یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

سال ۱۴۰۳ ،سال تحولات بزرگ در بازار بیمه با نئو بیمه

در بازار بیمه کشورمان به علت پشتوانه قوانین محکم و خلاقیت در اجرای استارتاپی نئوبانک ، امکان اجرای مشترک و قانونمدار خدمات نئو بیمه وجود دارد . به همین دلیل ، ۱۴۰۳ را سالی پر تحول و نوگرایانه برای بازار بیمه کشورمان می دانم .

 سال ۱۴۰۳ ،سال تحولات بزرگ در بازار بیمه با نئو بیمه
صفحه اقتصاد -

به عنوان یک نویسنده آزاد شاخه مدیریت های ریسک و بیمه بدون وابستگی استخدامی همچون روابط عمومی سازمانهای بیمه گر و صندوق های شبه بیمه ای و بدون وابستگی با بخش های دولتی و خصوصی فعال در بازار و نهاد ناظر صنعت بیمه ، ادعای خویش که در عنوان یادداشت امروز انتخاب کرده ام را تشریح می نمایم.

 سرعت نوآوری ها و خلاقیت ها در بخش های مالی و بیمه همچون بازارهای پولی( نئو بانک ها ) و در بازارهای بیمه ( نئو بیمه ها) از آنچنان سرعتی برخوردار شده که نظارت نوین بر فعالیت های مالی شاخه های بانک و بیمه را جهت حفاظت از سرمایه گذاری و امنیت اطلاعات بیمه گذاران و تبادلات دیجیتالی را به سمت ،رگ تک ( Reg Tech ) سوق داده است .

کمی واضح تر ، توضیحات عبارتند از  : در سبک بانک داری سنتی ؛ حضور مشتری در شعب بانک یا حتی بانک داری اینترنتی ؛ بانک های سنتی بدون شعبه که امکان مراجعه به دفاتر مرکزی بانک ها وجود دارد ، در نئوبانک از مرحله افتتاح حساب تا دریافت و پرداخت وجوه ، انتقال وجوه ، دریافت وام و اعتبارات ، مشتریان نیاز به مراجعه به صورت فیزیکی به بانک مجازی ندارند و کلیه مراحل کار یا حتی رفع مشکل از طریق گوشی موبایل قابل انجام است . با توجه به اینکه در چارچوب قوانین بانکی هر گونه تبادلات مالی و پولی برای حفظ سرمایه مردم بر عهده دولت و بانک مرکزی است و در مورد تعاملات و قراردادهای بیمه ، نظارت بیمه مرکزی ایران بعنوان نهاد ناظر الزامی و واجب است ،گسترش نئو بیمه ها جای نگرانی ندارد . از سوی دیگر نئو بیمه نیز یک فعالیت مالی زیر مجموعه فین تک است ،لذا پس از تصویب آیین نامه شماره ۱۰۵ مصوب شورایعالی بیمه ، بنظر میرسد مشکل عدم اطمینان و حفاظت از سرمایه مردم توسط بیمه مرکزی ایران ، چاره اندیشی شده است و مانعی بر سر راه حضور موسسات نئو بیمه در بازار نباشد .

 سالها کارشناسان بیمه از کندی حرکت و فقدان خلاقیت در نوآوری محصولات بیمه ای و روشهای بیمه ای نوین رنج می بردند . لیکن به برکت تحولات فناوری دیجیتالی که سرعت نوآوری ها بسیار سریع شده ( در 2022 در ایالات متحده ۱۸۶ نوآوری در سال ثبت شده که تقریبا هر دو روز یک نوآوری !!!  ) به وضوح علائم جاماندن سیستم های مالی کلاسیک از موسسات جدید عصر موج چهارم را نشان می دهند . در بازار بیمه کشورمان به علت پشتوانه قوانین محکم و خلاقیت در اجرای استارتاپی نئوبانک ، امکان اجرای مشترک و قانونمدار خدمات نئو بیمه وجود دارد . به همین دلیل ، ۱۴۰۳ را سالی پر تحول و نوگرایانه برای بازار بیمه کشورمان می دانم .

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان