یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

وظایف نسلهای X و Y در نهضت کارآفرینی برای نسل Z

یکی از کارکردهای اصلی جوامع متمدن بشری ، برنامه ریزی متوازن برای مراحل رشد و پیشرفت نسل های مختلف در زندگی و شغل آنان است .

وظایف نسلهای X و Y در نهضت کارآفرینی برای نسل Z
صفحه اقتصاد -

در سیستم های اجتماعی مدرن ، نهاد دولت با تصویب قوانین توسعه ای ، برای همه زمینه ها برنامه ریزی و سازماندهی می کنند. این مهم به تاسی از بررسی و تجزیه و تحلیل آمارها و جمع بندی اطلاعات توسط سازمانهای متولی صورت می پذیرد. در واقع کارشناسان برنامه ریزی کلان با بررسی و ارزیابی وضع موجود و امکانات در اختیار جمعیت موجود، برنامه ریزی چند وجهی برای توسعه کشور را طرح ریزی و به موقع اجرا می گذارند.

یکی از مهمترین این برنامه ها پیش بینی و فراهم آوردن شرایط اشتغال جوانان و نیمه بیکاران و هدایت اقتصاد کلان بسوی مبارزه با رکود تورمی می باشد .در این مسیر وظیفه دولت ها بستر سازی و مهیا نمودن شرایط اشتغال جوانان و آماده کردن بستر اشتغالزایی برای کودکانی که در سالهای آتی به سرعت آماده ورود به بازار کار می گردند است .مقوله کار و اشتغال آفرینی در واقع یک خط روندی ممتد و پویاست . کسانی بازنشسته میشوند و کسانی لازمست در هر شغل جایگزین بازنشستگان برای اداره امور جامعه در همه بخش ها شوند. از سال ۱۳۸۰ ،چند سال پس از خاتمه جنگ تحمیلی، دولت تصمیم به گسترش فعالیت بخش خصوصی در اکوسیستم فضای کسب و کار ایران گرفت ‌.

نمود عینی برنامه ریزی افزایش سهم بخش خصوصی و کوچک کردن بخش دولتی اقتصاد ، مظهرش در کاهش میزان استخدام کارکنان دولت آشکار می گردد .! و به موازات ، افزایش ظرفیت استخدام بخش های خصوصی و تعاونی ،استراتژی دولت ها برای تکمیل سیاست گذاری کاهش نقش دولت در اقتصاد خرد و کلان است .لاجرم باید ظرفیت پذیرش اشتغال جوانان افزایش یابد ؛ این مهم از طریق حمایت از بنگاهها و موسسات در حال فعالیت بخش های خصوصی و مردمی و بزرگتر و تقویت آنان امکانپذیر است تا بتوانند تعداد بیشتری از جوانان را استخدام کنند و نیز شرکت های جدید توسط کارآفرینان جوان تاسیس تا فرصت های اشتغال ملی افزایش یابد و حجم تولیدات ملی و پتانسیل صادرات غیر نفتی کشور اضافه گردد . 

برای تحقق این برنامه ها ، بدلیل اینکه نسل X و نسل Y والدین نسل های Z و آلفا هستند و در حال حاضر مدیریت برنامه ریزی و هدایت جامعه در همه ابعاد در اختیار آنهاست ،نقشی که این دو نسل از جانب برنامه ریزی و سازماندهی بازار کار و کارآفرینی برای نسل های جوانتر پس از خود بر عهده دارند ،مسئولیت سیاسی - اجتماعی آنان را سنگین تر می کند . وقت آنست که آنان ، مدیریت برنامه های انگیزشی و روح افزایی و فکر افزایی کارآفرینی Z ها و آلفا ها را بخاطر آینده درخشان کشور با توانمندی و اجرای مدرنتر پیاده سازی کنند .قطعا محتوا دو دانش مدیریت ریسک و مدیریت بیمه های بازرگانی به آنان در این راستا ، می توانند کمک های بی نظیر نمایند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد