یادداشت اختصاصی از حسن خیرآبادی

تلاش دشمنان در بر هم زدن حسن همجواری ایران و همسایگان

این روزها نقطه تمرکز اختلاف افکنانه دشمن بر روابط فی مابین مردم ایران و افغانستان قرار گرفته است. دشمنانی که سال ها در افغانستان حضور نظامی داشتند، ضرر دیدند و ضرر زدند و موجبات عقب ماندگی مرد را فراهم آوردند و و نهایتا با سرافکندگی مجبور به ترک این سرزمین گشتند.

تلاش دشمنان در بر هم زدن حسن همجواری ایران و همسایگان
صفحه اقتصاد -

این روزها خیلی ها مشعل به دست گرفته اند و سعی در شعله ور ساختن آتش اختلاف و جدایی و دشمنی بین ایرانیان و همسایگانش دارند. و به نظر می رسد این اختلاف افکنی کم هزینه ترین راه برای رسیدن به اهداف شوم و پست دشمنان ایران اسلامی می باشد. اهدافی که از مسیر تضعیف جمهوری اسلامی و سلطه بر منابع کشورهای منطقه می گذرد. و اساسا خرجی بیش از سوء استفاده از قدرت رسانه یشان ندارد. شایعه می سازند و تولید شبهه می کنند و خلاصه آب را گل می کنند و ماهی می گیرند.

ماجرا چیست؟

ماجرا از آنجایی آب می خورد که شورش و تهییج سال قبل به جایی نرسیده و تیر دشمنان نظام و ملت اسلامی ایران به سنگ خورده، کشته سازی ها جواب نداده، حنای دشمنان دیگر برای نوجوانان و افراد کم اطلاع، رنگ باخته و دعوتنامه های مکرر برای تجمعات اعتراضی و ... بی پاسخ مانده است.

حال چه کنند که با کمترین هزینه مبارزات و دشمنی کور خود را به جلو ببرند؟

ضرب المثل معروف می گوید: تفرقه بینداز و حکومت کن. ( divide et impera) بدین طریق نه حضور فیزیکی شان لازم است. نه هزینه دیگری دارد.رسانه هم که الی ماشاءالله در اختیار دارند.

روزی سعی در گمراهی و ایجاد تفرقه بین ملت ایران و عراق را دارند. البته باید اعتراف کرد که بسیار دقیق، با مطالعه و کار شده عمل می نمایند. نقاط حساس اخلاقی و سیاسی و ... دو ملت را پیدا می کنند و از همان راه وارد می شوند. مثلا وقتی مردم شریف ایران را مردمی با غیرت می یابند از همان ناحیه وارد می شوند. محتواهایی از تصاویر و فیلم هایی تولید، ایجاد، و جعل می کنند که مثلا مردانی از عراق در فلان شهر یا شهرهای ایران آمده اند و چشمشان دنبال نوامیس ایرانیان است و ... به ملت عراق می گویند ایران با پوشش مبارزه با داعش می خواهد بخش هایی از کشور شما را تصرف کند.

به ملت ایران و مردم خوزستان (که در آنجا مردم با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند) القا می کنند که شما دارید از تشنگی تلف می‌شوید، چرا که آب آشامیدنی را به عراقی‌ها فروخته‌اند و به ملت عراق می‌گویند ایرانی‌ها آب کارون را بر شما بسته‌اند. در بین مردم عراق تخم کینه و نفرت پخش می‌کنند که ایرانی‌ها برق شما را قطع کرده‌اند و به مردم ایران می‌گویند قطعی برق به خاطر سودجویی و فروش برق به عراق است.

و معمولا از یکی دو ماه مانده به ماه محرم و در آستانه اربعین حسینی تلاش دشمنان دو چندان می شود. که الحمدالله همیشه جذبه محبت و عشق به امام حسین(ع) و عنایات ویژه اهل البیت(علیهم السلام) بر کید دشمنان فائق آمده و مراسم اربعین حسینی(ع) هرساله پررنگ تر از قبل برگزار گردیده است.

دشمنان برای پیشبرد اهداف شوم خویش اتاق فکرهای منظمی تشکیل می دهند و برای راه انداختن یک موج و یک شایعه بسیار منسجم خبری را به دروغ منتشر می کنند. آن خبر را (به ظاهر و به صورت نمایشی) از ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهند و برای آن فیلم و عکس و اسناد(تولید، جعل و سپس) ارائه می کنند. این تعدد اخبار در یک موضوع(جعلی) باعث می شود مخاطب به راحتی بپذیرد و بر موضوع صحه بگذارد. تصاویر یک راهپیمایی را با استفاده از برنامه های ویرایشی چنان تغییر می دهند که موضوع از بن و ریشه تغییر می کند. حتی به نوشته هایی که در دستان معترضین است هم رحم نمی کنند.

با استفاده از تصاویر آرشیوی مردم پاکستان را جای مردم بلوچستان جا می زنند، مردم عراق را جای مردم خوزستان و پرچم جمهوری اسلامی را با پرچم های دشمنان و خلاصه به هر روشی سعی در تهییج و تحریک مردم دارند.

این روزها نقطه تمرکز اختلاف افکنانه دشمن بر روابط فی مابین مردم ایران و افغانستان قرار گرفته است.

دشمنانی که سال ها در افغانستان حضور نظامی داشتند، ضرر دیدند و ضرر زدند و موجبات عقب ماندگی مرد را فراهم آوردند و و نهایتا با سرافکندگی مجبور به ترک این سرزمین گشتند حال از مسیر دیگری وارد شده اند که همانا بسیار کم هزینه تر از حضور فیزیکی و نظامی آن هاست. و با اختلاف افکنی فی مابین دو کشور دو هدف را با یک تیر نشانه گرفته اند و می خواهند دو ملت را به جان هم بیندازند.

این که حضور تعداد زیاد افغانستانی ها در ایران برای دو طرف مشکلاتی را دارد غیرقابل انکار است. لکن اینکه آن ها که در این موقعیت سعی در پر رنگ کردن این اختلافات دارند نیز به همان مقدار واضح و مبرهن است.

تعداد شایعات ایجاد شده دروغین بسیار زیاد است لکن این شایعه که افغانستان قصد حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران را دارند، از همه این موارد عجیب‌ و غریب تر است. این شایعه در حالی مطرح شده که مطابق مواد ۳۰ و ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، داشتن «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران» از مهمترین شرایط انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

امثال شایعات مذکور برای کسانی که با قوانین آشنا هستند کاملا روشن است. اما طرح این مسائل برای گمراهی افراد ساده ای است که خیلی در جریان مسائل سیاسی و... نیستند. و انتشار این اخبار جعلی اثرات وضعی خود را در ذهن مخاطب ساده و ناآگاه خواهد گذاشت و در میان این همه اخبار و محتوای مختلف در فضای مجازی مگر چند درصد از مردم به دنبال بررسی کذب و صدق و راستی آزمایی اخبار می روند؟ لذا اهداف شومی که در لایه های زیرین این مطالب تعبیه شده در ذهن مخاطب اثر خواهد گذاشت. 

تلاش دشمنان در بر هم زدن حسن همجواری ایران و همسایگان

امروزه رعایت حسن همجواری یکی از اصول و مبانی مسلم و مبرهن روابط بین الملل است. نگاهی به نوع تنظیم روابط کشورهای غربی نشان می دهد که کشورها و دولت ها سعی دارند با همسایگان خود به احسن وجه ارتباط و تعامل داشته باشند و از مزایای حسن همجواری منتفع گردد.

نمونه بارز این روابط را در تشکیل اتحادیه اروپا می توان دید. اتحادیه ای که مردم و دولت ها را به یکدیگر نزدیک کرده تا جایی که واحد پول مشترک بین اعضا تعریف شده است و این مهم باعث قدرت گیری اقتصادی و  فرار از سلطه امریکا و دلار گردیده است. لکن پیشرفت اقتصادی تنها دلیل و تنها مزیت متحد شدن کشورهای اروپایی نیست.

رابرت شومان یکی از معماران اصلی اتحادیه اروپا درباره ایجاد اتحادی قدرتمند در اروپا این چنین می گوید: "اصلیترین چیزی که یک اتحاد در اروپا ایجاد می کند، حفظ صلح در این منطقه است."

و به ادعای خودشان ساختار مشارکت سیاسی در اتحادیه اروپا را طوری بنیان نهادند که حتی احتمال ایجاد جنگ بین اعضا وجود نداشته باشد. و هر ساله 9 مه را به عنوان روز اروپا جشن می گیرند تا بر ضرورت وحدت میان اعضای اتحادیه تاکید نمایند.

لذا باید مراقب و هوشیار باشیم که بروز هرگونه اختلافی در روند روابط ایران و همسایگان و ملت های منطقه آتشی را روشن خواهد کرد که دودش در چشم مردم همین منطقه خواهد رفت. مشکلات را انکار نمی کنیم. لکن با حوصله و صبر و به کارگیری دیپلماسی قوی می بایست حسن همجواری را در راه امنیت و رفاه بیشتر ملت ها به کار گرفت و همین اتفاق هم به حول و قوه الهی و همت مردم و مسئولین در حال رخ دادن است.

والسلام علی من اتبع الهدی

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد