یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

چگونه جوانان به کارآفرینی ترغیب می شوند؟!

اصلی ترین سرمایه هر کشور جوانان و نیروهای خلاق و ماهر کارآفرین آن هستند . کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست .

چگونه جوانان به کارآفرینی ترغیب می شوند؟!
صفحه اقتصاد -

در گذشته ذخائر طبیعی ، معدنی و فسیلی بعنوان ثروت یک کشور محسوب میشدند ،لیکن داستان بسوی توسعه رفتن کشورهایی همچون کره جنوبی ، تایوان ، سنگاپور و مالزی که منابع و ثروت معدنی  خدادادی نداشتند و فقط با اتکا بر تفکر و تلاش نیروهای انسانی و برنامه ریزی ها و سازماندهی های هوشمندانه مدیریتی و پرورش نیروهای کار زبده توانسته اند به توسعه متوازن و پایدار دست یابند ،نشانداد که سرمایه انسانی ارجح تر از سایر منابع و ثروت های طبیعی هستند .

در طی ۳ دهه گذشته ،تاکنون وضعیت اقتصادی اندونزی که ۵۰ سال پیش عضو موثر کشورهای صادر کننده نفت OPEC بود در اواخر دهه ۸۰ میلادی به علت افت برداشت از چاههای نفتی از زمره کشورهای صادر کننده نفت خارج شد،لیکن توانست با اتکا به مزیت نسبی جمعیت انبوه ، دانش کارآفرینی و گسترش بنگاههای SMEs (واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی) به یکی از صادرکنندگان شاخص کالاهای غیر نفتی در شرق آسیا تبدیل شود و با رشد ۸ درصدی سالانه اقتصاد غیر نفتی  را جایگزین اقتصاد تک محصولی نفتی طی دو دهه بنماید . 

مطالعه برنامه ریزی ها و عملیات اجرایی توسعه محور اینگونه کشورها و پارامترهایی که هوشیارانه انتخاب کردند تا توانستند در بازار رقابتی فشرده جهانی از ۱۹۸۰ به بعد در رسیدن به توسعه و مبارزه با فقر و عقب ماندگی موفق شوند الگوهای مناسب برای سایر کشورهای جهان گردند بسیار حائز اهمیت می باشند.برای آشنایی با عوامل موثر در پیشرفت کشورهای [ آ سه آن ] که طی سه دهه در شرق آسیا از زمره کشورهای در حال توسعه خود را کندند و به زمره کشورهای توسعه یافته وارد شدند ،لازمست هر عامل موثر را یافت و آنگاه در مورد هر عامل به گفتگو نشست.

اولین گام ؛ مهارت آموزی = قبلا گفتیم وقتی مدیران صنعتی در دنیا به این نکته واقف شدند که سرمایه انسانی و جوانان سرمایه اصلی کشورها هستند ،طبعا پی بردند که برای رسیدن به پیشرفت های متوازن و پایدار ،اولین عامل موثر توسعه فردی و جمعی اذهان و اندیشه های توسعه گرا جوانان بطور اخص و عموم جمعیت کشورها از طریق آموزش و سواد آموزی عمومی می باشد .

پس از جنگ جهانی دوم ، شاهد فعالیت گسترده دولت ها برای مبارزه با بیسوادی عمومی هستیم . خردمندان جامعه جهانی دریافتند که اولین گام موثر برای گذر از فقر و درماندگی اقتصادی ، اشاعه سواد و دانش در بین مردمان کشورهاست . [نهضت سواد آموزی] در همه دنیا به همین علت از 1950 فراگیر شد . خوشبختانه در کشور ما این نهضت به برکت حضور زنان ، مردان و مراجع شاخص اجتماعی از اواخر دوره قاجاریه آغاز گردیده است بطوریکه در بین کشورهای آسیایی، ایران عزیز در رتبه اول و پیشکسوتی قرار دارد .

استقرار نظام جدید آموزش و بطور متوازن استقرار آموزش عالی از ۱۳۰۰ به بعد و نیز آموزش های فنی و حرفه ای از ۱۳۵۰ در جهت تربیت و پرورش [ نیروهای کار ماهر ] گامهای ارزشمند دولت ایران در مسیر توسعه پایدار بوده است . در چند یادداشت آتی در صدد تبیین نقش عوامل انسانی پایه گذار توسعه همه جانبه در موج چهارم در زمان کنونی که انقلاب های چهارم و پنجم صنعتی در حال پیاده سازی هستند بر خواهم آمد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد