گفتگوی اختصاصی با فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

رویاپردازی با ادعای واگذاری سهام عدالت

عضو کمیسیون اقتصادی از واگذاری سهام جدید به عنوان درباغ سبز یاد کرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از سهام عدالت به عنوان چالشی بزرگ یاد کرد و گفت: در قالب سهام عدالت توقعی ایجاد کردند که باعث دوگانگی در بین مردم شده به نوعی که عده ای گرفته اند و عده ای دیگر از آن محروم هستند.

رویاپردازی با ادعای واگذاری سهام عدالت
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - فرید موسوی با یادآوری اینکه ۱۰ سال پیش سهام عدالت به بخشی از مردم واگذار شد گفت: این سهام از همان ابتدا چالش آفرین شد، سهامی که سود نداشت، قابل نقل و انتقال نبود، قیمت آن ثابت می ماند، معلوم نبود متعلق به کدام شرکت است و بسیاری موارد دیگر که به جار رضایت، نارضایتی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه انتقادها و اعتراض ها باعث شد برای این سهام چاره اندیشی شود گفت: با پیگیری های مجلس، آزادسازی سهام عدالت اتفاق افتاد و الزام به پرداخت سود اجرایی شد به نوعی که در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه از منافع این سهام بهره می‌برند و حتی امکان واگذاری آن را دارند.

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی شود قانون برای برخی ها اجرا شود و برخی دیگر از آن محروم بمانند گفت: اکنون سهام عدالت برای جاماندگان که بخش بزرگی از جامعه می شوند، مطرح است.

گفتگوی اختصاصی با فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

وی با اشاره به اینکه برای سهام جاماندگان، دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی یک سری مصوبه داشت گفت: مجلس یازدهم بدون آماده کردن زیرساخت‌ها، این مصوبه را بیرون داد و بدون آنکه محدودیت‌ها، چالش‌ها، منابع به ویژه محدودیت‌های اجرایی واگذاری سهام عدالت به جاماندگان را در نظر بگیرد.

موسوی با اعلام اینکه برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، دولت باید ۵۰ همت از سهام شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های خود را برای واگذاری به سهام عدالت معرفی کند گفت: دولت به هیچ عنوان ۵۰ همت دارایی به عنوان سهام ندارد که بخواهد به عنوان سهام عدالت واگذار کند.

وی دامن زدن به واگذاری سهام عدالت به جاماندگان را ایجاد توقع بیجا و بحران آفرینی کاذب عنوان کرد و گفت: تا زمانی که دولت منابع لازم قابل واگذاری برای سهام عدالت نداشته باشد، تصویب قانون یا بحث در مورد سهام عدالت برای جاماندگان به غیر از بحران آفرینی و توقع بی‌جا، دستاورد دیگری ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در وهله اول دولت باید تعداد جاماندگان و سهام‌های موجود را بررسی و مقایسه کند گفت: در وهله اول باید دولت به این یقین برسد که به اندازه جاماندگان سهام عدالت دارد و سپس برای واگذاری آنها اعلام آمادگی کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سهام شرکتهای دولتی ارزنده نیست گفت: بسیاری از سهام های دولتی نه تنها سودی ندارد، بلکه متعلق به شرکت‌های زیانده است، بنابراین کسانی که سهام شرکت‌های زیان ده به آنها واگذار می‌شود، نه تنها سودی نخواهند برد بلکه باید در زیان آن شرکت‌ها شریک باشند. این موارد نشان می دهد که مجلس یازدهم درباغ سبز به مردم نشان داده و سهام عدالت برای جاماندگان بیش از رویاپردازی نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه تا وقتی منابع  شرکت‌های سوددهی که بتوان سهام آنها را در قالب سهام عدالت واگذار کرد، شناسایی نشود و تعریف نکنیم، بحث در خصوص جاماندگان سهام عدالت، بحثی بی‌مورد و چالش برانگیز است گفت: واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، فقط انتظار واهی در جامعه‌ای ایجاد می‌کند که هر کس از آن سخن بگوید، باید پاسخگوی اظهارات خود باشد.

وی از کسری بودجه دولت به عنوان ابرچالش یاد کرد و افزود: دولتی که با انواع مشکلات دست به گریبان است، بدهی های کلان دارد، به هر منبع درآمدی متوسل می‌شود و حتی ردیف های بودجه را جابجا می کند تا بدهی های جاری را تامین کند، چگونه سخن  از واگذاری سهام عدالت به میان می آورد.

نماینده مراغه در مجلس شورای  اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم بدون مطالعه و بدون کارشناسی، اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان را مطرح و تصویب کرد گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم سهام عدالت برای جاماندگان را بررسی و پیگیری می‌کنیم و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با دقت به صورت جامع و کامل امکان واگذاری سهام عدالت به جا ماندگان را بررسی می‌کند تا باری که در قالب سهام عدالت بر دوش دولت چهاردهم گذاشته شده را بررسی کنیم و ببینیم تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد.

وی با اشاره به طرح‌های تشویقی فرزندآوری و ازدواج گفت: اینکه آقایان برای نوزادان و کسانی که ازدواج می‌کنند، سهام عدالت به عنوان بسته تشویقی در نظر بگیرند، ایجاد توقع بدون پشتوانه است که به نارضایتی و بی‌اعتمادی از دولت و مجلس منجر می‌شود.

گفتگوی اختصاصی با فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

موسوی از نمایندگان مجلس و مدعیان امکان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان خواست در وهله اول به این سوال پاسخ دهند که دولت ۵۰ همت سهام و دارایی‌های شرکتی برای واگذاری دارد یا ندارد گفت: دولت دارایی دارد اما در قالب زمین و انواع دیگر دارایی‌هاست که قابلیت تبدیل به سهام ندارد.

وی با تاکید بر اینکه منظور از سهام عدالت، معرفی شرکت‌هاییست که سهام داشته و سهامشان در بورس عرضه شود تا بتوان سهام آنان را در قالب سهام عدالت به مردم واگذار کرد گفت: البته تاکید می‌کنم که سهام مرغوب و سودده مورد تاکید است و قرار نیست هر واحد بحران زده یا هر بنگاه اقتصادی ورشکسته به عنوان سهام عدالت مطرح شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد