یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

سال ۱۴۰۳ ،سال تحولات بزرگ در بازار بیمه با نئو بیمه

در بازار بیمه کشورمان به علت پشتوانه قوانین محکم و خلاقیت در اجرای استارتاپی نئوبانک ، امکان اجرای مشترک و قانونمدار خدمات نئو بیمه وجود دارد . به همین دلیل ، ۱۴۰۳ را سالی پر تحول و نوگرایانه برای بازار بیمه کشورمان می دانم .

 سال ۱۴۰۳ ،سال تحولات بزرگ در بازار بیمه با نئو بیمه
صفحه اقتصاد -

به عنوان یک نویسنده آزاد شاخه مدیریت های ریسک و بیمه بدون وابستگی استخدامی همچون روابط عمومی سازمانهای بیمه گر و صندوق های شبه بیمه ای و بدون وابستگی با بخش های دولتی و خصوصی فعال در بازار و نهاد ناظر صنعت بیمه ، ادعای خویش که در عنوان یادداشت امروز انتخاب کرده ام را تشریح می نمایم.

 سرعت نوآوری ها و خلاقیت ها در بخش های مالی و بیمه همچون بازارهای پولی( نئو بانک ها ) و در بازارهای بیمه ( نئو بیمه ها) از آنچنان سرعتی برخوردار شده که نظارت نوین بر فعالیت های مالی شاخه های بانک و بیمه را جهت حفاظت از سرمایه گذاری و امنیت اطلاعات بیمه گذاران و تبادلات دیجیتالی را به سمت ،رگ تک ( Reg Tech ) سوق داده است .

کمی واضح تر ، توضیحات عبارتند از  : در سبک بانک داری سنتی ؛ حضور مشتری در شعب بانک یا حتی بانک داری اینترنتی ؛ بانک های سنتی بدون شعبه که امکان مراجعه به دفاتر مرکزی بانک ها وجود دارد ، در نئوبانک از مرحله افتتاح حساب تا دریافت و پرداخت وجوه ، انتقال وجوه ، دریافت وام و اعتبارات ، مشتریان نیاز به مراجعه به صورت فیزیکی به بانک مجازی ندارند و کلیه مراحل کار یا حتی رفع مشکل از طریق گوشی موبایل قابل انجام است . با توجه به اینکه در چارچوب قوانین بانکی هر گونه تبادلات مالی و پولی برای حفظ سرمایه مردم بر عهده دولت و بانک مرکزی است و در مورد تعاملات و قراردادهای بیمه ، نظارت بیمه مرکزی ایران بعنوان نهاد ناظر الزامی و واجب است ،گسترش نئو بیمه ها جای نگرانی ندارد . از سوی دیگر نئو بیمه نیز یک فعالیت مالی زیر مجموعه فین تک است ،لذا پس از تصویب آیین نامه شماره ۱۰۵ مصوب شورایعالی بیمه ، بنظر میرسد مشکل عدم اطمینان و حفاظت از سرمایه مردم توسط بیمه مرکزی ایران ، چاره اندیشی شده است و مانعی بر سر راه حضور موسسات نئو بیمه در بازار نباشد .

 سالها کارشناسان بیمه از کندی حرکت و فقدان خلاقیت در نوآوری محصولات بیمه ای و روشهای بیمه ای نوین رنج می بردند . لیکن به برکت تحولات فناوری دیجیتالی که سرعت نوآوری ها بسیار سریع شده ( در 2022 در ایالات متحده ۱۸۶ نوآوری در سال ثبت شده که تقریبا هر دو روز یک نوآوری !!!  ) به وضوح علائم جاماندن سیستم های مالی کلاسیک از موسسات جدید عصر موج چهارم را نشان می دهند . در بازار بیمه کشورمان به علت پشتوانه قوانین محکم و خلاقیت در اجرای استارتاپی نئوبانک ، امکان اجرای مشترک و قانونمدار خدمات نئو بیمه وجود دارد . به همین دلیل ، ۱۴۰۳ را سالی پر تحول و نوگرایانه برای بازار بیمه کشورمان می دانم .

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد