یادداشت اختصاصی از حسن خیرآبادی

جامعه امروزی و تربیت اسلامی

تربیت صحیح، از مهم‌ترین حقوق فرزند بر پدر و مادر است. پیامبر اکرم (ص) ضمن سفارش‌هایى به حضرت على (ع) می‌فرمایند: خدا لعنت کند پدر و مادرى را که فرزندان خویش را بد تربیت کنند و موجبات عاق خود را فراهم نمایند. اى على! همان‌گونه که فرزند عاق والدین مى‌شود، والدین نیز عاق فرزند خواهند شد. (بحار الانوار، ج‌74، ص: 60)

جامعه امروزی و تربیت اسلامی
صفحه اقتصاد -

در روایات اسلامی تربیت فرزند، قبل از تولد او آغاز می‌شود؛ و پیامبر اکرم (ص) انتخاب همسر شایسته –مادر فرزندان- را از جمله این حقوق می‌شمارد. چرا که فرزند، بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی‌اش را از والدین خود به ارث می‌برد و البته تغییر این صفات، در مراحل بعدی تربیت او، ‌بسیار دشوار است.

هم‌چنین اسلام دستورات تربیتی دقیقی درباره حقوق فرزند در دوره‌های مختلف بعد از ولادت بیان داشته است که مجال پرداختن به آن‌ها نیست. لذا اجمالاً به چند هشدار اکتفا می‌کنیم:

اولاً باید توجه داشته باشیم که تربیت کودک در سنین پایین بسیار حائز اهمیت است، چرا که ستون شخصیتی انسان از همان سال‌های اولیه بعد از تولد شکل می‌گیرد، لذا معرفی الگوی مناسب در این سن بسیار مهم است. از طرفی می‌دانیم که دشمنان اسلام بیکار ننشسته‌اند و با تحمیل الگو برای افراد، با شرایط و سنین مختلف سعی در انتقال فرهنگ غرب دارند، به‌طور مثال معرفی «عروسک باربی» به‌عنوان الگو برای دختربچه‌های سراسر دنیا، در نظر گرفته شده است.

عروسک «باربی» که برخلاف سایر عروسک‌ها چهره‌ای بچه‌گانه ندارد و دختری حدوداً 20 ساله آمریکایی است، متأسفانه ناآگاهانه توسط والدین به دخترانشان در سنین بسیار پایین اهدا می‌شود و به دلیل حس همزادپنداری که در وجود آنان نهادینه است، کم‌کم کودک با این عروسک انس می‌گیرد، غافل از آن‌که پوشش مستهجن این عروسک را ناخواسته به کودک تعلیم داده‌اند. و البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و این عروسک –مونس و الگوی کودک- قرار است نقش‌هایی را در فیلم‌های سینمایی یا انیمیشن‌هایی بازی کند که با هدف به انحراف کشیدن آن‌ها توسط غرب ساخته شده است.

ورود و گسترش فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و بازی‌های مختلف خارجی (به‌خصوص غربی) که نقش‌های مختلف آن‌ها را غالباً افراد با پوشش‌های نامناسب و در برخی موارد بسیار زننده ایفا می‌کنند و بعضا محتوای آن ضد ایرانی و ضد اسلامی است از دیگر مسائلی است که نظارت هرچه بیشتر و دقیق‌تر اولیا بر فرزندان را می‌طلبد. چرا که دشمنان اهداف شوم خود را هوشمندانه و به‌طور غیرمستقیم پیگیری می‌کنند.

از طرف دیگر محتوا و محیط آموزش کودکان باید به‌طور ویژه مورد بررسی و نظارت اولیا قرار گیرد. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد تغییر رویکرد برخی از محیط‌های آموزشی کودکان مانند مهد کودک‌ها بوده‌ایم که آموزش‌های ایرانی-اسلامی (نظیر آشنایی با قرآن، سیره ائمه –علیهم‌السلام- و حتی شعرهای زیبا با مضامینی چون احترام به پدر و مادر و...) کم‌رنگ، و مسائلی که یادگیری آن ضرورتی ندارد، و در برخی موارد آموزش‌های غیراخلاقی و ضد دینی مانند آموزش رقص با آهنگ‌های غربی و... جایگزین آن شده است.

حال این‌که متولی حل مشکلات مطروحه در سطح جامعه چه اشخاص یا نهادهایی هستند مجال دیگری می‌طلبد. لیکن در هر صورت والدین مسئول مستقیم تربیت فرزندانشان هستند.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان