آخرین خبر از پرداخت خرید تضمینی گندم و مطالبات گندمکاران امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ | حداقل نرخ خرید تضمینی گندم مشخص شد

در این خبر به آخرین خبر از پرداخت خرید تضمینی گندم و مطالبات گندمکاران امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳،پرداخته شده است.

آخرین خبر از پرداخت خرید تضمینی گندم و مطالبات گندمکاران امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ | حداقل نرخ خرید تضمینی گندم مشخص شد
صفحه اقتصاد -

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: قیمت منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید ۲۵ هزارتومان است که با تعدیل نشدن قیمت کود، این رقم افزایش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: قیمت منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید ۲۵ هزارتومان است که با تعدیل نشدن قیمت کود، این رقم افزایش می‌یابد.

حداقل نرخ منطقی خرید تضمینی گندم مشخص شد

علیقلی ایمانی گفت: در ارتباط با گرانی ناگهانی کود نامه ای سرگشاده خدمت رئیس جمهور ارسال خواهیم کرد چراکه در فروردین ۳۰ درصد افزایش قیمت کود داشتیم، اخیرا هم ۱۰۲ درصد به یکباره افزایش یافته است.

به گفته او، افزایش ۱۳۲ درصدی قیمت کود از ابتدای سال، خبرناگواری بود که بدست کشاورزان رسید، درحالیکه افزایش قیمت کود به عنوان تقویت کننده خاک برای رشد کیفی گیاه موثر است.

ایمانی با بیان اینکه کود بیشترین سهم را در بهره وری محصولات کشاورزی دارد، افزود: افزایش قیمت کود شیمیایی در آغاز کشت محصولات پاییزه به بخش کشاورزی شوک وارد می کند چراکه افزایش قیمت کود در کنار بی توجهی و تاخیر در پرداخت مطالبات و شرایط اقلیمی مزید برعلت است که خودکفایی گندم، شکر، پنبه دانه های روغنی تحت تاثیر قرار بگیرد.

خودکفایی محصولات اساسی با گرانی کود شیمیایی تحت تاثیر قرار می گیرد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه با گرانی مجدد کود شیمیایی، خودکفایی محصولات اساسی تحت تاثیر قرار می دهد،گفت: دولت تنها یارانه به کود در بخش کشاورزی تخصیص می دهد و از آنجاکه یارانه دیگری به بخش تزریق نمی کند، از این رو نباید انتظار داشت که کشاورزی ما متحول، صنعتی و اقتصادی شود یا جوانان تحصیل کرده به این بخش ورود کنند.

او در واکنش به افزایش ۶ برابری قیمت کود کشاورزی افزود: پتروشیمی ها یکباره قیمت کود را ۶ برابر افزایش دادند. بنابر آمار پتروشیمی ها هرکیسه کود اوره را ۴۰ هزارتومان تحویل شرکت خدمات حمایتی می دادند که این شرکت ۱۵۵ هزار تومان تحت عنوان هزینه های تبعی به این رقم اضافه می کند، اکنون بانرخ ۲۴۰ هزارتومان در اختیار شرکت خدماتی قرار می دهند که حال با احتساب سایر هزینه ها بدست کشاورزان می رسد. این درحالی است که قیمت محصولات تنها ۱۶ درصد در قبال ۱۳۲ درصد گرانی کود افزایش داشته است.

ایمانی با تاکید بر افزایش یک قلم از ملزومات بخش کشاورزی با افزایش ۱۳۲ درصد قیمت کود شیمیایی گفت: کود به عنوان فاکتور مهم ۱۳۲ درصد، تراکتور ۲ تا ۳ برابر در طول سال و بدنبال آن ادوات افزایش پیدا می کند. با توجه به عدم بضاعت مالی کشاورزان توان خرید کود را ندارند و این موضوع باعث کاهش تولید محصولات کشاورزان در واحد سطح و در نهایت تولید ملی و ضربه مهلکی به اقتصاد خانوار کشاورز خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان کشور توان افزایش قیمت را ندارد، از این رو امیدوار هستیم که شرایط کشور به گونه ای شود که این عدد تعدیل شود چراکه افزایش ۱۳۲ درصدی قیمت کود ظرف ۴ ماه پیش از توان کشاورزتن خارج است، درحالیکه اگر تغذیه مناسب در گیاه نداشته باشیم، امکان عملکرد مناسب در محصول وجود ندارد.

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به انتخاب وزیر جدید جهاد موکول شد

او با اشاره به نرخ منطقی خرید تضمینی گندم افزود: افزایش قیمت نهاده ها بر قیمت تمام شده اثرگذار است، هرچند قبل از گرانی کود قیمت منطقی خرید تضمینی را ۲۴ تا ۲۵ هزارتومان اعلام کرده بودیم که حالا افزایش قیمت کود باید بر این رقم اضافه شود.

ایمانی گفت: علی رغم آنکه تا پایان تیرماه باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشخص و اعلام شود، اما هنوز جلسه ای در این ارتباط تشکیل نشده است و پیش بینی می شود که این امر به وزیر جدید جهاد موکول شود‌.

خرید ۵۰۹ هزار تن گندم از کشاورزان لرستان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی لرستان از خرید ۵۰۹ هزار تُن گندم از کشاورزان استان خبر داد.

حجت الله بیرانوند در گفتگو با ایسنا از عبور خرید تضمینی گندم در آن استان از مرز نیم میلیون تُن خبر داد.

وی ادامه داد: از ابتدای فصل خرید تاکنون، ۵۰۹ هزار تُن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

بیرانوند تصریح کرد: این میزان گندم توسط ۴۸ مرکز خریداری شده و فرآیند خرید تا اوایل مهرماه در استان ادامه دارد.

این مسئول افزود: بیشترین میزان خرید گندم در استان مربوط به شهرستان کوهدشت با خرید بیش از ۱۰۱ هزار تُن گندم است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت،۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تُن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از اراضی دیم شهرستان آوج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج گفت: از ابتدای فصل خرید تا کنون بیش از ۵۰هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد افزایش داشته است.

محمد افتخاری اظهار کرد: از ابتدای فضل خرید تا کنون بیش از ۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در سال زراعی جاری بیش از ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم دیم و ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار گندم آبی رفته بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج با بیان اینکه روند خرید تضمین گندم تا نیمه شهریورماه سال زراعی جاری در این شهرستان همچنان ادامه دارد، یادآور شد: امسال در زمان برداشت گندم ۸ مرکز خرید تضمینی گندم در نقاط مختلف این شهرستان فعال بوده است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خرید تضمینی گندم در استان از ابتدای فصل برداشت تا امروز، ۲۸ مرداد به ۴۷۲ هزار و ۳۹۵ تن رسیده که ۴۱۴ هزار و ۴۱۰ تن توسط غله و ۵۷ هزار و ۹۸۵ تن توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

اکبر فتحی گفت: ثبت خرید ۴۷۲ هزار و ۳۹۵ تن گندم تا امروز افزایش ۳۴ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۵۱ هزار و ۸۷۰ تن بود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۲ هزار و ۵۰ تن بذر گندم نیز از کشاورزان استان خریداری شده است افزود: در مجموع تاکنون، بیش از ۴۹۵ هزار تن گندم به صورت تضمینی و بذری در آذربایجان شرقی خریداری شده است.

وی افزود: از مجموع سطح اراضی کشت گندم استان تاکنون ۳۶۳ هزار هکتار شامل ۳۲۰ هزار هکتار گندم دیم (۷۸ درصد) و ۴۳ هزار هکتار گندم آبی (۷۴ درصد) برداشت شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت تولید گندم، اظهار کرد: گندم در بین محصولات کشاورزی، بالاترین مصرف محصولات راهبردی را دارد و حداقل سرانه مصرف گندم در ایران ۱۵۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال است و حدود ۴۰ درصد از کالری مورد نیاز هموطنان ما از گندم تامین می‌شود.

فتحی افزود: گندم، بیشترین تاثیر را در ارتقای ضریب امنیت غذایی مردم داشته و نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ۵۰ درصد پروتئین روزانه ایرانی‌ها از طریق نان تامین می‌شود و ۴۰ درصد امنیت غذایی کشور وابسته به گندم است.

وی با بیان این‌که گندم، نقش راهبردی در اقتدارآفرینی کشور در امنیت غذایی دارد، ادامه داد: اتفاقات بین‌المللی سه سال گذشته نشان داد که اهمیت امنیت غذایی به خصوص محصول گندم به عنوان یک ابزار سیاسی تعیین کننده در مناسبات بین‌المللی مطرح است.

فتحی تاکید کرد: کشور ما غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیکی گندم را با بیش از ۱۸ هزار نمونه گندم در اختیار دارد که در شرایط مختلف محیطی و بیماری‌ها می‌توان ارقام مناسب و مقاومی از گندم را در دسترس داشت.

وی با بیان این‌که اگر روی نکاتی که مربوط به افزایش بهره ‎وری در حوزه گندم است، تمرکز کنیم، علاوه بر تامین نیاز داخل، می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین راهبرد تامین امنیت پایدار در تولید گندم، تمرکز بر به‌زراعی، به‌نژادی و استفاده از ارقام مناسب، زمان کشت مناسب، کود و تغذیه مناسب، مدیریت بهینه آفات و بیماری‌ها و... است.

فتحی با با بیان اینکه نباید از نظام تامین بذر گندم و تلاش برای استفاده از بذرگواهی غافل شد، افزود: استفاده از سیستم مدیریتی مناسب، ماشین‌آلات و ادوات مناسب و به خصوص کمباین‌ها و ماشین‌های برداشت و تلاش در جهت کاهش ریزش و ضایعات هنگام برداشت هم به افزایش تولید کمک می‌کند.

وی در خصوص توصیه‌های کشاورزی حفاظتی برای تولید پایدار گندم مبنی بر خاک‌ورزی و حفظ بقایای گیاهان تناوبی در مزارع، اظهار کرد: بقایای گیاهی و کود‌های حیوانی منابع مهم تغذیه گیاه برای تولیدات کشاورزی هستند به طوری که با افزایش میزان بقایا از صفر به ۶۰ درصد، عملکرد زیست توده و دانه گندم به طور نسبی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حفظ بقایا در حد بهینه در شرایط دیم با ذخیره و فراهم کردن بهتر رطوبت حاصل از بارندگی‌ها، می‌تواند اثر مثبتی بر عملکرد داشته باشد، همان گونه که اضافه کردن ۲۵ تا ۵۰ درصد بقایا باعث افزایش شاخص بهره وری آب به میزان هفت تا ۱۰ درصد و افزایش عملکرد به میزان قابل توجهی می‌شود و برای افزایش کمی، کیفی و افزایش سطح کشت گندم لازم است مشکلات و موانع موجود به صورت منطقه‌ای بررسی و ظرفیت‌های موجود ارزیابی شود.

امسال ۴۰۸ هزار هکتار اراضی دیم و ۵۸ هزار اراضی آبی به کشت گندم در آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم در کردستان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: امسال با خرید بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشور از کشاورزان استان تا پایان ۲۷ مرداد ماه جاری برای دومین سال متوالی رتبه دوم تولید گندم کشور را کسب کردیم.

پیمان اسکندری با اشاره به ظرفیت های استان کردستان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: با تولید ۱۲ درصد گندم کشور در کل بعد از استان خوزستان در جایگاه دوم و در تولید گندم در دیمزارها به رتبه یک کشوری قرار گرفته است.

وی افزود: این میزان خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان توسط۹۱ مرکز خرید دولتی، اتحادیه و شرکت های تعاونی روستائی و سیلوهای بخش خصوصی انجام شده اس. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ارزش تولید ناخالصی داخلی وابستگی فراوانی به کشاورزی دارد، تصریح کرد: بیش از ۲۷ درصد ارزش ناخالصی به کشاورزی وابسته است و ۳۰ درصد اشتغال استان نیز مربوط به کشاورزی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان داشت: این میزان رشد تولید و خرید گندم تضمیمنی در استان تنها به واسطه بارش‌های مناسب نبوده چراکه در گذشته نیز سال‌های پربارشی داشته‌ایم ولی این میزان گندم تولید نشده است این نتیجه تلاش بهره بردارن، محققان حوزه کشاورزی در بخش های مختلف و کارشناسان جهاد کشاورزی است.

اسکندری عنوان کرد: ۳۱۵ هزار تن گندم خریداری شده مازاد بر مصرف استان به مقاصد و سیلوهای ذخیره سازی از پیش تعیین شده خارج استان (تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مشهد مقدس و کرمان حمل شده است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم در استان مرکزی

مدیرکل غله استان مرکزی با بیان اینکه میزان خرید گندم سال جاری در این استان تاکنون از مرز 402 هزار تن گذشت، گفت: خرید تضمینی گندم این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته، 75 درصد افزایش یافت. این در حالی است که متوسط رشد کشوری 17 درصد است.

غلامرضا ملکی به میزان خرید گندم در بازه زمانی 3 سال گذشته به تفکیک هر سال اشاره کرده و افزود: کل خرید گندم استان مرکزی در سال 1402 حدود 256 هزار تن، در سال 1401 حدود 196 هزار تن و در سال 1400 حدود 88 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: در استان مرکزی 32 مرکز خرید در بخش خصوصی، دولتی و انبار روستایی تا پایان شهریورماه آماده خرید گندم از کشاوران است. در رابطه با پرداخت مطالبات این حوزه نیز بخشی از مطالبه گندم‌کاران استان پرداخت شده است. همچنین تکمیل این حوزه با تصمیم در کلان کشور پرداخت می‌شود. 

خرید تضمینی بیش از ۷۲ هزار تن گندم از زارعین میاندوآب

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب از خریداری بالغ بر ۷۲ هزار و ۷۱۸ تن محصول گندم تولیدی مازاد بر مصرف کشاورزان این شهرستان توسط مراکز خرید تضمینی این محصول در میاندوآب خبر داد.

رضا مقدم ، ۲۸ مرداد درحاشیه بازدید از سیلوی بادبند روستای جواد حصاری میاندوآب در جمع خبرنگاران گفت: سیلوی بادبند ظرفیت نگهداری ۲۵ هزار تن غلات را دارد و امسال از آغاز برداشت محصول گندم، تاکنون بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۷۳ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان منطقه را بصورت تضمینی خریداری کرده است.

وی افزود: این مرکز خرید در زمینی به مساحت ۲ هکتار، با سه هزار و یکصد مترمربع تأسیسات مسقف در سال ۱۳۸۸ در اراضی روستای جواد حصاری شهرستان میاندوآب راه اندازی شده است و با فعالیت آن، برای تعداد ۱۰ نفر بصورت مستقیم و پایدار زمینه اشتغال فراهم شده است.

مقدم اظهار کرد: مجری طرح سیلوی بادبند موفق به اخذ جواز تأسیس کارخانه آرد از مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی شده است و جهت راه اندازی خط تولید آرد، متقاضی دریافت تسهیلات بانکی است که فرماندار میاندوآب جهت معرفی این واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات، به کارگروه رفع موانع تولید استان، قول مساعد داد.

وی ادامه داد: با آغاز بهره برداری از خط تولید آرد در جوار سیلوی بادبند برای ۱۰ نفر جدید نیز بصورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    پول گندم رو واریز کنید بعدا فکر سال بعد رو کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد