یادداشت اختصاصی از جواد نبوتی

دو صد گفته چون نیم کردار نیست

دعوت دیگران به کارهای نیک و خوب، عملی بسیار انسانی و در برخی از موارد می توان گفت وظیفه و تکلیف بشری و دینی است. اما میزان تاثیر آن بستگی به چگونگی دعوت دارد.

دو صد گفته چون نیم کردار نیست
صفحه اقتصاد -

هر جامعه ای بر اساس اهدافی شکل می گیرد. این اهداف در امور اصلی یکسان می باشد؛ زیرا همه جوامع در اندیشه دستیابی به آرامش و آسایش هستند که متضمن مفهوم خوشبختی است. با این همه با توجه به تفاوت های محیط زیستی و امور دیگر، شیوه های خاصی را برای دستیابی به این اصل در پیش می گیرند که از نظر آنها دارای کمترین هزینه و کوتاه ترین و آسان ترین راه دسترسی به هدف می باشد.

فردوسی شاعر بزرگ ما بیت جالبی دارد: «بزرگی سَراسَر به گُفتار نیست / دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست».

معنی و مفهوم  این بیت این است که مردم نیز به کسی تمایل پیدا می کنند که به جای حرف زدن، خودش اهل عمل و مرد میدان باشد. چنین شخصی حتی اگر صحبتی هم نکند، ناخودآگاه قلوب مردم با او همراهی می کند.

به این معنی است که هرچقدر الفاظ انسان بیشتر شود، آن قدر تاثیر ندارد که عمل فراوان او تاثیر دارد!

 این ضرب المثل با ضرب المثل ” به عمل کار برآید به سخندانی نیست” و ” با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه” و ” کم گوی و گزیده گوی چون در” قرابت معنایی دارد.

انتخابات مهم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پیش است و روز جمعه مردم عزیز کشورمان باید از بین نامزدهای موجود یک نفر را انتخاب کنند. اما براستی کاندیدای اصلح باتوجه به پخش مناظره ها و بیان دیدگاه ها و برنامه های هریک از نامزدهای دوره چهاردهم کدامیک از این عزیزان است؟

مقام معظم رهبری در تشریح ویژگی های کاندیدای اصلح فرمودند: مردم علاوه بر همت بر حضور، همت بر انتخابِ خوب هم داشته باشند. همان طور که عرض کردیم، یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی می ماند. برای انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدفهای انقلاب باشد. آنچه ما در این سالهای طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدفهای انقلاب بوده است؛ هر جائی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدفهای انقلاب اسلامی و هدفهای اسلامی بوده است. کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»(۱) باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند.

دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی گسترده برای کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق های رای کرده‌اند و این بار هم مردم با مشارکت در سرنوشت خود و انتخاب رئیس جمهوری شایسته این توطئه ها و تلاش ها را نقش بر آب می کنند.

لازم است از منابر و تریبون‌های مساجد و هیئت‌های مذهبی ضمن تشویق آحاد مردم به حضور حداکثری در انتخابات معیارها و شاخص‌های نامزد اصلح ریاست جمهوری تبیین و تشریح شود.

بی تردید ۸ تیر ماه امسال با حضور حداکثری و بی نظیر مردم در لبیک به ندای مقام معظم رهبری شاهد انتخاباتی پر شور و شعور در سراسر ایران اسلامی خواهیم بود.

کشور به یک رئیس جمهور کارآمد، توانمند، خستگی ناپذیر، اخلاق مدار و دلسوز مردم نیاز دارد. کسی باید رئیس جمهور شود که هدفش خدمت به مردم و کار برای مردم باشد.

پیشرفت و توسعه ایران نیازمند انسان‌های آزموده است و خیزش کنونی مردم ایران به‌پاس پایمردی و همراهی جهادی دکتر محمدباقر قالیباف با انقلاب و رهبری طی سال‌های متمادی است.
دکتر قالیباف مبارزی است که تاریخ جمهوری اسلامی به زمان‌شناسی این مدیر مدبر گواهی می‌دهد؛ او نقطه عطف سیاسی ایران است و سیاستمداران بر توانایی اش اذعان دارند.

اگرچه داوطلبان محترم همه صالح‌اند، اما آنچه اهمیت اساسی دارد اصلح بودن است. به ویژه در شرایط حساس کنونی کشور و موضوعاتی نظیر شهادت دکتر رئیسی، شدت تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، مسئله اشتغال و... می‌طلبد کسی که آزموده باشد به میدان آید و این کارزار جای آزمون‌ و خطا نیست.

و در یک کلام دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان