یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

زنان سردمدار مشاغل خانگی

شغل های خانگی برای بانوان مزیت بیشتری نسبت به آقایان دارد به خصوص مادرانی که می توانند زمان بیشتری برای تربیت فرزندان خود صرف کنند بدون اینکه مجبور به ترک خانه شوند می توانند برای خود درآمدی داشته باشند.

زنان سردمدار مشاغل خانگی
صفحه اقتصاد -

نیمی از جوامع بشری را زنان تشکیل می دهند باتوجه به این امر،نقش مهم و تاثیرگذاری در گسترش و توسعه اقتصاد کشورها دارند. بانوان از سویی به عنوان نیمی از جامعه افراد مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه ای هستند که سهمی در زمینه گسترش کسب و کار و کارآفرینی دارند و از سویی دیگر به عنوان نقش مهمی که در خانواده دارند بر نیمه دیگر جامعه هم موثر هستند.

یکی از نشانه های توسعه هرجامعه، فضای کسب وکاری است که توسط زنان کارآفرین  راه اندازی و مدیریت می شود. زنان به عنوان یکی ازمهمترین سرمایه های انسانی می توانند نقش بالقوه ای را در فرایند توسعه بخش های اقتصادی هرجامعه ایفا کنند که بخش کسب و کارنیزاز این مهم مبرا نیست. مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی نه تنها در توسعه ظرفیت ها و توانایی های زنان، بلکه در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش کلیدی را داشته و دارد.

گرایش زنان به کارآفرینی و راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و خانگی طی سال های اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسول سرپرست خانوارشدن زنان و یا تمایل به مشارکت آنها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.

مشاغل خانگی با کسب و کارهای خانگی فعالیت هایی هستند که در فضای خانه ایجاد می شوند و خدمات یا کالایی را عرضه می کنند و از این طریق به درآمد می رسند. در واقع کسب و کارهای خانگی جز فعالیت های موثر است که تا کنون توانسته نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایفا کنند. کسب و کارهای خانگی به خوبی می توانند توانمندی های افراد را در زمینه های مختلف به کار بگیرند و آنها را به سمت درآمدزایی هدایت کنند.

کسب و کارهای خانگی نقش مهمی درزیست بوم ملی اشتغال و توسعه اقتصادی کشور ایفا می کنند و در مقایسه با سایر مشاغل هزینه کمتری دارند و با توجه به شرایط اقتصادی اکثر افراد به خصوص آقایان به دنبال شغل دومی برای خود هستند و مشاغل خانگی گزینه خوبی می توانند برایشان باشد.

امروزه شغل های خانگی به عنوان یکی از فعالیت های مهم زود بازده کشورمحسوب می شوند این نوع کسب و کارمزایای فراوانی برای شاغلان به همراه دارد که از جمله می توان به حذف هزینه های اجاره یا خرید محلی برای فعالیت اقتصادی، ایجاد تعادل و توازن بین مسولیت خانوادگی بانوان با فرصت های اشتغال، استفاده از اعضای خانواده به عنوان نیروی کار و استفاده مطلوب از فضای کسب و کارو فعالیت در کنار خانواده اشاره کرد. شغل های خانگی برای بانوان مزیت بیشتری نسبت به آقایان دارد به خصوص مادرانی که می توانند زمان بیشتری برای تربیت فرزندان خود صرف کنند بدون اینکه مجبور به ترک خانه شوند می توانند برای خود درآمدی داشته باشند.

از گذشته کسب و کارهای کوچک خانگی وجود داشته است. افرادی که به دلایلی مختلف مانند مشکلات فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی نمی توانستند کارهای خارج ازخانه انجام دهند اقدام به راه اندازی کارهای خانگی می کردند.اما در سال های اخیرراه اندازی کسب و کارهای خانگی دچار تحولات و تغییرات شده است با توجه به سبک زندگی و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی مشاغل خانگی نوینی روی کار آمده است . با تنوع مشاغل اینترنتی استفاده از این شیوه کسب و کار درحال افزایش است. بانوان بیشتر به این مشاغل گرایش دارند چرا که زمان بیشتری در کنار خانواده هستند و از سوی دیگر ایجاد استقلال و اشتغال بانوان و کمک به معیشت خانواده را به همراه دارد.

با ایجاد این فعالیت های خانگی درآمدزایی و سودآوری در سطح خانواده فراگیر شده و از سوی دیگر خانواده هایی هم که از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند یا به لحاظ اقتصادی زیرفشار هستند از این طریق می توانند فعالیت کنند و بهترین منبع کسب و کاربرایشان به شمار می رود.

 

بنابراین باید سرمایه گذاری های لازم بر روی کسب وکارهای خانگی انجام شود تا افراد به سمت کارآفرین شدن و مولد بودن سوق پیدا کنند. این موضوع به تنهایی می تواند تحولات بسیار زیادی را درمسائل اقتصادی کشور ایجاد کنند. باگسترش فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی بسیاری از مشکلات اقتصادی اعم از بیکاری و فقر به تدریج کاهش می یابد. براین اساس مسولان باید با هموارکردن مسیرراه اندازی کسب وکارخانگی و حمایت ازصاحبان مشاغل خانگی به گسترش فرهنگ کارآفرینی کمک کنند.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد