یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

برنامه هفتم توسعه، اقتصاد بیمه ،کارکرد مفاهیم ماتریس بوستون

علم مدیریت بازاریابی از جمله علومی ست که از 1980 به بعد جایگزین مدیریت فروش شد . همزمان با رشد باسوادی در مقطع تحصیلات متوسطه در همه کشورها و سپس گسترش کمی و کیفی مراکز آموزش عالی و دانشگاهها در سراسر دنیا ، جمعیت بسیار زیادی از ساکنین کره زمین به جمع فارغ التحصیلان دانشگاهی اضافه شدند .

برنامه هفتم توسعه، اقتصاد بیمه ،کارکرد مفاهیم ماتریس بوستون
صفحه اقتصاد -

علم مدیریت بازاریابی از جمله علومی ست که از ۱۹۸۰ به بعد جایگزین مدیریت فروش شد . همزمان با رشد باسوادی در مقطع تحصیلات متوسطه در همه کشورها و سپس گسترش کمی و کیفی مراکز آموزش عالی و دانشگاهها در سراسر دنیا ، جمعیت بسیار زیادی از ساکنین کره زمین به جمع فارغ التحصیلان دانشگاهی اضافه شدند . از سوی دیگر با گسترش شبکه های رسانه های رادیویی ، تلویزیونی ، روزنامه ها ، مجلات و در دو دهه گذشته با ورود اینترنت و رونق فضای مجازی ، سطح عمومی اطلاعات مردم در همه دنیا افزایش یافته و همه بازارها ،منجمله سرمایه ، بیمه ، پول ، کار ، صنعت ، کشاورزی و غیره را دچار تحول ساخته است .امروزه در راس شرکت های بزرگ و متوسط و بنگاههای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه ، در حال صنعتی شدن و  فرا صنعتی مردان و زنان تحصیل کرده از شاخص ترین دانشگاههای دنیا به سکانداری نشسته اند .حتی در اجلاس داووس دو سال پیش ،کره جنوبی از یک روبات مجهز به هوش مصنوعی بعنوان عضو هیت مدیره یک شرکت بزرگ صنعتی خویش پرده برداری کرد . آنها با ربات انسان‌نما هوشمند عضو هیت مدیره شرکتشان آمده بودند تا با عینی ترین روش به همه سیاستمداران ، مدیران صنعتی و بنگاههای مالی و اقتصادانان جهان بگویند : پس از روباتهای نیمه هوشمند مکانیکال در خطوط تولید صنعتی در دهه ۸۰ اینبار روبات ها را از خطوط عملیاتی و پایین صف تبدیل به روبات هوشمند کرده اند و در بالاترین سطح از مدیریت کلان بنگاههای صنعتی بعنوان نیروی تصمیم ساز و تصمیم گیر نشانده اند تا با انسان در مدیریت خرد و کلان سیستم ها مشارکت کند !!! [ رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند ] آری آنان از ۷P علم بازاریابی ،p مختص رشد و یادگیری نیروهای انسانی شرکت ها که باید p فرآیندهای داخلی را با علم و دانش خودش همواره بسوی بهبود روش ها و ارتقا کمی و کیفی تولیدات صنعتی تغییر دهد،بخش اعظمش را به [ ربات های هوشمند و یادگیری ماشینی ] سپرده اند !!!

دیروز بعد از ۲۰ سال که پرتفوی سنگین خود در رشته بیمه باربری داخلی و خارجی کنار گذاردم به یک باربری در جنوب تهران برای انجام کاری رفته بودم .هنوز سبک کار و ابزارهای کار و روابط انسانی محیط کار در محوطه آن باربری هموطن شبیه زمان مرحوم ؛ ناصرالدین قاجار است !!! انگار نه انگار تکانه شدید تمدنی ناشی از موج چهارم رویکردهای مدیریتی و روشهای انجام کار در کشورهای صنعتی و تازه صنعتی را زیر و رو کرده !!! درون سوله بزرگ و محیط بسته دود متراکم ناشی از سوخت گازوییل و بنزین ماشین های روشن ، تخلیه و بارگیری بارها توسط کارگران بدون رعایت اصول ارگونومی و HSE و انجام امور بصورت کاملا دستی بدون بهره برداری از ابزارهای مخصوص و سیستم هوشمند در حال انجام است !!! بر روی یک گاری دستی دو جوان ۵۰۰ کیلو بار را به اندازه ارتفاع دو متر و حجم یک وانت نیسان را چیده بودند و در شیب ورودی به داخل محوطه سوله ، هیچ کنترلی بر شتاب گاری در شیب نداشتند و اگر به آدمهای دیگر یا کامیون یا سایر اجرام سنگین چیده شده در محوطه برخورد می کردند ، آسیب به دیگران و حداقل چند ماه بستری در بیمارستان و کاهش راندمان کار در سالهای بعد و مالا دچار فقر نتیجه اینگونه کارکردن است !!!

بعنوان یک مطالعه گر ریسک سرم درد گرفت از دیدن این همه عوامل عقب ماندگی مغایر با اصول فنی و بهداشت محیط کار !!! در حالیکه یکساعت قبل از آن در یک شرکت بیمه در شمال شهر در حال بررسی و طراحی واریته ای از محصولات بیمه رشته اشخاص با توجه به روش بازاریابی بوستون بودیم . انگار از اینجا تا آنجا و از محیط کار آن بیمه ایها تا محیط کار کارکنان آن باربری سنتی فاصله زمانی چند ده ساله را پیموده بودم !!!

مشاهدات میدانی و پیمایش اخبار رسانه ها و وقایع خسارت بار جاده ای ، معادن ، کارخانه ها وحوادث طبیعی ، رخدادهای ریسک آفرین در محیط صنعت و کشاورزی و غیره ، نشان میدهند که برای متحول کردن این فضای کسب و کار شکل گرفته بر اساس تفکرات سنتی که اکثر چالش های اقتصادی کشورمان ریشه در همین قبیل چالش ها دارد، باید با یک نهضت علمی مهارت آموزی ملی و انتقال مفاهیم دانش محور به اذهان مدیران و کارکنان در همه سیستم هایی که خصوصا نیروهای کار از نسلهای Y و Z بصورت سنتی در حال کار هستند، آنها را دچار دگردیسی عظیم نمود . شرکت های بیمه بعلت ذات و ماهیت فعالیت شان با الگو برداری از دانش و تجربیات روش بازاریابی علمی، ماتریس بوستون می توانند نقش راهبر و پیشرو را در این راستا به نفع منافع ملی کشور ایفا کنند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد