یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

توسعه به دریا می رود !!

بدون هیچ تردیدی و به صراحت باید گفت ؛ خوشبختانه برنامه آمایش سرزمین با حمایت بخش مردمی ، خصوصی ، تعاونی قابلیت اجرایی دارد .

 توسعه به دریا می رود !!
صفحه اقتصاد -

 به نقل از جناب آقای دکتر پزشکیان ، رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم در یکی دو روز اخیر در سایت های خبر رسانی نوشته اند : [ تولید را به سمت دریا باید برد ، آنجا که هزینه ها بعلت نزدیکی حمل و نقل به بازارهای صادراتی مزیت و کمبود انرژی سالهای بعد جبران گردد - نقل به مضمون ] 

از اینکه رییس جمهور منتخب در صدر اولویت های خود از ضرورت اجرای سند بالادستی استراتژیک کشور [ پیاده سازی برنامه آمایش سرزمین ] سخن می گویند و بر تاکیدات مباحث مطروحه در مناظرات و مصاحبه های دوران رقابت های انتخاباتی مبنی بر وفادار بودن به اجرای مفاد اقتصادی قانون اساسی و اسناد بالادستی و قوانین مصوب توسعه همچنان تاکید دارند ، جای بسی خوشحالی و عرض تبریک دارد. در واقع همه ایرانیان از اینکه برای اولین بار در طی شش دهه گذشته تاکنون اولین رئیس دولت مستقر بر اجرای برنامه آمایش سرزمین اصرار دارد، لازمست توجه وافر داشته و بخش های خصوصی و تعاونی با برنامه دولت مبنی بر توسعه سرزمینی و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی همراهی و همگامی کنند .

به عنوان یک کارشناس مطالعه گر ریسک و بیمه بعد از خواندن این سخنان جناب آقای دکتر پزشکیان نتوانستم خوشحالی خویش را پنهان کنم و پس از نوشتن دهها یادداشت روز در این خصوص طی سالهای اخیر وقتی متوجه شدم بالاترین مقام منتخب قوه مجریه کشور و مشاورین ایشان ، هدف گذاری توسعه صنعتی را بسوی [ سواحل جنوبی خلیج همیشه فارس و دریای عمان ] مد نظر قرار داده اند، به آنها تبریک نگویم . گرچه این برنامه قرار بود از سال ۱۳۵۳ در ایران اجرا شود که به دلایل مختلفی تاکنون به تعویق افتاده است، لیکن از همین امروز نیز اگر دولت چهاردهم در صدد اجرای برنامه آمایش سرزمین باشد ،باز هم جای خوشوقتی و تبریک دارد .

پس از اجرای عجولانه طرح اصلاحات ارضی که بارها و بارها علمای بزرگ منجمله بطور مشخص حضرت آیت الله العظمی بروجردی و دانشگاهیان و تکنو کرات های ایرانی به سران رژیم گذشته نسبت به نواقص طراحی شرکت مشاور خارجی و نیاز به مطالعات بنیادی تر پیش از اجرا گوشزد کردند و ابدا بدان نقدهای سازنده توجه نشد .بطوریکه پس از اجرای مراحل اول و دوم ، مجریان متوجه ( باگ های برنامه بعنوان #ریسک های تحمیلی استراتژیک به اکوسیستم کسب و کار ملی و معضلات زیست محیطی شدند ) و پس از آن با تصویب قوانین : ملی شدن آبهای کشور و بهره برداری از آبها و سپس تاسیس شرکت های سهامی زراعی در صدد جبران اشتباهات پیشین که بارها خیرخواهان کشور گوشزد کرده بودند برآمدند . طرح سوم و کلیدی بعدی که ناجی اقتصاد کشور برای قرون متمادی در آینده می شود را برنامه ریزی کردند : [ آمایش سرزمین ] . مطالعات این طرح توسط شرکت ایرانی - فرانسوی ستیران ؛ ۱۳۵۱-۱۳۵۳ صورت پذیرفت و بنا به دلایل مختلف آنها [ توسعه اقتصادی - صنعتی ایران را در کرانه های شمالی خلیج همیشه فارس و دریای عمان ] توصیه کردند .اما با رخداد انقلاب اسلامی ۵۷ و سپس جنگ تحمیلی ۸ ساله و شرایط تحریمی تحمیلی به اقتصاد ملی سرانجام در سال ۱۳۷۱ ، طرح امایش سرزمین توسط سازمان برنامه و بودجه تصویب شد . این طرح توزیع جمعیت و امکانات در کوتاه - میان - بلند مدت را طرحریزی نموده بطوریکه گروههای کارشناسی مدتها برای تکمیل این طرح تلاش های علمی نموده اند . بنظر میرسد دولت چهاردهم با واقعگرایی به ضرورت پیاده سازی طرح آمایش سرزمین بعنوان کلیدی ترین برنامه اجرایی ناجی ایران از معضلات اقتصادی ، زیست محیطی ، تامین انرژی پاک و نهایتا مقابله دانش محور با کمبود آب شیرین در داخل فلات مرکزی واقف شده و خوشبختانه مشاورین دولت ،دست روی اجرای کلیدی ترین برنامه توسعه ای دارای مطالعه ملی - بنیادی شده اند که جای گفتن تبریک و تهنیت فراوان دارد .

بدون هیچ تردیدی و به صراحت باید گفت ؛ [ خوشبختانه برنامه آمایش سرزمین با حمایت بخش مردمی ، خصوصی ، تعاونی ] قابلیت اجرایی دارد . با اجرای این طرح به خودی خود سیاست های اجرایی مصوب واگذاری ۸۰ درصدی اقتصاد دولتی ابلاغی سیاست های کلی سال ۱۳۹۵ محقق خواهد شد . لذا به دولت چهاردهم پیشنهاد ؛ زمینه سازی ،حمایت، تشویق تاسیس استارتاپ های رشته های شغلی مختلف مجری برنامه آمایش سرزمین و فین تک ها - اینشورتک ها - شورتی باندهای پشتیبان پیاده سازی برنامه امایش سرزمین در کل فلات ایران و خصوصا توسعه صنعتی در کرانه های شمالی خلیج همیشه فارس و دریای عمان برای کاهش حداکثری #ریسک ها و زمان اجرا را توسط بخش خصوصی توصیه مینماید .آرزوی موفقیت دولت در اجرای برنامه آمایش سرزمین بعنوان بالاترین سند ملی بعد از قانون اساسی را نموده که در صورت پیاده سازی دقیق آن ، ایران به سوی توسعه متوازن و پایدار پیش،خواهد رفت‌.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • کرامت سلیمی

    راه حل قسمت عمده ای از مشکلات کشور همین انتقال صنایع به سواحل می باشد.

    ایران کشوری خشک است و فرونشست مناطق زیادی را تهدید می کند.

    اما سواحل نه تنها فرونشست ندارند بلکه منبع مطمئن تامین اب نیز هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد