گفتگوی اختصاصی با سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

از جنگ روانی تا جنگ نظامی بحران آفرین می شود / دلار بازیچه دست دولت ها

در سال 1357 هر دلار معادل 69 ریال بود و اکنون هر دلار به 600 هزار ریال رسیده است. سوال اینجاست که چگونه دلار در مدت 45 سال 10 هزار برابر بی ارزش شده است. عده ای معتقدند دولتها در تمامی سالهای گذشته دلار را بالا برده و اگر دلار در دولت سیزدهم به 67هزار تومان رسید و متوقف شد، برای این بود که دولت به این عدد نیاز داشت تا با فروش دلار ۶۵ هزار تومانی در بازار آزاد، دخل و خرجش را جفت کند.

از جنگ روانی تا جنگ نظامی بحران آفرین می شود / دلار بازیچه دست دولت ها
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - اگر بپذیریم که گرانی دلار ناشی از آشفتگی اقتصادی و فشار دشمنان است، توقف معنان ندارد و باید هر دلار از۲۰۰ هزار تومان عبور کند. بنابر این دولت گرانی دلار را برنامه ریزی میکند و در جایی نگه می‌دارد تا در نوبت بعد با توجه به نیاز، قیمت را بالا ببرد.

سوال اینجاست که اگر دشمنان دلار را دستکاری می‌کنند، چرا روی مقطعی با عدد خاصی نگه می‌دارند؟ چرا تا بی نهایت ادامه نمیدهند؟ آیا دشمنان منتظر این هستند که ببینن تحمل مردم چقدر است و به اندازه تحمل مردم، دلار و به تبع آن قیمتها را بالا ببرند؟ براستی صحنه گردان بازی های پشت پرده دلار چیست و تا کجا خواهد رفت؟

در این رابطه با رییس مرکز تجارت جهانی ایران محمدرضا سبزعلیپور گفت و گو کردیم. وی با تاکید بر اینکه دل دشمن که برای ما نسوخته که یک جا شل و یک جا سفتش کند گفت: دشمن اگر دشمن باشد، میگوید آنقدر میزنم تا کمرش را بشکنم و پدرش در بیاید و بدنبال این است که در کوتاه‌ترین زمان هم این اتفاق بیفتد. بنابر این بالا و پایین کردن دلار بدست دشمن غیر قابل قبول است و منطقی نیست.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران با تاکید بر اینکه از گذشته، دولت‌ها به خاطر کسری بودجه، دلارهایشان را می‌فروختند گفت: در نتیجه دولتها هرچقدر دلار را گران‌تر می‌کردند، دلار کمتری می فروختند و ریال بیشتری گیرشان می آمد و این رفتار در دستور کار قرار داشت.

وی افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه را کار بسیار غلط و خائنانه‌ای توصیف کرد و گفت: دولتها با این کار مملکت را به این روز فلاکت بار انداختند.

محمدرضا سبزعلیپور با تاکید بر اینکه اصرار دولتها بر گران کردن دلار باعث شده اختیار از دست دولت در برود گفت: واقعیت این است که بازی گردان دلار، دولت نیست و اگر هم حرفی می زند، حفظ ظاهر می‌کند. اینکه فرزین رئیس بانک مرکزی می گوید به اندازه کافی ارز داریم و ذخایرمان پر است، حرف دروغیست.

گفتگوی اختصاصی با سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

وی با طرح این پرسش که ذخایر ارزی ما از کجا پر است گفت: دلار باید از جایی بیاید تا خزانه پر شود، از کجا می آید؟ وقتی یک کشور 85 میلیونی در طی سال دلار مصرف می کند و از جایی هم دلار نمی آید، چرا خزانه اش خالی نمی شود؟ حرفی بزنید که قابل پذیرش باشد.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران مشکل اصلی مملکت را اظهارات غیر واقعی دانست و گفت: وقتی دروغ شروع می شود، بقیه مسایل را هم تحت شعاع قرار می دهد و چون مشکلات بر اساس واقعیت ها نیست، راهکارها نیز بر اساس واقعیت نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مملکت ارز آنچنانی ندارد گفت: عرضه و تقاضا یک رابطه برای تعریف اقتصاد سالم است. وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، نرخ بالا می رود. دولت ارز ندارد اما بازار می خواهد، وقتی بازار نتواند از بانک تامین ارز کند، مردم به سمت بازار آزاد می روند.

سبزعلیپور با تاکید بر اینکه کسی که می‌خواهد جنسی بخرد، بیکار نمی‌ماند و هر طور شده ارز مورد نیازش را تهیه می‌کند گفت: عدد فرقی نمی کند، هر چقدر دلار بخواهد، کسی یا روشی در داخل و خارج دارد که دلار بگیرد و ریال به حسابش بریزد.

وی با اشاره به روشهای گوناگون دور زدن تحریم ها گفت: انواع روشها را شاهد هستیم. عده ای در داخل از نظام بانکی ارز می گیرند تا کالای اساسی وارد کنند، اما نمی آورند و معلوم هم نمی شود چه شد. عده ای دیگر کالا به خارج صادر می کنند اما دلارش را به داخل نمی آورند، از این موارد زیاد اتفاق می افتد که صدایش هم در نمی آید.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران با تاکید بر اینکه درخواست ارز از طرف مردم و فعالان اقتصادی زیاد است گفت: تفاوتی نمی کند تقاضای ارز، برای خرید کالای اساسی، مواد اولیه تولید، کالاهای لوکس یا خرید خانه در خارج از کشور است، اینها ارز می خواهند و وقتی درخواست بالا و نظام بانکی ناتوان است، قیمت دلار بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه یک جاهایی دولت دلاری به دستش می رسد که برای تامین کسری بودجه یا به قول خودشان برای کنترل قیمت، به بازار تزریق می‌کند گفت: دولت یا به صورت مستقیم دلار را به بازار می‌فروشد، یا عواملی در بازار یا صرافی خاص خودش را دارد و از طریق آنها در بازار اعمال نفوذ می کند.

گفتگوی اختصاصی با سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

سبزعلیپور از مرکز مبادلات ارزی به عنوان حرکت نمایشی یاد کرد و گفت: هر روز یه نرخ نمایشی در این مرکز اعلام می شود که با بازار آزاد تفاوت دارد. هنگامی که دلار در بازار آزاد 65 هزار تومان است، در این بازار از ۴۲ هزار تومان سخن می گویند، اما دلار با این قیمت به چه کسی داده می شود؟

وی با تاکید بر اینکه دولت صرافی‌ها را مجاب کرده نرخ دلار مرکز مبادلات را مقابل مغازه نصب کنند گفت: دایم نمایش دروغین میدهند در حالی که اقتصاد با دروغ به جایی نمی‌رسد. اقتصادی که آمارش دروغ، خزانه‌اش دروغ و نرخ دلارش دروغ باشد، نمی تواند تصمیم درست و سلام بگیرد.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اینکه سالهاست بر حمایت از تولید تاکید می شود گفت: اقتصادی که حمایت از صادر کننده، تولید کننده، کارخانه دار، سرمایه گذار، کارفرما، کارگر و... بر مبنای دروغ باشد و در واقعیت هیچ چیزش درست نباشد، آینده خوبی برای اقتصاد، مبادلات تجارت بین الملل و فعالیت های تولیدی و اقتصادی متصور نیست.

وی در پاسخ به اینکه تاثیرات مسایل سیاسی و نظامی منطقه و جهانی را تاچه اندازه موثر می دانید گفت: تنش ایران و اسراییل از گذشته دور بوده و تنش روانی بدنبال دارد. با یک اقدام تروریستی یا حمله موشکی یا آرامش، قیمت ها بالا و پایین می رود و در یک نقطه برای مدتی ثابت می ماند.

سبزعلیپور با تاکید بر اینکه تجربه سالهای گذشته نشان داده تنش‌ها به پایان می رسد و آرامش حاکم می شود گفت: خارج از تنش‌های روانی و مقطعی که به پایان می رسد، فنر فشرده ناشی از فریز کردن اجباری، خواهد پرید و بار دیگر شاهد جهش نرخ دلار به چند پله بالاتر خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت می تواند، عرضه و تقاضای بازار ارز را تنظیم کند تا گرانی رقم نخورد گفت: من اعتقادی به توان مدیریت دولت ندارم و باور دارم که بازار ارز از دست دولت در رفته است.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران در پاسخ به اینکه نرخ گذاری اکبر بسم الله یا دلالان بازار ارز را قبول دارید گفت: تحولات اقتصادی و ارزی از دست بازاریان نیز خارج شده و هنگامی که با گنده‌های بازار صحبت می کنیم، آنها نیز نمیدانند چه خبر است.

وی با اشاره به خاطره ای گفت: یکی از گنده های بازار تعریف می کرد یک روز ادوارد شوارت ناتزه وزیر امور خارجه شوروی سابق به ایران آمد و با برخی مسولان صحبت کرد. بعد از اینکه صحبتشان تمام شد، یه باره می گوید الله اکبر و من به خدا ایمان آوردم. از او می پرسند تو کمونیست بودی چگونه به وحدانیت خداوند اعتراف کرد و او پاسخ می دهد «تو این مملکت با هر مسوولی نشستم، یک حرفی زد و حرف هیچکدام با همدیگر یکی نبود، الان به این نتیجه رسیدم که این مملکت را فقط خدا جلو می برد و این یعنی خدایی هست و من می گویم الله اکبر. مسوولانی که هماهنگی ندارند و برخی از آنها یک روز سابقه اجرایی ندارند، با عقل جور در نمی آید».

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد