در گفتوگویی اختصاصی با صفحه اقتصاد مطرح شد:
سرخس؛ دروازه ورود به آسیای میانه با مزیت خطوط ریلی اختصاصی
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صفحه اقتصاد از برنامههای توسعهای این منطقه خبر داد و با اشاره به نقش ویژه سرخس در کریدورهای ترانزیتی ایران، از رشد سرمایهگذاری داخلی و خارجی در این منطقه راهبردی ابراز امیدواری کرد.

هادی خزایی، معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با تاکید بر موقعیت جغرافیایی ویژه این منطقه، گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در شرقیترین نقطه کشور و در استان خراسان رضوی با وسعت ۵۲۹۰ هکتار واقع شده و به عنوان دروازه ورود ایران به آسیای میانه شناخته میشود.
وی افزود: یکی از امتیازات منحصربهفرد این منطقه وجود ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی اختصاصی با استاندارد عریض و نرمال است. به دلیل تفاوت خطوط ریلی بین ایران و کشورهای آسیای میانه، معمولاً واگنها نیاز به تعویض بوژی دارند که هم هزینهبر است و هم زمانبر. در حالی که در سرخس با وجود خطوط عریض، واگنها بدون نیاز به تعویض بوژی وارد منطقه شده و عملیات تخلیه، بارگیری و ترانشیپمنت به سرعت انجام میشود.
خزایی ادامه داد: هزینه تعویض هر واگن حدود ۱۸۰ فرانک است و فرایند توقف و تعویض زمانبر خواهد بود، اما در سرخس این مشکل مرتفع شده و باعث تسهیل در جریان ترانزیت کالا شده است.
وی با اشاره به سرمایهگذاریهای انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار داشت: یکی از اهداف ما در این منطقه، تکمیل زنجیره تولید در کریدورهای ترانزیتی ایران است. با سرمایهگذاریهای صورت گرفته و توسعه زیرساختها، این هدف به زودی محقق خواهد شد و شاهد افزایش اشتغال و رشد اقتصادی در منطقه خواهیم بود.
خزایی درباره عملکرد سال گذشته، تاکید کرد: در سال گذشته قراردادهای سرمایهگذاری در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سالهای قبل رشد داشته که از این میزان، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مربوط به سرمایهگذاری خارجی است.
وی کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان را از جمله کشورهایی دانست که سرمایهگذارانشان در منطقه سرخس سرمایهگذاری کردهاند و افزود: با توجه به آزاد شدن منطقه و شناخت تجار بینالمللی از فرصتهای فریزونها، انتظار میرود این روند صعودی ادامه داشته باشد و در آینده شاهد ورود سرمایهگذارانی از حوزه آسیای میانه و روسیه نیز باشیم.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به اهمیت معرفی زیرساختهای موجود برای جذب سرمایهگذار، گفت: وجود زیرساختهای لجستیکی، حمل و نقل و تسهیل در فرآیندهای تولید و تجارت بدون نیاز به بروکراسیهای پیچیده سرزمین اصلی، نقش مهمی در جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی خواهد داشت.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با توسعه زیرساختها و تقویت سرمایهگذاری، منطقه ویژه اقتصادی سرخس بتواند نقش مؤثری در رونق ترانزیت کشور و پیشبرد منافع ملی ایفا کند.
گفتنی است،منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با دارا بودن زیرساختهای حملونقل منحصر به فرد و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، به عنوان یکی از مهمترین دروازههای تجاری ایران به کشورهای آسیای میانه شناخته میشود. وجود خطوط ریلی عریض و نرمال، سرخس را به یکی از نقاط کلیدی در ترانزیت کالا تبدیل کرده و زمینه مناسبی برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی فراهم آورده است.
نظر شما