یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

تفاوت بیمه نامه های سنتی با بیمه نامه های توسعه دهنده اقتصاد ملی در چیست !؟

محصولات بیمه ای از نظر تنوع و دامنه خدمات دهی نیز بسیار گسترده تر و فراگیرتر هستند . به همین علت بیمه گران همواره نیاز به بروزرسانی دانش و کسب تجربیات مبسوط برای مدیریت پرتفوها دارند .

تفاوت بیمه نامه های سنتی با بیمه نامه های توسعه دهنده اقتصاد ملی در چیست !؟
صفحه اقتصاد -

در میان سه ضلع اصلی سازمانهای اقتصادی در کشور یعنی بانک - بورس - بیمه به لحاظ حجم دانش و تجربیات و نقش مشاوره ای برای بخش های خصوصی و دولتی ، صنعت بیمه همیشه در رتبه اول قرار داشته و دارد . بدین علت این تاکید را عنوان می نمایم که بیمه گری پیش از اینکه بعنوان یک کسب و کار مستقل در نظر گرفته شود در واقع مجموعه ای از دانش و تجربیات انباشته شده در تمامی رشته های شغلی و نهادهای اجتماعی تلقی می گردد که در دنیای متمدن نیاز به این سازمان اقتصادی با مرور زمان نه تنها کمتر نمیشود بلکه روز به روز افزایش نیز می یابد . شاهد مثال خوانندگان این یادداشت را به مطالعه نقش ترسیمی برای بیمه گران در چندین قانون مصوب در کشور جلب می نمایم .

از نظر میزان مراجعه و بهره برداری از خدمات این سه سازمان اقتصادی اصلی کشور ، همین بس که بسیاری از افراد جامعه ، همواره نیاز به خدمات شرکت های بیمه و بیمه گران پایه از حیث پوشش بازنشستگی و درمان دارند اما بسیاری از اشخاص در طول مدت یکسال فقط برای تراکنش بانکی و یا پرداخت قبض های مصرفی از پوزهای بانکی استفاده می کنند . یا اینکه در جامعه بسیاری از اشخاص هرگز تعاملی بعنوان خرید سهام بورسی ندارند و بسیاری از بنگاههای SMEs هرگز برای تامین سرمایه وارد مکانیزم بازار بورس نشده و نمیشوند . لیکن در جامعه حتما شهروندان و خانواده ها و بنگاههای اقتصادی به انواع خدمات بیمه های اجتماعی و بازرگانی نیاز دارند . سالانه در کشورمان ، میلیونها میلیون بیمه نامه های جدید یا تمدیدی صادر میشوند و تراکنش مالی مجموع صنعت بیمه اجتماعی و بازرگانی بسیار بالاست .همین موضوع موجب حائز رتبه اول بودن خدمات بیمه نسبت به دو خدمت مالی مورد اشاره می گردد .

محصولات بیمه ای از نظر تنوع و دامنه خدمات دهی نیز بسیار گسترده تر  و فراگیرتر هستند . به همین علت بیمه گران همواره نیاز به بروزرسانی دانش و کسب تجربیات مبسوط برای مدیریت پرتفوها دارند . این تجربیات نه تنها به شرکت های بیمه کمک می کنند تا عملکردهای دانش محور و اصولی داشته باشند بلکه با در اختیار قرار دادن اطلاعات و رهنمودها به بیمه گذاران بعنوان ذینفعان مشترک در صدد حمایت و حفاظت از منافع و تاب آوری آنان در قبال موج های منفی و تضعیف کننده بر میآیند .

صنعت و شرکت های بیمه اصولا دو نوع محصولات را به مشتریان عرضه می کنند :

۱- بیمه نامه های روتین و متداول - این پوشش ها هر ساله وفق قوانین و مقررات و یا مصلحت ناشی از مدیریت ریسک توسط مشتریان از شرکت های بیمه خریداری می گردد . این نوع روابط تجاری مربوط به عملیات رایج و عادی شرکت های بیمه می باشد .

۲- بیمه نامه های جدید و خلاقانه - این پوشش ها با توجه به تغییرات تکنولوژی و تحولات در فرآیند کارها در بخش های صنعت ، خدمات ، کشاورزی با الگو برداری از بیمه نامه های سنتی به روز رسانی می شوند و بعنوان محصولات جدید به بازار عرضه می گردند ‌. بعنوان مثال بیمه نامه هایی که میتوانند از نقطه صفر تا صد طرحریزی و عملیاتی شدن یک واحد صنعتی بزرگ را بطور جامع پوشش دهند و یک شرکت بیمه یا چند شرکت بیمه بصورت [ کو اینشو ] دهها سال در کنار آن واحد صنعتی بعنوان دینفع باقی بمانند و حامی و پشتیبان آنان در جهت تاب آوری در مقابل حوادث و مخاطرات مشهود و نامشهود باشند . به همین علت است که قرار دادهای بیمه ای از قابلیت انعطاف بسیار زیاد برخوردارند .

به مردان اقتصادی دولت چهاردهم پیشنهاد می نمایم از دانش کارشناسان ریسک و بیمه مجرب برای نوسازی و بازسازی اقتصاد کشور ، بدوا در سطح مشاوره بهره برداری نمایند . توصیه دیگر اینکه بین استخوان خرد کرده های صنعت بیمه و شومن های هوچی گر تفاوت قائل شوند . بیمه گری یک دانش بسیط است که هیچ شخصی به تنهایی نمی تواند ادعا کند که به انتهای دالان طولانی این دانش گسترده ، حتی نزدیک شده است !؟ 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد