تا روز ملی صادرات/افزایش تولید ملی با تمرکز بر رشد صادرات غیرنفتی / روز ملی صادرات فرصتی برای تقویت تعامل میان دولت و بخش خصوصی

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: تمرکز بر رشد صادرات غیرنفتی می‌تواند منجر به افزایش تولید ملی شود که این امر به نوبه خود به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمدها منجر خواهد شد.

تا روز ملی صادرات/افزایش تولید ملی با تمرکز بر رشد صادرات غیرنفتی / روز ملی صادرات فرصتی برای تقویت تعامل میان دولت و بخش خصوصی
صفحه اقتصاد -

فرشید فرزانگان، درباره اهمیت و جایگاه توسعه صادرات غیرنفتی ایران اظهار کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش خام‌فروشی، دولت و بخش خصوصی باید به دنبال ارزش افزوده بالا در فرآورده‌های صادراتی باشند. این امر با توسعه صنایع تبدیلی، حمایت از تولید محصولات با فناوری پیشرفته و ایجاد تسهیلات و مشوق‌های صادراتی قابل تحقق است. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات با تاکید براینکه برای توسعه صادرات باید روی بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای هدف و ایجاد بسترهای مناسب برای تجارت الکترونیک تمرکز کرد، ادامه داد: ایران نیز تا حدودی از استراتژی کاهش ارزش پول ملی بهره برده‌است، اما این اقدام بدون اصلاحات ساختاری در اقتصاد نمی‌تواند به تنهایی منجر به توسعه پایدار صادرات شود. لازم است همراه با این سیاست، حمایت از تولید داخلی، اصلاح نظام مالیاتی و بهبود محیط کسب‌وکار نیز انجام شود تا از فرصت‌های صادراتی به نحو بهینه استفاده شود.

 فرزانگان افزود: تمرکز بر رشد صادرات غیرنفتی می‌تواند منجر به افزایش تولید ملی شود که این امر به نوبه خود به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمدها منجر خواهد شد. این افزایش تولید می‌تواند فشار تقاضا بر کالاهای داخلی را کاهش دهد و از این طریق تورم را کنترل کند، همچنین، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی می‌تواند به تثبیت نرخ ارز و در نتیجه کنترل تورم کمک کند.

وی در ادامه نوسان‌ نرخ ارز و دشواری در مراودات پولی و بانکی در شرایط تحریم به عنوان عمده چالش‌ پیشروی تجار برای صادرات عنوان کرد و افزود: برای مقابله با نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها، می‌توان به تقویت سیستم‌های پرداخت محلی و منطقه‌ای، استفاده از ارزهای جایگزین مانند رمزارزها و افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه و شرکای غیرغربی اشاره کرد. همچنین، ایجاد صندوق‌های تثبیت نرخ ارز و استفاده از ابزارهای پوشش ریسک ارزی می‌تواند به تجار کمک کند تا از نوسانات نرخ ارز در امان بمانند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برگزاری روز ملی صادرات می‌تواند به عنوان یک فرصت برای تقویت تعامل و همگرایی میان دولت و بخش خصوصی عمل کند، تصریح کرد: این رویداد می‌تواند فضایی را برای تبادل نظر و اشتراک تجربیات فراهم کند و دولت را نسبت به مشکلات و نیازهای واقعی صادرکنندگان آگاه‌تر کند. همچنین، این روز می‌تواند به عنوان فرصتی برای تقدیر از فعالان این حوزه و تشویق به بهبود عملکرد عمل کند.

به گفته فرزانگان، انتخاب و تقدیر از صادرکنندگان نمونه می‌تواند به عنوان یک انگیزه قوی برای سایر صادرکنندگان عمل کند. این اقدام منجر به رقابت سالم و افزایش کیفیت و نوآوری در فرآیندهای صادراتی می‌شود. همچنین، معرفی الگوهای موفق می‌تواند به تشویق صادرکنندگان برای بهبود عملکرد و استفاده از بهترین شیوه‌های ممکن برای صادرات کمک کند.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد