یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

سخنی با بیمه مرکزی و نقش این نهاد در موفقیت برنامه هفتم

در قانون برنامه هفتم ، نقشی سترگ در حمایت از توسعه بخش های خصوصی و تعاونی را به ایندو وزارتخانه سپرده اند . به صنعت بیمه نیز نقشی جدید و منطبق با واقعیات اقتصاد کشور در شرایط کنونی واگذار کرده اند.

سخنی با بیمه مرکزی و نقش این نهاد در موفقیت برنامه هفتم
صفحه اقتصاد -

شروع اجرای قانون برنامه هفتم توسعه مقارن با آغاز بکار دولت چهاردهم گردیده . بطور طبیعی وقتی دولت بتواند حداکثر پیاده سازی موضوعات  اجرایی برنامه هفتم را محقق کند ، دستاوردهای آن بنفع همه اقشار جامعه خواهد شد .همچون گذشته ، برنامه هفتم تقسیم کار بین سازمانها و  وزارتخانه های دولتی و نهادها و اتاق های سه گانه اکوسیستم کسب و کار ملی را مشخص نموده است . در چند ماده از این قانون استراتژیک متحول نمودن محیط کسب و کار را به وزارت امور اقتصاد و دارایی و نیز به وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی واگذار کرده که [ بیمه مرکزی ایران ] بطور مستقیم زیر سیستم وزارت امور اقتصاد و غیر مستقیم بعلت عضویت وزارت کار و تعاون با حق رای در شورایعالی بیمه را دارد و هدایت و راهبرد بیمه مرکزی ایران به سیاستگذاری های این دو وزارتخانه وابستگی مستقیم دارد، قابل توجه صاحب نظران می باشد. 

در قانون برنامه هفتم ، نقشی سترگ در حمایت از توسعه بخش های خصوصی و تعاونی را به ایندو وزارتخانه سپرده اند . به صنعت بیمه نیز نقشی جدید و منطبق با واقعیات اقتصاد کشور در شرایط کنونی واگذار کرده اند . 

بیمه مرکزی ایران و شرکت های بیمه قانونا مکلف به تاسیس صندوقهای تضمین برای حمایت از کارآفرینان خصوصا در بخش بنگاههای SMEs شده اند . از سوی دیگر برای تامین سرمایه بخشی از شرکت های صنعتی ، کشاورزی ،خدمات پشتیبان ، مسئولیتی جدید و البته منطقی به عهده صنعت بیمه گذارده شده !

در راس دو وزارتخانه بالا سری صنعت بیمه کشور در دولت چهاردهم دو وزیر اقتصاددان که البته در این سالها اظهار نظرات کارشناسی و آشکار در رسانه ها بطور مستمر در راستای بیان نظرات اصلاحی داشته اند، قرار گرفته اند که اکنون همه صاحب نظران منتظر ، خلف وعده ها و پیاده سازی نظرات عنوانی ایشان هستند .!!!

از سوی دیگر در ماههای گذشته سه آیین نامه پویا و منطبق بر اوضاع و احوال فعلی اقتصاد کشور و گشاینده گره های گلوگاهی مانع توسعه اکوسیستم محیط کسب و کار از سوی شورایعالی بیمه تصویب و ابلاغ شده که در همین روزهای اول اجرای برنامه هفتم به منظور واکنش مناسب و به موقع بیمه مرکزی ایران در اجرای مفاد قوانین و حمایت از بخش های خصوصی و تعاونی خصوصا در بخش SMEs به وی ،ضرورت اجرای سریع و دقیق این آیین نامه ها مترقی بشدت احساس می گردد .

جناب آقای دکتر همتی ، وزیر محترم دارایی در روز معارفه آقای دکتر خسروشاهی در سمت رییس کلی جدید ، تاکید بر ضرورت توسعه بیمه های زندگی برای تعمیم بیمه در کشور را نمودند . ضمن اینکه باید عنوان نمود این نظریه وزیر اقتصاد منطقی می باشد ،تاکید اینکه چون اکثر شرکت های بیمه توانایی علمی و پتانسیل کارشناسی لازم برای اجرا آیین نامه های مذبور در راستای مشارکت پرتوان در اجرا قانون برنامه هفتم و سایر قوانین مرتبط کسب و کار را ندارند ، بیمه مرکزی ایران ، خصوصا رییس کل از شرکت های شتابدهنده و توسعه دهنده خدمات کسب و کار ملی مورد تاکید در قانون برنامه هفتم توسعه دعوت به همکاری در راستای ایفای تکالیف قانونی و ملی خویش بعمل آورد. 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد