یادداشت اختصاصی از جواد نبوتی

رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب

رهبر انقلاب در حرم مطهر امام خمینی فرمودند: انتخابات پیش روی ما پدیدۀ پردستاورد است. اگر این انتخابات با خوبی و شکوه و عظمت برگزار شود دستاورد بزرگ برای ملت ایران خواهد بود. بعد از این حادثۀ تلخ مردم جمع بشوند و با آرای بالا مسئول بعدی را انتخاب کنند. ملت ایران برای اینکه بتواند عمق راهبردی خود را تثبیت کند و کام مردم را شیرین کند و حفره‌های اقتصادی و فرهنگی را پرکند به یک رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب نیار دارد.

رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب
صفحه اقتصاد -

یکی از انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز در نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. دو مسئله مهم در هر انتخابات، مشارکت حداکثری مردم و گزینش نامزد اصلح و شایسته است. حضور مردم در انتخابات پایه های انقلاب اسلامی را محکم می کند و به مدیران کشور، جرئت و قدرت کار می بخشد و آینده جامعه را تضمین می کند. ازسوی دیگر برای تمامی افراد جامعه، انتخاب فرد اصلح و دارای تقوا و تدبیر برای مقام مهم ریاست جمهوری وظیفه ای شرعی، عقلی و انقلابی است و کوتاهی در این امر خسارت های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. بنابراین همچنانکه اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، رأی دادن به نامزد اصلح هم یک تکلیف الهی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی های ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری همیشه تأکید ویژه ای بر اهمیت هم زمان برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری مردم و ضرورت شناخت نامزد اصلح داشته اند. با توجه به اینکه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است در تاریخ هشتم تیرماه برگزار شود، با بازخوانی بیانات حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، ضمن احصای دلایل اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، مؤلفه های مهم برای انتخاب نامزد شایسته ریاست جمهوری را توضیح داده تا با افزایش آگاهی ها در تصمیم گیری صحیح و دقیق تر افراد جامعه تأثیرگذار باشد.
یکی از مهم ترین انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، انتخابات ریاست جمهوری است.
اگرچه برخی جریانات و گروه های سیاسی در سال های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه «رئیس جمهور قدرت و اختیارات چندان ندارد»، اما بازخوانی و تأمل درباره اختیارات و جایگاه مصرح رئیس جمهور در قانون اساسی بیانگر عدم درستی چنین ادعاهایی است.
بررسی بیانات حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) بیانگر آن است که ایشان علاوه بر حضور و مشارکت حداکثری مردم به شناخت نامزدها و رأی دادن به کاندیدای اصلح و شایسته تأکید داشته اند. توجه به شاخص های رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند نقش اساسی در گزینش نامزدهای شایسته جهت تصدی منصب ریاست جمهوری داشته باشد.

رهبری انقلاب اسلامی در طول سال‌های اخیر ۱۶ شاخص را برای شناسایی کاندیدای اصلح برشمرده‌اند و به‌ویژه در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری،  هشت شاخص را برای شناسایی کاندیدای «اصلح» بیان کرده‌اند که «مدیریت و کفایت»، «ایمان»، «سابقه عملکرد انقلابی و جهادی»، «عدالتخواهی و فسادستیزی»، «اعتقاد به توانمندی‌های داخل»، «اعتقاد به جوانان»، «مردمی‌بودن» و «امیدواری» از جمله آن‌هاست. مروری بر بیانات رهبری انقلاب در این زمینه در دوره‌های قبلی نیز نشان می‌دهد تاکید بر شاخص «مدیریت و کفایت»، «همت جهادی» و «ایمان» از پرتکرارترین شاخص‌های طرح‌شده از سوی ایشان برای شناسایی «کاندیدای اصلح» بوده است.

علاوه‌بر معیار‌های یادشده می‌توان از حضور در میان مردم و مواجهه مستقیم با مشکلات آنان که هم منجر به دستیابی به اطلاعات دست‌اول از وضعیت زندگی اقشار مختلف جامعه می‌شود و هم ارتباط نزدیک، متواضعانه و صمیمی عالیترین مقام اجرایی با مردم را برقرار می‌کند، یاد کرد. پشتیبانی از تولید داخلی با هدف تشخیص به‌موقع نیاز‌های داخلی کشور و شناسایی این نیاز‌ها در زمان خود و پیش از رسیدن به مرحله بحرانی که می‌تواند به افزایش بی‌رویه واردات منجر شود نیز می‌تواند از دیگر معیار‌ها برای انتخاب کاندیدای اصلح باشد. ارتباط با نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان در دولت به‌عنوان افرادی صاحب‌فکر و صاحب‌طرح که می‌توانند راهنمایی‌های مناسبی برای اعضای هیئت وزیران داشته باشند هم معیاری دیگر در این زمینه است. انجام سفر‌های استانی و تداوم آن در دولت آتی نیز از جمله معیار‌هایی است که درکنار افزایش و تقویت تجربه عرصه میدانی برای مسئولان جنبه مردمی‌بودن دولت را آشکارتر می‌کند؛ البته روشن است که مردمی‌بودن تنها به برگزاری سفر‌های استانی محدود نمی‌شود و این امر با حفظ ارتباط با مردم و شنیدن گزارش‌های مردمی نیز پایدارتر خواهد ماند.

اکنون و باتوجه به برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و آماده‌شدن ارکان مختلف کشور برای آن - که البته شامل کاندیدا‌های بالقوه و تیم‌های تبلیغاتی آنان نیز می‌شود - نقش رسانه‌ها، به‌ویژه صداوسیما و در کنارش مطبوعات و دیگر منابع خبررسانی جهت تبیین معیار‌های یک «انتخاب درست» برای واجدان شرایط از هر زمان دیگری پررنگ‌تر شده است. رسانه‌هایی که با در اختیارگرفتن مرجعیت اصلی در این زمینه می‌توانند شرح و تفصیل ویژگی‌های مطلوب کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری را با تکیه بر جهت‌گیری‌های راهبردی ملی و باهدف افزایش مشارکت، تبیین کنند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان