گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مطورزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

بحران در هر گوشه از جهان، اقتصاد ایران را ویران می کند

له شدن اقتصاد زیر پای سیاست

مصطفی مطورزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد گفت: بحران در هر گوشه از جهان، اقتصاد ایران را ویران می کند. اگر تصمیمات در خصوص محصولات کشاورزی، فولادسازی، مس و دیگر مواد معدنی باشد، بورس کالا را متاثر می‌کند و اگر در خصوص بازارهای سرمایه باشد، شاخص سهام متحول می‌شود.

بحران در هر گوشه از جهان، اقتصاد ایران را ویران می کند
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - بزرگترین چالشی که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم و همه چیز را تحت شعاع قرار داده، تاثیرات ویرانگر سیاست بر اقتصاد است. هرگاه مشکلی در عرصه سیاسی رخ می دهد، تاوانش را فضای اقتصادی کشور و البته مردمی می دهند که هیچ نقشی در بروز این چالش یا بحران ندارند. بدون آنکه دلیل یا استدلال خاصی وجود داشته باشد، بازار دلالی رونق می گیرد. قیمت طلا، دلار، خودرو، مسکن و بازارهای ناشی از اقتصاد کاذب بالا می رود و تاثیرات مخربی بر بخش های اقتصاد سالم می گذارد و از هر کس سوال می کنی، هیچ پاسخ قانع کننده ای برای آن ندارد.

اکنون نیز طلا و دلار روند صعودی در پیش گرفته و بورس متاثر شده که لازم است دلایل این وضعیت بررسی و حتی چاره اندیشی شود. در این رابطه با مصطفی مطورزاده، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت و گو کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به بحران های بورس بشدت هشدار داد و گفت: بازار سرمایه هیچ مشکلی از نگاه کمبود قانون ندارد زیرا در گذشته قوانین حمایتی برای تقویت بازار سرمایه، سهام و بورس تدوین شده است.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مطورزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکلی که امروزه از آن رنج می‌بریم، اقتصاد سیاست زده یا سیاست تخریبگر اقتصاد است گفت: متاسفانه هرگاه اتفاقی در عرصه‌های سیاسی رخ می‌دهد، لطمه های سنگین و شدیدی به عرصه‌های اقتصادی وارد می‌شود که نمونه آن را در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم.

مصطفی مطورزاده با اشاره به اینکه نمونه های بسیاری از تاثیرات سیاست بر اقتصاد شاهد بودیم گفت: تحولاتی که در منطقه رخ می‌دهد، جنگ بین روسیه و اوکراین، جنگ غزه با اسراییل، حمله به لبنان، جنگهای افغانستان، پاکستان، عراق، کویت، عربستان و خلاصه کوچک‌ترین تحولات حتی ورود ناوهای جنگی آمریکا به آب‌های خلیج فارس بر اقتصاد ایران اثر می گذارد.

وی با اعلام اینکه فقط از شرایط جهانی رنج نمی بریم، بلکه تصمیمات سوال برانگیز داخلی نیز بورس و بازارهای مالی را متاثر و متحول می‌کند گفت: هر تصمیمی که در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود یا تصمیم در خصوص خرید تضمینی گندم و برنج، خوراک دام، واردات خودرو یا هر مورد دیگر، به شدت اقتصاد کشور را متاثر می‌کند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه بحران تحولات داخلی و خارجی در بورس نیز به صورت بسیار جدی خودنمایی می‌کند گفت: بحران های داخلی و خارجی از یک سو در بخش سهام بورس، چالش به وجود می‌آورد و از سوی دیگر بورس کالا را درگیر می‌کند و باعث گرانی کالاها می شود.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه تغییرات در بازار سرمایه بر دیگر بازارها اثر می‌گذارد گفت: اگر تصمیمات در خصوص محصولات کشاورزی، فولادسازی، مس و دیگر مواد معدنی باشد، بورس کالا را متاثر می‌کند و اگر در خصوص بازارهای سرمایه باشد، شاخص سهام متحول می‌شود.

مصطفی مطورزاده در پاسخ به اینکه مجلس شورای اسلامی برای مدیریت این وضعیت چه برنامه ای دارد گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس دوازددهم بتازگی شکل گرفته و به صورت جامع و کامل به تمامی حوزه‌ها ورود نکرده است.

وی از تاثیرات بحران پیش آمده در بورس خبر داد و گفت: شاهد هستیم که بورس نیز آشفته شده و پرداخت وام های میلیاردی و اتفاقاتی که در استعفای مدیرعامل بورس و انتصاب مدیرعامل جدید رخ داده، تحولات عجیبی رقم خورده، بنابراین منتظر هستیم وزارت اقتصاد و سازمان بورس به ثبات نسبی برسند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنا داریم بزودی از وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس دعوت کنیم تا در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یابند گفت: با جدیت بدنبال این هستیم تا چالش های بازارهای مالی از طلا تا ارز و بورس را بررسی و راهکاری برای آشفته بازار اقتصادی در این حوزه ها بیندیشیم.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با مطورزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

وی نابسامانی و بی‌ثباتی را بزرگترین معضل اقتصادی کشور دانست و گفت: باید به نوعی سیاست گذاری شود که بازار سرمایه و بورس به یک ثبات جامع و کامل برسد تا سرمایه‌گذار با خیال راحت به آن وارد شود و سرمایه خود را در مسیر رونق صنایع و تولید به صورت سالم به جریان بیندازد.

مصطفی مطورزاده از نقدینگی های سرگردان به عنوان ابرچالش یاد کرد و گفت: هیچ مدیریتی بر نقدینگی های سرگردان صورت نمی گیرد و همین امر باعث شده تا نقدینگی های سرگردان هر از چند گاهی، در یک بخش از اقتصاد به جریان بیفتد که متاسفانه بهترین بستر برای نقدینگی های سرگردان، بازارهای دلالی از طلا و ارز تا مسکن و خودرو است.

وی از ضعف نظارت بر بازارهای کاذب انتقاد کرد و گفت: دلالان هرگاه که اراده کنند، نقدینگی هایشان را در عرصه های طلا، ارز، مسکن و خودرو به جریان می اندازند و چون هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد، سودهای کلانی به جیب می زنند بدون آنکه مالیاتی به آنها تعلق بگیرد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد