خبر داغ از قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ | سازمان برنامه نرخ خرید گندم را مشخص کرد

در این خبر به خبر داغ از قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳، پرداخته شده است.

خبر داغ از قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ | سازمان برنامه نرخ خرید گندم را مشخص کرد
صفحه اقتصاد -

 

تسنیم نوشت: رئیــس بنیــاد ملــی گندمـکاران کشور گفت: سازمان برنامه بودجه برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به نرخ های وارداتی گندم اعتقاد دارد و نرخ تورم تولید را ۱۰.۵ درصد اعلام کردند تا نرخ خرید تضمینی گندم نیز بر اساس آن تعیین شود.

عطاالــه هاشــمی رئیــس بنیــاد ملــی گندمـکاران کشور و عضو شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی اظهار داشت: در جلسه شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی که روز گذشته برگزار شد اختلاف نظر های میان اعضای بخش خصوصی با سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد درباره نرخ خرید تضمینی گندم وجود داشت به همین دلیل مقرر شد که تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای شنبه هفته بعد باقی بماند.

وی افزود: سازمان برنامه بودجه برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به نرخ های وارداتی گندم اعتقاد داشت و نرخ تورم تولید را ۱۰.۵ درصد اعلام کردند تا نرخ خرید تضمینی گندم نیز بر اساس آن تعیین شود، در حالی که قیمت کود توسط خود دولت ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

نرخ پیشنهادی تشکل‌ها ۲۵ هزار تومان

عضو شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ادامه داد: نماینده سازمان برنامه بودجه در این جلسه معتقد بود که با قیمت هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان می توان گندم وارد کرد و تشکل ها با اعتراض به این موضوع، لزوم توجه به خودکفایی را گوشزد کردند. 

هاشمی گفت: نرخ پیشنهادی تشکل های بخش خصوصی با در نظر گرفتن هزینه های تولید برای هر کیلوگرم گندم با سود متعارف ۲۵ هزار تومان است که نرخ وزارت جهاد کشاورزی به ما نزدیک است.

وی تصریح کرد: ما درخواست داشتیم که شاخص تورم در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است که نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

ثمره تورم ۴۰ درصدی، گندم ۲۵ هزار تومانی است/ از کشاورز نخریم، باید وارد کنیم!

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل سه تا چهار جلسه از جلسات شورای قیمت‌گذاری به موضوع تعیین قیمت گندم اختصاص می‌یابد، چرا که تفاوت قیمت دولت و بخش خصوصی زیاد است.

ماراتن تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان دیروز آغاز شد و همان‌طور که تابناک در گزارشی پیش‌بینی کرده بود، در جلسه نخست، خبری از قیمت مصوب برای خرید گندم نبود و این جلسات بازهم ادامه خواهد داشت.

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در پایان جلسه دو ساعته شورای قیمت‌گذاری با اشاره به اینکه بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اعلام سیاست‌های حمایتی، باید تا پایان تیرماه قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد، اظهار داشت: متأسفانه این مسئله به تأخیر افتاد. طی روز‌های گذشته و پس از استقرار در وزارتخانه، جلسات و کمیته‌های لازم شکل گرفت تا مقدمات جلسه امروز انجام شود و بتوانیم قیمت خرید گندم را در سال زراعی آینده اعلام کنیم تا کشاورزان بتوانند مطابق آن برنامه‌ریز کنند.

رئیس شورای قیمت‌گذاری افزود: با توجه به ترکیبی که قانون مشخص کرده است، نمایندگانی از دولت، وزارت جهاد کشاورزی، اقتصاد و برنامه‌وبودجه، نمایندگانی از تشکل‌ها و تولیدکنندگان در عضویت شورا و ناظرینی از مجلس شورای اسلامی در جلسه حضور داشتند. حدود دو ساعت این جلسه ادامه داشت و نظرات کارشناسی مختلف مطرح شد. با توجه به وجود تفاوت دیدگاه‌ها بنا شد که طی روز‌های آتی جلسات کارشناسی تکرار شود تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود و در جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اختلاف نظر‌ها، قیمت در این جلسه تعیین نشد. ما منافع ملی و منافع کشاورزان را در نظر داریم و به همین دلیل موارد مورد بحث باید حتماً مطرح و حل شوند. جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری حتماً کمتر از یک هفته دیگر برگزار و اعلام خواهد شد چرا که برای کشاورزان بسیار ضروری است.

هیچ؛ خروجی جلسه ۲ ساعته/ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: با تورم ۴۰ درصدی همتی، قیمت گندم ۲۵ هزار تومان است

در این خصوص، علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک با اشاره به اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری گندم در مجلس یازدهم اظهار داشت: در قانون اصلاح شده، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نظیر گندم، از پنج تا شش نفر از نخبگان و خبرگان بخش کشاورزی نظیر اصناف و تولیدکنندگان تشکیل شد. از سوی دولت نیز وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حضور دارند. قیمتی که در این شورا بر اساس هزینه تمام شده محصول در نظر می‌گیرند متفاوت از نرخی است که دولت قبول دارد. این در حالی است که با توجه به اکثریت بخش خصوصی در شورا، رأی‌گیری همسو با قیمت مورد نظر دولت حاصل نمی‌شود؛ بنابراین باید در نهایت به تفاهمی برسند و مصوبه جلسه در دولت هم تأیید و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

نماینده مردم کرج در مجلس افزود: برای سال زراعی جدید که از مهرماه آغاز می‌شود، قیمت مورد نظر بخش خصوصی و کشاورزان، حدود ۲۵ هزار تومان است؛ ولی نرخی که دولت به دنبال آن است، مطمئناً کمتر از این نرخ و نزدیک به ۲۰ هزار تومان است.

به گفته عباسی، در این شرایط، اعضای بخش خصوصی کشاورزی به نرخ پیشنهادی دولت رأی نمی‌دهند، چراکه عدد مورد نظرشان بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان است و در صورتی که مصوب هم شود، دولت باید ابلاغ کند، در نتیجه دولت چنین اعداد و ارقامی را قبول نمی‌کند. مسلماً اگر به سبک سابق بود، یعنی بخش دولتی صرفاً تصمیم‌گیر بود، هر عددی که تصویب می‌شد، به کشاورزان ابلاغ و تحمیل می‌شد. ولی الان بخش خصوصی نقش مؤثری دارد تا تعیین کننده نرخ جدید خرید تضمینی گندم باشد؛ بنابراین معتقدم در باب چرایی عدم به نتیجه رسیدن جلسه نخست شورای قیمت‌گذاری، مسئله اصلی دعوای بین بخش خصوصی و دولتی در شوراست و دولت باید با بخش خصوصی و تولیدکنندگان به یک توافقی برسد تا در نهایت ضمن تأمین منافع کشاورزان، منافع دولت نیز تأمین شود و به گندم‌کاران رقم مصوب شده را بپردازد.

با تورم ۴۰ درصدی همتی، قیمت گندم ۲۵ هزار تومان است/ دولتی‌ها نرخ ۲۰ هزار تومان را قبول دارند

این عضو خانه ملت، اظهار داشت: در شرایط کنونی به ۱۲ میلیون تن گندم در کشور نیاز داریم. اگر این میزان از کشاورز داخلی خریداری شود، پول در نظر گرفته شده به تولیدکننده داخلی تعلق می‌گیرد، اما اگر تولید داخلی نداشته باشیم، باید برای واردات گندم، به سراغ واردات و خروج ارز از کشور برویم؛ بنابراین مناسب است که با قیمت مناسب، گندم را از کشاورز خودمان بخریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است حداقل سه تا چهار جلسه از جلسات شورای قیمت‌گذاری به موضوع تعیین قیمت گندم اختصاص می‌یابد. چراکه تفاوت قیمت دولت و بخش خصوصی زیاد است.

وی افزود: عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی به تازگی ادعا کرده‌اند که نرخ تورم ۴۰ درصد است، اگر این نرخ تورم را در نظر بگیریم، در نتیجه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جدید باید ۲۵ هزار تومان تعیین و مصوب شود. هرچند اگر نرخ تورم را به صورت دستوری به ۲۰ درصد کاهش دهند، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۱ هزار تومان می‌شود. اما در کل معتقدم تورمی که الان داریم، حدود ۳۵ درصد است و در نتیجه قیمت خرید تضمینی گندم باید حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان باشد.

۸۵ درصد از مطالبات گندم‌کاران احتمالا تا پایان هفته پرداخت می‌شود

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به تسریع در روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران گفت: احتمالا با تحقق برداشت از صندوق توسعه ملی، ۸۵ درصد مطالبات تا پایان هفته پرداخت شود.

علیقلی ایمانی در توضیح آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: کل رقمی که دولت باید به گندم‌کاران پرداخت کند بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تا روز شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۳ بالغ بر ۹۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود: بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان از طلب گندم‌کاران مانده بود که از روز شنبه پرداخت‌ها سرعت گرفته است همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در آئین تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید جهاد کشاورزی اعلام کرد قرار است رقمی از طلب گندم‌کاران با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به ادامه پرداخت‌ها تصریح کرد: احتمالاً با تحقق برداشت از صندوق توسعه ملی، ۸۵ درصد مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته پرداخت شود و طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی نیز گندم‌کارانی که تا آخر مرداد گندم خود را تحویل داده باشند مطالباتشان تا پایان شهریور تسویه می‌شود.

ایمانی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی تولید گندم نسبت به سال قبل، اظهار کرد: تولید گندم در این مدت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یافته است که به خودکفایی رسیده‌ایم و برای استمرار آن دولت برای تأمین منابع از وزارت جهاد کشاورزی حمایت کند.

وی در مورد رقم پیشنهادی نرخ خرید تضمینی گندم نیز عنوان کرد: با توجه به بررسی هزینه‌های تولید و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی رقم پیشنهادی ما ۲۳ هزار ۴۰۰ تومان است در حالی که رقم سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شده بود.

اختلاف‌نظر، تعیین قیمت گندم را به تأخیر انداخت

بر اساس قانون شورای قیمت‌گذاری و اعلام سیاست‌های حمایتی تا پایان تیر باید قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد که این مسئله به تأخیر افتاد و تا اینکه روز گذشته جلسه شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا قیمت ۳۲ محصول اساسی تعیین شود.

به گفته نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی حدود ۲ ساعت جلسه روز گذشته ادامه داشت و نظرات کارشناسی مختلف مطرح شد و با توجه به وجود تفاوت دیدگاه‌ها بنا شد که طی روزهای آتی جلسات کارشناسی تکرار شود تا دیدگاه‌ها به‌هم نزدیک شود و در جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

در هر صورت با توجه به اختلاف‌نظرها، قیمت در روز گذشته تعیین نشد و وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که جلسه بعدی شورای قیمت‌گذاری با توجه به اهمیت اعلام قیمت برای کشاورزان حتماً کمتر از یک هفته دیگر برگزار خواهد شد.

خبر مهم دولت درباره پرداخت مطالبات گندمکاران و قیمت گندم/ اعلام جزییات

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان این که امروز ۲۶.۵ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شد، گفت: تا کنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است.

سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌با بیان این که امروز ۲۶ هزار و پانصد میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شد، گفت: تا کنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گندم کار پرداخت شده است. وی تاکید کرد: امروز همچنین ۴۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها از سازمان خدمات درمانی، تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح به حساب ذینفعان نهایی پرداخت شده است. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها بیان داشت: به تدریج که درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها از شرکت نفت‌فپالایش پخش و گاز تامین شودقبلافاصله طبق تخصیص سازمان برنامه و بودجه به حساب ذینفعان واریز می‌شود. به گفته وی، ۲۶.۵ همت از مطالبات گندمکاران کشور در سال ۱۴۰۳ از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به حساب ذینفع نهایی (عرضه کنندگان گندم به مراکز خرید دولتی) پرداخت و در مجموع از ابتدای فصل خرید تضمینی گندم در سال جاری مبلغ ۱۲۱ همت به حساب کشاورزان گندم کار واریز شده است. حسینی یادآور شد، طبق بند (ث) تبصره ٨ قانون بودجه سال ١٤٠٣ در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب ۲۱/۶/۱۳۶۸ و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، حفظ امنیت غذایی کشور و تامین نقدینگی لازم برای خرید گندم، بهای گندم خریداری شده طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و اعتبار تخصیص داده شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به قیمت نهایی شورای قیمت گذاری به حساب ذینفع نهایی (عرضه کنندگان گندم به مراکز خرید دولتی) پرداخت شد.

فارس نوشت: وی خاطر نشان کرد: این پرداخت بر اساس اعتبار تخصیص داده شده بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی صورت گرفته و اولویت زمان تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی مبنای پرداخت به کشاورزان بوده است، مابقی مطالبات نیز طبق جزء ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ به نسبت وصولی منابع و تخصیص و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین بیان داشت: امروز ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارو، شیرخشک و ملزومات پزشکی به حساب ذینفعان نهایی پرداخت شد. سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها این را هم گفت: در اجرای جزء ۲ بند (الف) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه اعتبارات یارانه دارو و شیرخشک بابت طرح دارویار را طبق اعلام سازمان های بیمه گر شامل بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح به حساب ذینفعان نهایی(داروخانه ها) واریز کرد. حسینی گفت: پرداخت اعتبارات طرح دارویار به سازمان بیمه سلامت توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در مجموع ۱ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان بوده که بالغ بر ۱ هزار و ۵ میلیارد تومان از این مبلغ، سهم پرداختی به داروخانه‌ها بوده که این مبالغ براساس اسناد وصولی تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ محاسبه و به حساب داروخانه‌ها واریز شده است. همچنین مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان بابت مطالبات شیرخشک مربوط به خرداد و تیرماه ۱۴۰۳ بر اساس اسناد رسیده محاسبه و پرداخت شده است.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندیازی یارانه‌ها، ‌ اعتبارات طرح دارویار پرداختی به سازمان تأمین‌اجتماعی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در مجموع ۲ هزار و ۴۶ میلیارد تومان بوده که بالغ بر۲ هزار ۱۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ، سهم پرداختی به داروخانه‌ها بوده است این پرداخت براساس اسناد رسیده به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها محاسبه واز سوی این سازمان به حساب داروخانه‌ها واریز شده است. خاطر نشان می‌شود، مبلغ ۲ هزار و نهصد میلیارد تومان بابت پرداخت اعتبارات طرح دارویار به مراکز تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح پرداخت شده است. مابقی مطالبات براساس منابع محقق شده، ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه و اسناد ارسالی از طرف سازمان های بیمه گر پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • سید

    تورم هر سال ب نسبت سال قبل در حال افزایش هست
    احتیاجی ب انار و ارقام ندارد کافیست یک روز در بازار خرید کنی
    این مسخره بازی ها رو بذارید کنار
    پول کشاورز رو بدید
    شماها متوجه نیستید شکم گرسنه این حرفا حالیش نیست
    پدر ملت رو در آوردید لعنتیا

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد