تا روز ملی صادرات/ تدوین استراتژی توسعه صادرات اصناف

سرپرست دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن بیان ضرورت توسعه صادرات و حضور در بازارهای خارجی، فرآیند صادرات را وسیعتر از فروش مازاد تولید دانست.

تا روز ملی صادرات/ تدوین استراتژی توسعه صادرات اصناف
صفحه اقتصاد -

احسان سقایی با بیان اینکه در تمامی کشورهای پیشرو، بخش قابل توجهی از صادرات توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط SME ها انجام می‌شود، گفت: مطابق با آمارهای جهانی ۳۱ تا ۵۵ درصد از حجم صادرات کشورهایی مانند کره‌جنوبی و آلمان بر دوش بنگاه‌های کوچک و متوسط است. در ایران نیز، یکی از کارهای مهمی که از اصناف انتظار می‌رود، حضور مستقیم در این عرصه است و به این جهت ۲۰گروه از کالاها و خدمات صنفی مزیت‌دار جهت صادرات شناسایی شده‌اند و اقداماتی در راستای تسهیل صادرات برای اصناف در حال انجام است. 

وی با اشاره به انتظار اتاق اصناف از دولت و به ویژه وزارت صمت، افزود: نهادهای متولی تجارت خارجی، برای تدوین و بکارگیری یک استراتژی واحد برای توسعه صادرات اقدام کنند. همچنین لازم است تا همه حمایت‌ها و خدماتی را که به واحدهای صنعتی ارائه می‌شود، به صنوف تولیدی نیز تسری داده شود.

سقایی تصریح کرد: اتاق اصناف ایران، در ایجاد و استخراج استراتژی صادراتی صنوف در کنار سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود. با حمایت درست و تدوین استراتژی مناسب می‌توان انتظار تبدیل اصناف کشور به متولی تجارتSME های جهان اسلام را داشت.

به گفته سرپرست دبیرکل اتاق اصناف ایران، صادرات به معنای فروش مازاد تولید داخل نیست و استراتژی‌های بازاریابی و فروش تخصصی خود را می‌طلبد. به بیان دیگر این تفکر که صادرات به معنای فروش مازاد تولید داخل است، به سیاست‌های صادراتی ضربه می‌زند.

سرپرست دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون بنگاه صنفی در زمینه‌های تولید، توزیع، خدمات فنی و خدمات در کشور فعال هستند، افزود: اصناف، هیچ کشوری در دنیای اسلام، چنین تعداد و ظرفیتی را دارا نیست اما در سالیان اخیر به واسطه موانع تجاری و بانکی ناشی از تحریم‌ها و تبعات آن بر تولید، شاهد کمبود مواد اولیه یا افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه مناسب و افزایش هزینه‌های تجاری هستیم. 

این مقام صنفی تصریح کرد: با این شرایط، بسیاری از واحدهای صنفی موفق در حوزه صادرات و پیمان‌کاری فرعی، ناچار به کاهش همکاری با شرکای خارجی خود شدند. اشاره به این نکته ضروری است که در حال حاضر حوزه تولید کشور با مشکلات عدیده ناشی از رکود مواجه است. علاوه بر این، در این شرایط تحمل هزینه‌های بازاریابی، مذاکره، سفرهای تجاری و سایر هزینه‌های تجاری، چه بصورت فردی و چه در قالب خدمت‌گیری از شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری؛ عملا برای این واحدها امکان‌پذیر نیست. از این‌رو واضح است که تدوین استراتژی دقیق توسعه صادرات با توجه به شرایط دشوار اقتصادی بیش از گذشته احساس می‌شود.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد