه‌های جاری و شخصی تبدیل شده بود گفت: چنبره یک حلقه شبه‌امنیتی در اپراتور رایتل، عملاً این شرکت را از حیض انتفاع ساقط کرده و به وضعیت اسفناک امروز رسانده است!

پولشویی در فرابرد

رئیس تحقیق و تفحص از  شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) گفت: بررسی ها نشان می دهد با تقلب صورت گرفته، مالکیت ۷۰ درصد از سرمایه شرکت فرابرد توسط شرکت داده پایش آرته و فروش ۵۱ درصد از سهام خود به شرکت فناپ (توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان) به ارزش ۶۶۷ میلیارد ریال، با موردی عجیب از مقوله «پولشویی» در شرکت فرابرد داده‌های ایرانیان روبرو هستیم.

اعداد بزرگ در کشتیرانی

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط کارشناس منتخب رسمی دادگستری، گزارش شده که مانده بدهی ناشی از برداشت‌های غیرمجاز معاون مالی وقت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی به مبلغ ۱۵٫۴۶۷٫۱۰۱ دلار، مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰ یورو و مبلغ ۶۷٫۹۰۳٫۷۵۸٫۹۸۳ ریال است.

داروسازی ها زیر سوال

رئیس تحقیق و تفحص از شستا به مشکلات داروسازی ها اشاره کرد و گفت: مجموع طلب شرکت‌های داروسازی فارابی، زهراوی، کاسپین تأمین، لابراتوارهای رازک و پارس دارو از رسادارو به‌انضمام خسارات تأخیر تأدیه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است. باوجود تحمیل زیان از سوی رسادارو به شرکت‌های زیرمجموعه تیپیکو، این شرکت‌ها حتی نسبت به واخواهی چک‌های سررسید شده اقدام نکرده‌اند.

پتروشیمی غدیر هم بله

علی خضریان از پتروشیمی غدیر به عنوان برگ دیگری از پرونده تخلفات شرکت های زیر مجموعه شستا یاد کرد و گفت: مجموع تخلفات مربوط به ارزان‌فروشی محصول «پی. وی. سی»، گران‌خریدن ماده اولیه «ای. دی. سی»، عدم‌النفع و عدم رفع تعهد ارزی بالغ بر ۵۹ میلیون دلار است.

ارز صادراتی نفت پاسارگاد

رئیس تحقیق و تفحص از شستا از عدم برگشت ارز فروش صادراتی  به عنوان دیگر تخلفات صورت گرفته نام برد و گفت: بر اساس نامه دیوان محاسبات کل کشور، شرکت نفت پاسارگاد نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود بالغ بر ۴۳ میلیون دلار عمل نکرده که بخش عمده این موضوع بدلیل فروش ارزی و دریافت ریالی قیر توسط پاسارگاد بوده است. وی گفت: با توجه به رشد آسانسوری افراد متخلف، مدیر حراست شرکت نفت پاسارگاد در بازه سال‌های ۹۶، ۹۷ که چندین ترک فعل داشته و در یکی از مزایده‌های فروش قیر، از متخلفان حمایت کرده، چندی پیش به عنوان مدیرعامل مهمترین شرکت پتروشیمی زیرمجموعه صندوق‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد.

علی خضریان

چالش سررسید ایرانول

علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عملکرد شرکت ایرانول را نیز زیر سوال برد و گفت: به دلیل عملکرد ضعیف مدیران گذشته، ایرانول با چالش مطالبات سر رسید گذشته مواجه شده که از جمله شرکت پگاه رزم آوران مازندران یکی از بدهکاران سنواتی شرکت نفت ایرانول بوده و از دهه ۸۰ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال بدهکار است.

فساد گسترده در وزارت کار

اینکه فساد وجود دارد، شکی نیست، اما عمق ماجرا زمانی اثبات شد که حجت‌الله عبدالملکی اولین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم از بررسی‌های دقیق و احصاء تخلفات خبرداد و گفت: بعضی از این افراد کارهای فساد انگیزشان را به صورت تمیز انجام دادند که آشنا به مسائل حقوقی و قانوندان بودند، در این میان افرادی بودند که ناشیانه کار انجام دادند.وی از تشکیل ۱۲۰ پرونده و ارسال به دستگاه قضایی خبر داد و گفت: با هماهنگی مقام قضایی اسامی این افراد و پرونده‌های فساد را رسانه‌ای می‌کنیم. وزیر کار دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه پیش‌بینی ما این است که یک هزار مدیر دست‌پاک و کارآمد همچنان به کار خود ادامه خواهند داد گفت: یک هزار مدیر دیگر باید برکنار شوند که از این تعداد ۳۵۰ نفر برکنار شده و بقیه در حال انجام است. با وجود آنکه عبدالملکی اعلام کرده بود نیمی از مدیران این وزارتخانه فاسد هستند، اما هرگز نامی از پست مدیریتی آنها نبرد، آن مدیران برکنار نشدند و اسامی آنان را نیز رسانه ای نکرد.

گزارش های مبسوط از تخلف

محمد خوش سیما عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

در این رابطه محمد خوش سیما عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با صفحه اقتصاد گفت: تخلفات گسترده سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است. وی با تاکید بر اینکه تخلفات تامین اجتماعی هنوز در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیست گفت: برای تحقیق و تفحص از تخلفات تامین اجتماعی یا رسیدگی به تخلفات در کمیسیون اصل ۹۰ ، موضوع باید با دستور رییس مجلس یا هیات رییسه در دستور کار قرار گیرد گفت: در این صورت کمیسیون اصل ۹۰ به آن ورود خواهد کرد و با جدیت تمامی چالش‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اخبار و اطلاعات فساد در حد گزارش

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اخبار بسیاری از تخلف در بخش‌های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد گفت: این اخبار و اطلاعات در حد گزارش است و هنوز کمیسیون اصل ۹۰ به آن ورود نکرده تا صحت و سقم آن مورد تایید یا تکذیب قرار گیرد. وی از تمامی افرادی که نسبت به تخلفات صورت گرفته در تامین اجتماعی اسناد و مدارک متقنی دارند خواست تا این اسناد و مدارک را به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال کنند و گفت، به محض آنکه نسبت به شدت این تخلفات اطمینان حاصل کنیم و باعث نگرانی در مدیریت اقتصادی کشور شویم، با قدرت به تحقیق و بررسی در این زمینه ورود خواهیم کرد. خوش سیما با تاکید بر اینکه اسناد و مدارک تخلفات ارسال شده بیشتر در حوزه‌های مالی و رانت است گفت: آنچه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح است، یک گزارش مبسوط و جامع مبنی بر تخلفات گسترده در سازمان تامین اجتماعی است و مستندات جامع و کاملی وجود ندارد که بتوان به آنها استناد کرد.

گزارش بیانگر بروز تخلف

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به اینکه تخلف در سازمان تامین اجتماعی را منکر می‌شوید گفت: گزارش جامع و کاملی که به کمیسیون اصل ۹۰ رسیده و روند بررسی گزارش و افرادی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، نشان می‌دهد که تخلفات، صورت گرفته و محرز است. وی در خصوص گزارش علی خضریان رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و ارجاع آن به قوه قضاییه گفت: آن گزارش تحقیق و تفحص روند قانونی خود را طی کرده و هنوز عنوان یا مطلب جدیدی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح نیست، اما چنانچه نیاز باشد و نمایندگان مجلس یا مطلعانی اسناد و مدارک این تخلفات را به کمیسیون اصل ۹۰ بدهند، بار دیگر به این مساله ورود می‌کنیم و ریز ماجرا را در می‌آوریم.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد