گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد

از گندمکاران ناراضی تا وعده های بی سرانجام / آیا گندمکاران محصول خود را سال آینده به دولت می فروشند؟

صفحه اقتصاد- در این گزارش به توضیحاتی درباره نارضایتی گندمکاران از وعده های بی سرانجام مسئولین پرداخته شده است. چه خبر از قیمت گندم؟

از گندمکاران ناراضی تا وعده های بی سرانجام / آیا گندمکاران محصول خود را سال آینده به دولت می فروشند؟
صفحه اقتصاد -

براساس بررسی های ما، گندمکاران با وجود اینکه از اردیبهشت یا قبل از آن گندم خود را به سیلوها تحویل داده‌اند هنوز وجه کامل خود را دریافت نکرده اند. همچنین دولت تا کنون واریزی های خود را از کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان پرداخت کرده و قیمت را تعیین نمی‌کند و همچینین زمان واریز ما به التفاوت نرخ را نیز اعلام نکرده است، این درحالی می باشد که گندم در زمان برداشت در بازار آزاد از کیلویی ۱۴۰۰۰ تومان تا ۱۶۰۰۰ تومان به فروش رسید، اگر دولت می‌خواهد سال آینده دوباره از کشاورزان گندم‌هایشان را بخرند و به بازار آزاد پناه نبرند بایستی با کشاورزان خوب رفتار کند نه اینکه با عدم نرخ گذاری و عدم پرداخت کل پول مانع این کار شود. برخی از گندمکاران می گویند که بیش از 40 روز است گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند اما هیچ خبری از پول نیست، همچنین علاوه بر این براساس برخی شنیده‌ها از کشاورزان در رسانه ها، نشان می دهد که می‌خواهند قیمت گندم را کیلویی 11500 تومان حساب کنند و اما این در حالی است که دولت قیمت گندم را کیلویی 15 هزار تومان اعلام کرده است.

به گزارش صفحه اقتصاد، این اتفاق برای کشاورزان معمولی در ایران متأسفانه رایج است و باعث مشکلات اقتصادی و مالی برای آنان شده است. این مسئله ممکن است منجر به افزایش تردید و ناامیدی کشاورزان شود و در نتیجه، باعث کاهش تولید و کاهش کیفیت محصولات شود. با توجه به قیمت بازار گندم در زمان برداشت و اعلام دولت درباره قیمت، به نظر می‌رسد که دولت باید به کشاورزان پرداخت کامل قیمت بازار را انجام دهد و بایستی به کشاورزان کمک کند تا بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند.

دولت باید برای حل این مشکلات کار خود را تسریع کند و از این رو، باید به روش‌هایی برای پرداخت به موقع به کشاورزان اقدام کند و تضمین کند که کشاورزان به عنوان عنصر مهم از زنجیره تولید و بازار فراموش نشوند. بنابراین، روشن است که گندمکاران با فروش گندم به دولت، از تجربه تلخ دلالی‌ها جلوگیری کرده‌اند. همچنین، این مشکل نباید باعث شود که کشاورزان از تولید خود منصرف شوند، به عنوان یکی از بنیادی‌ترین صنایع در کشور، حمایت از کشاورزان و تشویق آنها برای ادامه تولید، بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل، دولت باید سیاست‌هایی را برای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار فروش محصولات کشاورزی اجرا کند تا بهبودی در شرایط اقتصادی کشاورزان و افزایش تولید در این بخش ایجاد شود. همچنین گفتنی است که اخیرا وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که بیش از 6 میلیون تن گندم خریداری شده و ارزش آن بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین، مطالبات کشاورزان به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و بخش باقی‌مانده مطالبات توسط وزارت نفت تأمین خواهد شد. وزیر جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا فاصله پرداخت و مطالبات کشاورزان را به حداقل برساند و قیمت گندم نیز مصوب و ابلاغ شده است. این اقدامات می‌تواند بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان و کسب و کارهای مرتبط با آن‌ها را تسهیل کند.

امیدواریم که دولت هرچه زودتر مطالبات گندمکاران را بپردازد. در ادامه این گزارش به آخرین وضعیت گندم در برخی استان ها پرداخته ایم.

آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در قزوین

بنابر گفته حسن جلیلوند، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، خرید و ذخیره سازی گندم در این استان تاکنون با تحقق ۷۲ درصد برنامه پیش بینی شده، از مرز ۱۵۰ هزار تن عبور کرده است و روند خرید و ذخیره سازی گندم تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت. همچنین، در حال حاضر روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن گندم به صورت خریداری و ذخیره سازی در این استان انجام می‌شود و بیشترین میزان آن مربوط به شهرستان‌های آبیک و بویین زهرا است.

از سوی دیگر، جلیلوند اعلام کرده است که از ابتدای عملیات برداشت و ذخیره سازی گندم تا کنون، ۳۶۳ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است و حجم ذخیره سازی گندم در این استان ۳۵۰ هزار تن است. همچنین، خرید گندم با کیفیت بالا، به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی و استان قزوین در سال جاری، مطرح شده است.

آخرین وضعیت خرید گندم در فارس

به گفته سید کاظم موسوی، مدیر سازمان تعاون روستایی فارس، در ۱۰۰ روز آغازین سال جاری، بیش از ۵۵۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان در ۳۷ شهرستان فارس خریداری شده است که نسبت به سال گذشته ۳۴۰ هزار تن افزایش داشته و رشد بیش از ۲۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. او افزوده است که در ادامه عملیات خرید تضمینی گندم، کشاورزان شهرستان‌های شمالی فارس محصول خود را به مراکز خرید آباده، اقلید، بوانات، سرچهان و خرم بید تحویل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مرداد ماه عملیات خرید گندم ادامه داشته باشد.

آخرین وضعیت خرید گندم در لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان، حجت‌الله بیرانوند، اعلام کرده است که تا پایان روز ۲۴ تیرماه، ۲۶۲،۳۸۷ تن گندم و ۲،۵۶۹ تن کلزا از کشاورزان لرستان خریداری شده است. بیشترین آمار خرید گندم تاکنون مربوط به شهرستان کوهدشت با ۷۹ هزار تن است. خرید گندم در این شهرستان نسبت به سال قبل ۳۴۲ درصد رشد داشته است. همچنین، بیرانوند اعلام کرده است که رکورد خرید تضمینی تاکنون در شهرستان‌های پلدختر، رومشکان، چگنی و دورود شکسته شده است. با توجه به اظهارات او، خرید گندم در شهرستان پلدختر نسبت به سال قبل ۳۵۶ درصد، شهرستان رومشکان ۱۰۰۰ و ۸۵۱ درصد، چگنی ۲۳۳ درصد، دورود ۶۰ درصد و خرم‌آباد ۴۲ درصد رشد داشته است.
بیرانوند همچنین اعلام کرده است که تاکنون ۱۲۹۷ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان لرستان پرداخت شده و مانده مطالبات نیز به‌تدریج پرداخت می‌شود. ظرفیت سیلویی و انبارهای استاندارد در این استان بیش از ۸۵۰ هزار تن است و بخشی از نیاز این استان نیز از محل واردات تأمین شده است. بیرانوند پیش‌بینی کرده است که مصرف سالیانه گندم در این استان ۳۰۰ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز لرستان خریداری شود.

آخرین وضعیت خرید گندم در خراسان شمالی

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی، میزان خرید گندم در این استان به ۷۰ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.
او با اشاره به خشکسالی شدید و بروز سرمازدگی در سال زراعی جاری، اظهار کرده است که میزان خرید گندم در این سال نسبت به سال گذشته که سطح خشکسالی کمتری داشت، بهتر است. همچنین، وی افزوده که برداشت و تحویل گندم در مناطق سردسیری استان همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود تا پایان زمان خرید، ۸۳ هزار تن گندم خریداری شود. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی بیان کرده است که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تومان در هر کیلو، تمایل کشاورزان برای تحویل محصول تولیدی بیشتر شده است.
او افزوده که در استان ۲۴ مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان فعال است و فعالان این بخش می توانند برای عرضه محصول تولیدی با کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی و ثبت نام در سامانه پهنه بندی به این مراکز مراجعه کنند. در سال گذشته، میزان خرید تضمینی گندم در این استان ۱۰۸ هزار تن بوده است. سطح مزارع گندم دیم، گندم آبی، جوی دیم و جوی آبی در کشت پاییزه سال گذشته به ترتیب ۹۴ هزار هکتار، ۴۸ هزار هکتار، ۳۱ هزار هکتار و ۲۸ هزار هکتار بوده است.
 

آخرین وضعیت خرید گندم در خراسان جنوبی

به گفته سید حسن رضوی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی، از آغاز فصل خرید تضمینی گندم تاکنون ۱۳ هزار و ۳۱۲ تن از این محصول به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان استان خریداری شده است. او اعلام کرده است که این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد افزایش دارد و در مدت مشابه پارسال حدود ۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود. رضوی همچنین اعلام کرده است که تاکنون ۸۴ میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده و تمام مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تا اول تیر به مراکز خرید تحویل داده اند پرداخت شده است.
او در ادامه گفته است که پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن گندم در خراسان جنوبی تولید شود، که ۱۵ هزار تن آن تحویل مراکز خرید می‌شود و مابقی برای نیاز خود کشاورزان و بذر سال آینده استفاده خواهد شد. همچنین، قیمت هر کیلوگرم گندم در خرید تضمینی امسال ۱۵ هزار تومان است. رضوی از بهره‌برداران خواست که گندم مازاد تولیدی خود را به دولت تحویل دهند تا دولت بتواند برنامه‌ریزی لازم برای تامین آرد مردم را داشته باشد. همچنین، اعلام کرده است که در استان خراسان جنوبی، ۱۸ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم آبی و هزار و ۷۸۰ هکتار هم زیرکشت گندم دیم هستند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • بچه ایرانی

    سلام.قیمت گندم همان ۱۷هزارتومان بود ولی بصورت امتحان با۱۵هزارتومان خریداری کردن که میزان تحویل را بسنجن اگرتحویل کم وبا مشکل روبرو شدباافزایش ۲هزارتومانی دوباره مردم را به تحویل گندم تشویق کنن.وزیرجهادکشاورزی بخاطرخودشیرینی سمت خود مابین دولت ومردم یه نوع بازی شروع کرده که میخواد دوجانبه بازی کنه ازاین طرف به مردم میگه افزایش را پشنهاد وروش کارمیکنم از انطرفم به دولت میگه ۱۵هزارتومان را فعلا امتحان نشد۱۷هزارتومان را اجراع کنیم..وگرنه کدوم جنس ما با کشور های همسایه یا قیمت جهانی هم سطح هس گندم دومیش،باشه.مردم خانوادشو خانه شو بچه هاشو مادرو پدرشو ودر اخر کشورشو دوست داره وبه قانون کشورش احترام خاصی قاعلن.ولی باهمچنین مسئولانی که دوجانبه و بانوع عملکردشون مخالفن...هیچ ایرانی مخالف یا ناراضی نیس ازکشورش،نیس.ولی بعضی مسئولان درنوع تصمیم گیریهاشون یاضعف دارن یاعمدأاین کارو میکنن وبااینکارم بعضی ها ورشکست یا ضرر میزارن به بازار بدهی بالامیارن برای خرج کشت سال بعدسرمایه ندارن واز انطرفم خرج مخارج خانواده وفرزندان ومدرسه هزارتامشغله زندگی روبرو میشن.وانجاس که والدین یا برادران یاخواهران دست به کارهای غیر اخلاقی غیرمتعارف میزنن تا یاجوری خودشون را تخلیه کنن یا ازخانوادشون حمایت کنن یا به دولت نشان بدن مابامشکل برخوردیم همتون بدونین.کشوراسلامی ما باید با نوع عملکردش،درجهان الگوبرای کل کشورهاباشه که هس بایدبازم تلاش وکوشش،کردواصلاحاتی را بایدانجام بدیم..بعدشم جوری برنامه تنظیم کنیم درکشور همه ازبتن تولد بیمه کشاورزی ردکنن.وهمه درسن مشخص قانونی بازنشست.وخانواده های ضعیف ودچار بیماریهای خاص بتونن توان مالی وازبیمه استفاده کنن.درودخدا برشما پاکان ایران زمین.سلام هزاردرود بررهبرکبیر وپدربزرگ ایران زمین واجداد مسلمانان جهان اسلام..بیاییدهمگی دست به دست هم دهیم میهن خویش را کنیم اباد.

  • ناشناس

    متن اول خوب بوداخرش نفعی نداره

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد