یادداشتی از حمیدرضا حاجی اشرفی

خود بزرگ بینی فردی ، پاشنه آشیل پیشرفت صنعت بیمه

در طبقه ای که دفتر مدیرعامل قرار داشت ، درب واحد مدیریت همیشه بسته و مراجعه کنندگان باید با معرفی خود وارد می شدند و حتی مدیران شرکت بیمه برای ملاقات با مدیرعامل جهت گفتگو و طرح مشکلات ، روزها منتظر وقت ملاقات می بودند ،چه رسد به نمایندگان و کارگزاران بیمه !

خود بزرگ بینی فردی ، پاشنه آشیل پیشرفت صنعت بیمه
صفحه اقتصاد -

یکی از نویسندگان معروف و کارشناسان مبرز  صنعت بیمه کشورمان، فردی که خلاق و دارای نگرش علمی نسبت به اجرا مدیریت ریسک و بیمه می باشد ، در سالهای پیش جهت اثبات تاثیر ژرف نگری در رویکردها و نگرش های مدیریتی هوشمند که موجب رشد و توسعه صنعت بیمه های بازرگانی در اروپا شده ، تجربیاتش از یک جلسه ملاقات با مدیر عامل یک شرکت بیمه معروف اروپایی و سخنان حکیمانه مدیر عامل آن شرکت اروپایی را میگفت که سالهاست ، فراموش نکرده ام !

- آن خاطره این بود :

کارشناس بیمه ایرانی از مدیر عامل شرکت بیمه اروپایی می پرسد؟ :

- علت این همه کسب موفقیت و تولید حجم پرتفوی بالای شرکت بیمه شما چیست؟

مدیرعامل شرکت بیمه خارجی از روی مبل بلند می شود و از مهمان پرسشگر خود نیز می خواهد با هم به کنار پنجره بروند و از پنجره به خیابان به دو اتومبیل پارک شده پشت سر هم اشاره و میگ وید :

آن اتومبیل بنز شیک که پارک هست را می بینید؟!

و آن اتومبیل فولکس واگن معمولی که جلوی بنز پارک شده !؟

ادامه می دهد : آن اتومبیل بنز ، متعلق به یکی از نمایندگان فروش این شرکت بیمه و آن اتومبیل فولکس واگن معمولی متعلق به من که مدیر عامل این شرکت بیمه هستم، می باشند!

علت موفقیت ما، در نوع نگرش به نقش همکاران و درک لیاقت و تاثیر کوشش آنها در به موفقیت رساندن شرکت ها و توزیع متقارن فرصت ها در سیستم های اقتصادی کشور نهفته است!

درب اتاق من که مدیر عامل هستم برای ملاقات همکاران همیشه باز است ! و تصور ذهنی غلط اینکه، من !!! بالاترین مقام شرکت هستم و از همه برترم و ... در فرهنگ اجتماعی و حرفه ای ما کاملا مطرود شده!

همکار محقق بیمه ای ادامه داد :

فرهیختگی، بلند نظری و عمق نگاه استراتژیک و رفتار سازمانی پخته و دانش محور این مدیر اروپایی مرا تحت تاثیر قرار داد و از همین پاسخ، دیگر پاسخ های گمشده ام را یافته بودم!

فهمیدم که با دستیابی به بلوغ فکری و فرهنگی عموم افراد یک جامعه و‌ مدیران آن، می توان متوجه شد که چرا فقط و فقط یک شرکت بیمه اتکایی از بین دهها شرکت بیمه در آن کشور ، برابر فروش دو سال نفت کشور ایران ، خدمات بیمه می فروشد و چرا در صدر اقتصاد صنعتی و پیشرفت های علمی اروپا و جهان قرار گرفته اند !و افراد آن جامعه همه از رفاه عمومی ، امنیت شغلی پایدار و توانگری سرکوب تورم برخوردارند و همه امور جامعه همچون اجزای یک ساعت سالم ، منظم و دقیق ، هماهنگ با هم کار می کنند!

همکار دیگری برایم تعریف می کرد ، در طبقه ای که دفتر مدیرعامل قرار داشت ، درب واحد مدیریت همیشه بسته و مراجعه کنندگان باید با معرفی خود وارد می شدند و حتی مدیران شرکت بیمه برای ملاقات با مدیرعامل جهت گفتگو و طرح مشکلات ، روزها منتظر وقت ملاقات می بودند ،چه رسد به نمایندگان و کارگزاران بیمه ! تو خود بخوان حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

تفاوت رویکردها و رفتارهای مدیریتی بین دو مدیر عامل شرکت بیمه در یک کشور توسعه یافته و در یک کشور در حال توسعه را می توان مقایسه کرد !؟

آنگاه به سهولت می توان علت مطلوبیت وعدم مطلوبیت خدمات بیمه ای که ریشه علمی و فلسفه وجودی یکسانی با هم دارند لیکن در دو منطقه جغرافیایی از جهان را لمس کرد و متوجه نقاط ضعف و موانع توسعه شد !

 روی سخنم با مدیران ارشد صنعت بیمه و همکاران کارشناس شرکت های بیمه است :

این ساختمانها و این فرصت در اختیار شما، یا متعلق به دولت و یا سهامداران است و امانتی موقتی در اختیار شماست و بالاخره بنا به نظریه منحنی عمر انسانها - سازمانها - زمان - چند صباحی موقتا مستقر در این پست ها و سمت ها هستید ! شما هم تابع جبر روزگارید ! یقین داشته باشید!

گول چند صباح فرصت را نخورید . با فخر فروشی به دیگران و بیمه گذاران حرمت شخصیت انسانی خودتان را تخریب نکنید!

از فرهنگ غنی ایران زمین و منش حضرت رسول الله (ص) و مولی متقیان علی (ع )و دیگر بزرگان دین و وطن بیاموزید، که فرصت خدمت به هموطنان عزیز به تاسی از شیوه جوانمردی ، افتادگی بزرگمنشانه، در مسیر خدمات رسانی برتر به خانوارها و بنگاههای اقتصادی و اقتصاد ملی کشورمان را مغتنم بشمارید .

خوشبختانه از زمان دوران قاجاریه و مطرود گشتن فرهنگ ارباب- رعیتی در جامعه فرهیخته ایران دهها سال گذشته ،ایران امروز در مسیر پیشرفت های هزاره سوم قرار دارد .

همچون سبک مدیریت کشورهای صنعتی، اکنون موقع درمان بیماری مدیریت رفتار سازمانی مبتنی بر رویکرد مدیریت گاراژی در نزد برخی از مدیران بخش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به منظور کاهش حداکثری نتایج منفی ریسک های تحمیلی نامشهود در این برهه اجرای انقلاب صنعتی پنجم و دگردیسی عظیم تمدنی جامعه جهانی فرا رسیده است ...

 

*کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه