یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

کاهش حداکثری ریسک تصادفات جاده ای ، یک تکلیف ملی و انسانیست!

تعطیلات نوروزی فروردین ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که حسب آمارهای منتشر شده تعداد ۱۰۰ هزار تصادف ، ۸۱۳ کشته و ۱۷ هزار و ۵۶ تصادف جرحی و ۲۱ هزار و ۴۴۶ مجروح از مسافرتهای جاده ای بر جا گذاشته شده!! آمار تاسف آوری است.

کاهش حداکثری ریسک تصادفات جاده ای ، یک تکلیف ملی و انسانیست!
صفحه اقتصاد -

 برای جامعه ایرانی که خود را یکی از با فرهنگ ترین مردمان جهانشهر می داند ، این تعداد کشته شدگان و مجروحین حوادث رانندگی که ناشی از فرهنگ پایین رانندگی در جاده ها و خیابانهاست قابل توجیه نیست! قطعا از سوی کارشناسان منطقه و سایر کشورها ، این میزان پتانسیل ریسک تصادفات نمره منفی بالا دارد و مانع از گسترش صنعت گردشگری در حال توسعه در دنیا در کشورمان خواهد شد . در زمانی که تحت برنامه ریزی جهانی ، اقتصاد متکی به صدور نفت خام و مشتقات فرآوری شده آن تا سالهای آینده برچیده می گردد و پیش بینی شده سهم گردشگری از ۱۸ درصد به ۴۰ درصد در GDP جهانی برسد ، کدام توریست عاقل خارجی ، ریسک نمی کند تا تعطیلات سالیانه خود را در ایران و در گذر از جاده های ایران طی کند !؟ هر چقدر هم بدانند در ایران ، آثار باستانی بسیار نادر و دیدنی و مناطق زیبای طبیعی اعم از جنگل ، جلگه ، دریاچه ، کویر ، سواحل متنوع کنار دریا و سبک زندگی عشایری زیبا و غذاها و میوه های خوشمزه وجود دارد!؟ پس در نتیجه یکی از منابع درآمدی جایگزین را بخاطر ریسک های قابل حذف از دست خواهیم داد!!
شک نداشته باشید ، انتشار این آمار و ارقام که اصل اطلاع رسانی آن اقدامی مفید است .زیرا منشا و باعث بفکر فرو رفتن صاحبنظران حوادث رانندگی و عموم مردم شریف ایران موجب خواهد شد تا با برنامه ریزی و طرح ریزی اصولی و منطقی برای حذف و یا کاهش حداکثری این مخاطرات شیطان صفت و اهریمن تضعیف کننده شادی و نشاط ایام خوش فرزندان ایران ، چاره اندیشی می شود . از سوی دیگر باعث ترس و بیم گردشگران خارجی برای سفر به ایران و تردد جاده ای در کشورمان خواهد شد . بدین ترتیب از افزایش سهم اقتصاد توریسم در حال پیاده سازی در کشورهای منطقه چیزی عاید ایران نخواهد شد . هر ساله هم اهریمن تصادفات جان تعداد زیادی از هموطنان عزیز را می گیرد و تعداد زیادی را مجروح و معلول می گرداند و اقتصاد ملی را هرچه بیشتر تضعیف می کند . چاره کار چیست!؟
قطعا کارشناسان پلیس راهور ناجا ، از دانش و اطلاعات و تجربه مکفی در تجزیه و تحلیل علل تواتر و شدت تصادفات برخوردارند و راهکارهای کاهش حداکثری را به دقت شناسایی مینمایند . لذا لایق ترین صاحب نظران در این زمینه هستند . از سوی دیگر دستگاههای دولتی و مردمی ذیربط با کنترل این#ریسک ملی هم تکلیف و توانایی کمک به کاهش حداکثری این ریسک را دارند . بعلت اینکه بیشترین آمار علت رخداد تصادفات در ایام نوروز ۱۴۰۳ مربوط به عامل انسانی و رانندگان بوده ،لذا آموزش عمومی و تمرکز بر ارتقا سطح اگاهی رانندگان نسبت به عوامل خطر زا در کاهش حداکثری تصادفات بسیار موثر است . سازمانهایی همچون وزارتخانه های کشور ، راه و مسکن ، بهداشت و درمان پزشکی ، صنایع ، رادیو و تلویزیون ، سازمان هلال احمر ، اورژانس کشور ، بیمه مرکزی ایران ، صندوق تامین خسارتهای بدنی و ... از یکسو و انجمن های مردمی دارای ماموریت مقابله با ریسک ها در استانها و سطح کشور و سازمانهای تبلیغاتی اسلامی و اشخاص خیرخواه در برپایی کمپین های علمی ، تکنیکی ، تبلیغاتی ، آموزشی مقابله با تصادفات رانندگی نقش بسزایی در مبارزه با این اهریمن پلید در ایام نوروز دارند.
هر ساله ، موکب داران ایرانی در ایام اربعین سالار شهیدان و یارانش امام حسین (ع) در مسیر پیاده روی زائران ایستگاههای توقف و پذیرایی از زائران را بر پا و خدمتگزاری می کنند. کشته شدگان و مجروحین تصادفات جاده ای انسانهای مسلمان و از مریدان حضرت اباعبدالله و هموطنان شما بزرگواران هستند.

به عنوان یک هموطن مطالعه گر انواع ریسک ها و نگران آثار خسارتهای مادی و معنوی استراتژیک این حوادث به هموطنان موکب دار پیشنهاد برپایی ایستگاههای پذیرایی و توقف مسافرین نوروزی را در نزدیکی نقاط حادثه خیز و میانبرهای جاده ها برای استراحت چند دقیقه ای مسافرین و رانندگان مستقر تا از شتاب و خستگی رانندگان کاسته و نهایتا آمار این تصادفات کاهش معنی دار بیابد. مسلما، کارشناسان راهنمایی و رانندگی، اورژانس، فرمانداریها، جامعه شناسان، روانشناسان می توانند بهترین مشاورین جانمایی استقرار ایستگاهها و تعیین نوع پذیرایی و اجرا برنامه های تمدد اعصاب در حین توقف مسافرین در پیاده سازی این پیشنهاد به نفع مصالح و منافع ملی باشند. از درگاه پرودگار متعال در خواست اجابت و اراده اجرای این پیشنهاد در اذهان خیرخواهان کشورمان را مسئلت می نمایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان