آخرین خبر از خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳

در این خبر به آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳، پرداخته شده است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران امروز یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
صفحه اقتصاد -

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۸۵ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شد.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۳ شهریور ۱۱ میلیون و ۶۸۵ هزارتن گندم به ارزش ۲۰۴.۵ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

به گفته او، تاکنون ۹۴.۳ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت و بیش از ۱۱۰ همت باقی مانده است که به رغم وعده های مکرر مسئولان خبری از پرداخت نیست. حال امیدواریم با وعده وزیر جهاد تا قبل از مهر ماه مطالبات پرداخت شود.

ایمانی ادامه داد: استان های خوزستان، کردستان، گلستان، فارس و کرمانشاه پیشرو در خرید تضمینی گندم هستند.

خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون و ۶۸۵ هزارتن رسید

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران افزود: برآوردها حاکی از آن است که خرید تضمینی گندم به مرز ۱۲ میلیون تن و تولید بالای ۱۴.۵ میلیون تن برسد.

او با بیان اینکه مشکلی در تامین بذر نداریم، گفت: بنابر آمار تاکنون ۴۸۰هزارتن بذر گندم از مجموع ۵۰۰ هزارتن برنامه وزارت جهاد خریداری شده است.

ایمانی با اشاره به راهکارهای پایداری در خودکفایی گندم گفت: تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی منطبق بر هزینه های تولید و تامین به موقع نهاده های کشاورزی در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

عطااله هاشمی گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم به ارزش ۲۰۶ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

به گفته او، تاکنون ۹۵ همت مطالبات گندمکاران پرداخت و ۱۱۱ همت باقی مانده است که انتظار می رود هرچه سریع تر پرداخت شود.

هاشمی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۱۲ میلیون تن و تولید ۱۵ میلیون تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: شیرینی و خودکفایی گندم با تاخیر در پرداخت مطالبات و افزایش قیمت کود به کام کشاورزان تلخ شده است، حال امیدواریم هرچه سریع تر جلسه شورا تشکیل شود تا کشاورزان از بابت قیمت خرید تضمینی گندم اطمینان خاطر داشته باشند.

به گفته او، با توجه به افزایش هزینه های تولید و نرخ تورم بالای ۴۵ درصد، قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۲۵ هزارتومان برای سال زراعی جدید باشد.

هاشمی با بیان اینکه سال زراعی جدید از ۱۵ روز آینده در استان های شمال غرب آغاز می شود، افزود: با توجه به هزینه های بذر، کود، کارگری و نهاده های کشاورزی، کشاورزان نقدینگی برای خرید ندارند و از طرفی به سبب تاخیر در پرداخت مطالبات، کشاورزان دست خالی هستند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: افزایش ۲ برابری قیمت کود شیمیایی منجر به دلسردی کشاورزان و برهم خوردن الگوی کشت می شود.

۲۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل پرداخت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۲۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال از مطالبات مربوط به خرید تضمینی محصول گندم‌کاران این استان پرداخت شده است.

غفور آقایی روز شنبه در مصاحبه با ایرنا، مجموع گندم خریداری شده از کشاورزان استان اردبیل را ۳۵۸ هزار و ۸۲۹ تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۶ درصد از مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است.

وی مجموع ارزش ریالی محصول خریداری شده به شکل تضمینی از گندم‌کاران استان اردبیل را ۶۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۴۰ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران استان باقی مانده که به‌تدریج در حال پرداخت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: برابر وعده وزیر جدید جهاد کشاورزی و با تامین ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار، همه مطالبات گندم‌کاران کشور و استان اردبیل تا آخر شهریورماه پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: استان اردبیل در سال جاری با وجود تنش سرمایی و شیوع آفات در مزارع، موفق به تولید نزدیک ۵۰۰ هزار تن گندم شده که تاکنون بالغ بر ۳۵۸ هزار تن از این میزان محصول، به شکل تضمینی خریداری شده و روند خرید همچنان ادامه دارد.

آقایی همچنین با اشاره به افزایش ۴۴ درصدی میزان خرید گندم در استان اردبیل نسبت به سال زراعی و با پیش‌بینی خرید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان به نرخ تضمینی تا پایان فصل خرید بیان کرد: عملیات برداشت محصول گندم در شهرستان‌های استان اردبیل در حال اتمام است.

امسال برای خرید تضمینی گندم به نرخ ۱۷۵ هزار ریال ۴۸ مرکز خرید شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشران خرید دایر شده است و محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه هشتم و نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل حدود یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و محصول گندم با ۴۷ درصد سطح زیر کشت، بیشترین سهم اراضی کشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میانگین تولید گندم در مزارع آبی استان اردبیل چهار هزار و ۷۸۲ کیلوگرم در هر هکتار و میانگین تولید در مزارع دیم نیز یک هزار و ۱۷۳ کیلوگرم است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال گذشته میزان تولید گندم به شدت کاهش یافت.

علت افزایش تولید گندم در مزارع استان اردبیل، علاوه بر شرایط مساعد آب و هوایی و بارش‌های مناسب بهاری، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم‌زارها اعلام شده به طوری که امسال ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان با ۳۷ هزار کشاورز گندم‌کار در یک هزار و ۲۷۱ روستا تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته است.

استان اردبیل در تولید غلات گندم و جو، در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از کشاورزان کردستانی گندم خریداری شد

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال گندم مازاد برنیاز از گندمکاران استان به طور تضمینی خریداری شده است.

جمال صالحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم (چهارم تیر) تا ۳۱ مرداد میزان خرید تضمینی گندم در استان یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۱۳۰ تن بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۸۱۳ تن از گندم خریداری شده در سامانه سیفا ثبت شده است، افزود: آهنگ خرید روزانه گندم در استان به سه هزار و ۷۶۷ تن رسیده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال گندم خریداری شده در استان تاکنون ۳۰ هزار میلیارد ریال آن به حساب کشاورزان واریز شده است.

صالحی بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را مربوط به شهرستان های بیجار با ۲۸۶ هزار و ۴۳۸ تن، دیواندره با ۲۰۸ هزار و ۱۸۶ تن و دهگلان با ۱۸۴ هزار و ۳۲۱ تن بوده است، افزود: در شهرستان های قروه هم ۱۸۱ هزار و ۵۷۹ تن و سقز ۱۷۳ هزار و ۱۷۵ تن گندم خریداری شده است.

نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید، ۱۷۵ هزار ریال است که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۱۷ درصد رشد یافت.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است؛ پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • سید

    با اینک دروغ گویی و بی حیایی مسئولان البته بین خودشون مثلاً مسئول هستند ، واسه ما ک نیستند!
    الان از اون قراری ک وزیر تازه ب دوران رسیده جناب قزلجه با کشاورزان بستند و گفتند چهل همت دیگ تا پایان هفته پرداخت می‌کنیم چ خبر ؟
    کسی جرات داره از این دروغگویان بپرسه؟
    بنظرم درجه بی حرمتی و ظلم کردن ب مردم ایران رو ب قدری بالا میبرن و همین نزدیکی هاست کاخ ظلم سقوط کنه
    پروردگار شاهده و کار با ایشونه

  • ولی رسولی

    هیچ ندارها کی میخواهید دست از دورغگوی دست بردارید لعنتی خدا برآدمی دورغگو پول گندم را بریزید دیگه بخدا این کشاورزی دیگه توانی مالی نداری

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد