با سرمایه‌گذاری‌های عظیم

سرخس به قطب اقتصادی شرق کشور تبدیل می‌شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به زیرساخت‌های گسترده و موقعیت استراتژیک این منطقه، از برنامه‌های گسترده برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب کشور خبر داد.

سرخس به قطب اقتصادی شرق کشور تبدیل می‌شود
صفحه اقتصاد -

محمدرضا رجبی مقدم، در حاشیه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، با تشریح اقدامات انجام‌شده در این منطقه و پروژه‌های پیشِ رو، بر اهمیت سرخس به‌عنوان یک گره راهبردی در کریدورهای بین‌المللی ترانزیت کالا تأکید کرد.

 وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی عظیم و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، آینده روشنی را برای نقش‌آفرینی سرخس در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ترسیم کرد.

محمدرضا رجبی مقدم در جمع خبرنگاران حاضر در ایران اکسپو ۲۰۲۵، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به یکی از مناطق استراتژیک و ژئوپلیتیکی کشور تبدیل شده که در تقاطع دو کریدور بزرگ شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد. این موقعیت ویژه، منطقه سرخس را به پلی ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه، بندر چابهار و بندرعباس از شمال به جنوب، و از چین و هند تا اروپا از شرق به غرب تبدیل کرده است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های گسترده ایجادشده در این منطقه، افزود: با حمایت آستان قدس رضوی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی به ارزش حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان در سرخس انجام شده است که شامل احداث فرودگاه، خطوط ریلی، جاده‌ای، تأسیسات انرژی، ارتباطات و سایر زیرساخت‌های حیاتی می‌شود. هم‌اکنون قطارهای کشورهای آسیای میانه بدون نیاز به تغییر بوژی (چرخ قطار) وارد منطقه می‌شوند و بیش از ۵۰ کیلومتر خط ریلی در این محدوده ایجاد شده است.

رجبی مقدم همچنین به طرح جامع ریلی منطقه نیز اشاره کرد و گفت: این طرح موفق به اخذ مجوز از کمیته ایستگاه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی شده است و هم‌اکنون ۲۵ سرمایه‌گذار به طور مستقیم به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند. همچنین سکوهای تخلیه و بارگیری با سرمایه‌گذاری عظیمی طی سال گذشته در منطقه راه‌اندازی شده‌اند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ادامه از فعالیت گسترده سرمایه‌گذاران در حوزه‌های نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع معدنی، صنایع شیمیایی، تجارت و انبارداری خبر داد و اظهار داشت: بیش از ۲۵۴ سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف اقتصادی در این منطقه فعال هستند و سرخس به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی شرق کشور و دروازه ورود به آسیای میانه تبدیل شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سرخس رکورد حمل‌ونقل ترانزیتی بیش از ۵ میلیون تن بار را به ثبت رسانده است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس دارای ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی (ریل، جاده و هوا) و اتصال به مسیرهای بین‌المللی است. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز رشد چشمگیر تجارت ایران با آسیا و اروپا شود.

رجبی مقدم با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی، افزود: در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت ایس از چین، به زودی عملیات تخلیه و بارگیری بارهای کانتینری در منطقه آغاز خواهد شد. هم‌اکنون بارهای کانتینری از چین به خراسان از طریق دریا و بندرعباس طی ۶۰ تا ۷۰ روز منتقل می‌شود، اما با اجرای این پروژه، این زمان به ۱۷ روز کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در صورت تکمیل پروژه ریلی میان چین و قرقیزستان، این مدت می‌تواند حتی به ۷ روز کاهش یابد. این تحول بزرگ با استفاده از زیرساخت‌های فراهم‌شده در شمال شرق کشور محقق خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در پایان با اشاره به همکاری‌های گسترده با مناطق آزاد چابهار و ماکو، گفت: هدف ما ایجاد یک مثلث اقتصادی قدرتمند از شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است. این همکاری‌ها می‌تواند نقش کلیدی در ارتقاء جایگاه ایران در شبکه‌های حمل‌ونقل و تجارت بین‌المللی ایفا کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار