یادداشت اختصاصی از حسن خیرآبادی

به بهانه زیارت اربعین سیدالشهداء(علیه السلام)

روایات متعدد درباره زیارت امام حسین(ع) در شب های قدر، شب عاشورا، روز عرفه و... داریم تا جایی که در حدیث مشهور امام حسن عسکری(ع) زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین هم‌ردیف با نمازهای واجب و مستحبی روزانه و... از نشانه‌های ایمان و مؤمنین معرفی شده است.

به بهانه زیارت اربعین سیدالشهداء(علیه السلام)
صفحه اقتصاد -

معنای کلمه زیارت؛ اراده کردن و قصد و میل چیزی یا کسی است و زیارتِ کسی، یعنی آمدن نزد او به قصد تکریم و تعظیم و انس گرفتن با وی.

زیارت اهل قبور، اعم از معصومین (علیهم السّلام) و غیر آنان با حضور در محل دفن آنان به قصد احترام و بزرگداشت ایشان و عرض سلام بر آنان تحقق می‌یابد.

زیارت در اصطلاح دینی نیز به همین معنا آمده که انسان زائر به طرف مزور، تمایل پیدا می کند؛ اما تمایلی که با انس روحی و تعظیم و تکریم قلبی همراه باشد.

هدف از زیارت اولا تقرب به خدا به وسیله این بزرگواران و احترام به مقام شامخ اهل البیت(علیهم السلام) و ثانیا بزرگداشت کمالات والای انسانی است که در وجود آن بزرگواران به بالاترین حد رسیده اند. همچنین اثرات وضعی زیارت در حرکت به سوی کمالات انسانی بسیار موثر است. و از دیگر اهداف زیارت تعظیم شعائر دینی و انجام فرائض دینی تولی و تبری است چرا که اهل البیت (علیهم السّلام) به وسیله دشمنان خدا به شهادت رسیده اند و همواره در طول تاریخ دین خدا و اولیاء خداوند دشمنانی داشته اند که به انحاء مختلف ابراز دشمنی با خدا و پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السّلام) می نمایند و این زیارت ها و تجمع ها و عرض ارادت ها فریاد زدن جمله معروف و خطاب به ال رسول الله(علیهم السّلام) است که:  «سلم لمن سالمکم و حرب لکم حاربکم»

فلذا اگر زیارت با معرفت به مقام و منزلت مزور باشد و زائرحقیقتا در مقابل او بایستد و با معرفت خضوع و خشوع بگوید:

«اللهم انی وقفت علی باب بیت من بیوت نبیک و آل نبیک (علیهم السّلام) و قد منعت الناس الدخول الی بیوته الا باذن نبیک فقلت (یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یوذن لکم)»

به مقامات والایی خواهد رسید تا جایی که گویا خدا را در عرش زیارت کرده است.« کمن زار الله فی عرشه»

اما در بین ائمه زیارت امام حسین(ع) جایگاه ویژه ای دارد که بسیار عجیب است مثلا در کتاب شریف وسائل الشیعه از امام صادق(ع) نقل شده:

مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ

 هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.(وسائل الشیعه/ج14/ص496)

و در جای دیگر می فرمایند:

مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ

هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می‌کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. (وسائل الشیعه/ ج14/ص424)

از این دست روایات در مهمترین کتب شیعه بسیار آمده است. عجیب تر آنکه در بسیاری از مناسبات مختلف مذهبی که در آن ها اعمال مخصوصی وارد شده است بحث زیارت امام حسین(ع) و ثواب ویژه بر آن مطرح گردیده است.

اربعین 1402

مثلا در تهذیب الاحکام درباره زیارت امام حسین(ع) در نیمه شعبان ابابصیر روایت عجیبی از امام صادق(ع) نقل می کند که:

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُصَافِحَهُ مِائَةُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِیٍّ فَلْیَزُرْ قَبْرَالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَإِنَّ أَرْوَاحَ النَّبِیِّینَ ع تَسْتَأْذِنُ اللَّهَ فِی زِیَارَتِهِ فَیُؤْذَنُ لَهُمْ

- امام صادق علیه السلام : هرکس دوست دارد که صدوبیست هزار پیامبر با او مصافحه کنند، پس قبر امام حسین علیه السلام درنیمه شعبان زیارت کند چرا که ارواح پیامبران علیه السلام از خداوند اذن می گیرند در مورد زیارت امام حسین علیه السلام و به ایشان اذن داده می شود. (تهذیب الاحکام/ج6/ص48)

به همین ترتیب روایات متعدد درباره زیارت امام حسین(ع) در شب های قدر، شب عاشورا، روز عرفه و... داریم تا جایی که در حدیث مشهور امام حسن عسکری(ع) زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین هم‌ردیف با نمازهای واجب و مستحبی روزانه و... از نشانه‌های ایمان و مؤمنین معرفی شده است.

در کتاب شریف وسائل الشیعه و سایر کتب معتبر روایاتی در فضیلت زیارت امام حسین(ع) مطالب بسیار تامل برانگیزی آمده که در ذیل به چکیده چند مورد از فضایل و ثواب زیارت امام حسین (ع) اشاره می کنیم

زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام):

-روزى را زیاد مى کند

-عمر را طولانى مى کند.

- خطرات را دفع مى کند.

- گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد.

- زائر مى تواند پنجاه نفر را شفاعت کند.

-حاجات زائر کنار قبر مستجاب است .

- ثواب هزار حج مقبول دارد.

- ملائکه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد.

-در قیامت همه آرزو مى کنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند.

-هر یک قدم که با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مى‌شود.

- هر قدم که مى گذارد ثواب یک حج و هر قدم که بر مى دارد ثواب یک عمره دارد، به شرط آنکه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد.

- زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست .

- ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست .

-خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى کند...

و بسیار موارد دیگری که در این جستار نمی گنجد و البته هر کدام از فضائل نقل شده به تنهایی می تواند بهانه ای باشد که زائر امام حسین(ع) با افتخار فریاد « من مثلی» برآورد و تا قیامت شاکر توفیق زیارتش باشد.

اللهم ارزقنی زیارت الحسین(علیه السلام)

والسلام علی من اتبع الهدی

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد