گزارش صفحه اقتصاد از خرید تضمینی گندم

دلخوری کشاورزان از پرداخت‌نشدن نرخ خرید تضمینی گندم | اداره غله، بانک‌ها یا جهاد کشاورزی؛ مسئول این بدعهدی چه کسی است؟

طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تصویب‌شده در سال 1368، دولت موظف به خرید این محصولات از کشاورزان است. در حالی که این سیاست در راستای حمایت از کشاورزان و پایداری بخش کشاورزی اجرا می‌شود، مطالبه کشاورزان با وجود تحویل گندم به مراکز خرید نرخ تضمینی، هنوز پرداخت نشده است.

دلخوری کشاورزان از پرداخت‌نشدن نرخ خرید تضمینی گندم | اداره غله، بانک‌ها یا جهاد کشاورزی؛ مسئول این بدعهدی چه کسی است؟
صفحه اقتصاد -

سالانه به طور متوسط 800 میلیون تن گندم در جهان کشت می‌شود و 20 درصد پروتئین مورد نیاز مردم جهان را تامین می‌کند. میزان تولید گندم در ایران سالانه بین 12 تا 15 میلیون تن است که برآورد می‌شود امسال 14 میلیون تن گندم برداشت شود.

برداشت گندم در دزفول به مراحل پایانی رسیده و بلاتکلیفی در پرداخت مطالبات گندم‌کاران موجب ناراحتی و دلخوری کشاورزان این شهرستان شده است. کشاورزانی که از لحظه کاشت تا زمان برداشت با بی‌مهری‌های روزگار و کم‌توجهی متولیان مواجه بودند، اکنون هم با وجود گذشت زمان قانونی، چشم به راه حق‌الزحمه دسترنج خود هستند.

قیمت گندم امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

آخرین خبر از زمان پرداخت مطالبات گندمکاران امروز

قیمت گندم امروز، به ازای هرکیلوگرم گندم معمولی با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید، 17 هزار و 500 تومان اعلام شده است و قیمت گندم دوروم با توجه به همان افت، 18 هزار تومان به ازای هر کیلو‌گرم تعیین گردید.

بررسی فروشگاه‌های اینترنتی حاکی از آن است که بسته‌های 900 گرمی گندم سبوس‌دار 55 هزار تومان، گندم پوست‌کنده 65 هزار تومان و گندم کامل هم 65 هزار تومان به فروش می‌رسد. همین‌طور بلغور گندم در بسته‌های 900 گرمی، به قیمت 87 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

زمان پرداخت مطالبات کشاورزان

بر اساس پیش‌‎بینی‌ها، امسال 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود در حالی که هنوز مطالبات معوق برخی از گندمکاران پرداخت نشده است. مطالبات گندمکاران بیش از 30 هزار میلیارد تومان می‌باشد که از این مقدار فقط 2 هزار و 300 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است.

گزارش صفحه اقتصاد از خرید تضمینی گندم

به گفته مدیر عامل اتحادیه زراعی و باغی دزفول، بیش از یک ماه از فروش گندم گذشته و هیچ‌گونه مبلغی به حساب کشاورزان واریز نشده است؛ از طرفی قرار بود از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۲۴ ساعت پس از فروش مبلغ آن به حساب‌ها واریز شود که با بدعهدی در پرداخت مبالغ مواجه شدند.

ابتدا خرید تضمینی گندم را ۱۹ هزار و ۵۰۰ اعلام کردند که با مخالفت متولیان دولتی، ۱۷ هزار و۵۰۰ تومان تعیین شد، سپس مقرر شد به ازای هر کیلو گندم مبلغ ۲ هزار تومان به عنوان جایزه تخصیص یابد، اما گویا از تخصیص جایزه نیز خبری به گوش نمی‌رسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران معتقد است که پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران تبعاتی را به دنبال دارد. به عنوان مثال، وقتی کشاورزی در استان‌های شمال غربی کشور متوجه پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان سایر استان‌ها مطلع می‌شود، یا سراغ دلالان می‌رود یا گندم را به دامداران و مرغداران می‌فروشد. علاوه بر این، کشاورزان نسبت به پرداخت مطالبات بی‌اعتماد می‌شوند و ممکن است در سال‌های بعد از سطح زیر کشت گندم و مراقبت از گندم کم کنند.

مدیر غله و خدمات بارزگانی دزفول اعلام کرد که طبق قانون، نظارت بر کشت گندم از وظایف جهاد کشاورزی، خرید بر عهده اداره غله و پرداخت مطالبات از وظایف بانک است.

البته خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که معاون وزارت جهاد کشاورزی ضمن عذرخواهی، از پرداخت مطالبات کشاورزان در هفته آینده خبر داده است و باید منتظر ماند و صدق عمل به وعده مسئولین امر را اعتبارسنجی کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • کرخه

    عذرخواهی چه دردی رو دوا میکنه مطمنن بااینگونه بدقولی مسئولان نالایق مردم وگندمکاران نسبت به انقلاب بد بین میشوند مگه بهمن ماه قیمت وبودجه خرید گندم مشخص نشد پول به حساب کدوم دزد واریزشد
    مطمنن گندم امسال به ۱۱میلیون تن نخواد رسید وسال آینده به فکر واردات ازکشورخارجی باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان