گفتگوی اختصاصی با مطورزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

شکستن کمر تولید زیر بار بهره بانکی

تسهیلات بانکها به جای گرفتن دست تولیدکننده، پایش را می کشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از عملکرد بانکها گفت: قرار بود بانکها بر اساس عقود اسلامی فعالیت کنند، اما از بانکداری اسلامی فقط اسمی باقی مانده و از نظام بانکی به عنوان بانکداری ربوی یاد می شود.

شکستن کمر تولید زیر بار بهره بانکی
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - مصطفی مطورزده از بانک‌ها به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: نارضایتی از بانکها به اوج خود رسیده و مردم از عملکرد بانکها به هیچ عنوان رضایت ندارند.

وی با اعلام اینکه وظیفه بانک،  ارایه خدمات پولی و مالی در عرصه داخلی و خارجی است گفت: متاسفانه شاهد بنگاهداری بانکها هستیم که در تمامی سالهای گذشته به زیان تولید تمام شده است.

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بانکها به جای آنکه در کنار تولید باشند، تولیدکننده را به خاک سیاه می نشانند گفت: بانکها زمانی که متوجه می شوند یک بنگاه اقتصادی به نقدینگی نیاز دارد و برای پرداخت حقوق کارگران، خرید مواد  اولیه، بروزکردن ماشین آلات، پرداخت هزینه های جاری همچون مالیات و حق بیمه در معرض فشار هستند و برای تامین نقدینگی چاره ای به غیر از دریافت تسهیلات ندارند، وام هایی با بهره های کلان به تولیدکننده می دهند.

وی با تاکید بر اینکه سود تولید به هیچ عنوان با بهره بانکی برابری نمی کند گفت: در حالی بانکها وام بانکی را با بهره 23 تا 30 درصد می پردازند که سود هیچ تولیدی به این بهره نمی رسد و در اصل تولیدکننده کار می کند تا بهره بانک را بپردازد.

6-بانک-خصوصی-با-بیشترین-زیان-انباشته-1-e1643718861885

مطورزاده با اشاره به نامگذاری سالها از سوی رهبر انقلاب گفت: سالهاست رهبر انقلاب بر تولید تاکید می کنند در حالی که بانکها به عنوان تاثیرگذارترین عامل، به جای آنکه دست تولید را بگیرند، پای تولید را می کشند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بنگاههای اقتصادی که از بانک وام گرفته اند، نه تنها موفق به پرداخت بهره نشده اند، بلکه از عهده  پرداخت اصل پول نیز بر نیامده اند گفت: اگر بنگاههای اقتصادی که متعلق به بانکهاست را بررسی کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از بنگاههای بزرگ و کوچک از بانکها وام گرفته اند و چون از عهده پرداخت اقساط وام شامل اصل و بهره برنیامده اند، با حکم دستگاه قضا، آن بنگاه اقتصادی را مصادره کرده، کارفرما ورشکست و بیچاره شده و به زندان افتاده و کارگران نیز اخراج و بیکار شده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه عملکرد بانک هیچ گونه همخوانی ندارد گفت: بانک در دو مقوله سود به سپرده ها و دریافت بهره از تسهیلات مورد انتقاد شدید قرار دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه بین سود و بهره تناسب و ارتباط منطقی وجود ندارد گفت: این نمی‌شود که بانک عناوین گوناگونی برای سپرده ها تعریف کند و در قالب سپرده قرض الحسنه، کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و حساب جاری، پولهای مردم را بگیرد و به سپرده‌های مردم سود ۱۰ درصد بدهد اما تسهیلاتی که به مردم می‌پردازد، با بهره بالای ۲۴ درصد باشد.

مطورزاده از بهره مرکب به عنوان بدترین نوع رفتار با تسهیلات گیرندگان یاد کرد و گفت: بر اساس اعلام مراجع، دریافت بهره از تسهیلات اشکال شرعی دارد و اگر هم برای هزینه های بانک دریافت می شود، باید کارمزد مشخص باشد. مگر می شود به یک تولید کننده تسهیلات با بهره 23 درصد داد، اما به محض آنکه تولیدکننده از عهده پرداخت آن برنیامد، از سود نیز سود گرفته شود.

وی با اعلام اینکه بانکها از عنوان ابربدهکار بانکی سواستفاده می کنند گفت: یک تولیدکننده برای راه اندازی بنگاه اقتصادی یا سرمایه درگردش، ناچار به دریافت 100 میلیون وام در تاریخ مشخص شده اما بدلیل آنکه از عهده پرداخت اقساط آن بر نیامده، این تسهیلات در قالب بهره مرکب به اعداد نجومی تبدیل شده است.

نماینده خرمشهر با اشاره به اینکه گیرندگان تسهیلات همواره مبالغی را پرداخت کرده اند که چندین برابر اصل وام دریافتی بوده گفت: اگر گردش مالی بنگاههای اقتصادی قبل و بعد از دریافت تسهیلات بررسی شود، مشخص می شود بحران از زمانی آغاز شده که تسهیلات با بهره های سنگین دریافت کرده اند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از کارفرمایان تنها بدلیل دریافت تسهیلات از بانکها، در زندان بسر می برند گفت: دلیل اصلی بحران برای بسیاری از صنایع، تسهیلاتی است که با بهره سنگین گرفته و از عهده پرداخت اقساط آن برنیامده اند.

مطورزاده در پاسخ به اینکه راهکار مقابله با این شرایط برای احیای تولید چیست گفت: ساماندهی نظام بانکی باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد که اکنون نیز بررسی هایی در این زمینه صورت می گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص نظام بانکی به بررسی‌های همه جانبه دست زده و کمیسیون اقتصادی نیز در این زمینه ورود کرده که به زودی نتیجه این تصمیمات را اعلام خواهیم کرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد