تا روز ملی صادرات/ تقویت ارزش برند ساخت ایران در بازارهای جهانی/ مشوقهای صادراتی هدفمند شوند
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن مصائب تجارت در شرایط تحریم، پیشنهاد هدفمند شدن مشوقهای صادراتی را داد.
اکبر گداری صادرات را جزو مولفههای اصلی اقتصادهای ملی دانست و افزود: کشورها زیرساختهای حملونقل، تولید و توزیع خود را باهدف توسعه صادرات تقویت میکنند این در حالی است که در ایران، صادرات باهدف تامین ارز برای واردات نهاده و ماشینآلات انجام میگیرد. کشورهایی مانند کرهجنوبی و ژاپن بهمنظور تصاحب سهم بیشتر از بازارهای بینالمللی، مقیاس تولید خود را افزایش میدهند و برای تامین نیاز ۳ تا ۴ میلیارد از مردم دنیا برنامهریزی میکنند در این شرایط هزینه تولید پایین و صادرات توجیه پیدا میکند.
وی با بیان اینکه صادرات، یک پروسه و فرآیند طولانی است، تصریح کرد: ورود یک کالا به بازار صادراتی نیازمند پرداختن به ۲ مقوله زیرساختی، یعنی پشتیبانی از لجستیک و حل مشکلات نقل و انتقالات پولی و بانکی است .
گداری با اشاره به ضعفهای حوزه ترانزیت و لجستیک در ایران، گفت: هزینه حملونقل در ایران بهدلیل فرسودگی ناوگانها زیاد است که این موضوع در نهایت بر قیمت تمام شده محصولات ایرانی تاثیر میگذارد؛ همچنین زمان جابهجایی انتقال کالا از ایران به مقاصد صادراتی زیاد است از اینرو صادرکننده نمیتوانند زمان مشخصی برای ارسال بار به طرف معامله خود در کشورهای مقصد بدهد و به نوعی اطمینان بین صادرکنندگان و واردکنندگان تحت شعاع قرار میگیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بازگشایی ال سی کارکرد خود را در شرایط تحریم از دست میدهد، تصریح کرد: هزینه نقلو انتقال در زمان استفاده از ال سی پایین میآید علاوهبر این ال سی اطمینان خاطر در بازگشت پول به صادرکنندگان میدهد. در شرایط تحریم این دو موضوع با اختلال مواجه میشود و در کنار این موضوعات چالشهای تولید در کشور نیز باعث شده است که صادرکننده ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی با دشواریهای بیشتری مواجه شود.
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: صادرکنندگان ایرانی در شرایط سخت به فعالیت خود ادامه میدهند از اینرو باید از آنها تجلیل شود. در کنار برگزاری روز ملی صادرات باید مولفههای موثر بر آن بررسی و برای حل کردن آنها راهکار ویژه ارائه کرد.
وی با تاکید بر اینکه بخشخصوصی از دولت بهجای دریافت مشوقهای صادراتی مطالبهگر تامین زیرساختهای صادراتی شود، گفت: برند ایرانی در بازارهای جهانی آنگونه که باید شناخته نشده است به بیان دیگر ایران را با فرش، پسته و کالای خام میشناسند وقتی تولیدات دانشبنیان و های تک خود را در بازارهای بینالمللی عرصه میکنیم باور نمیکنند که آن کالا ساخت ایران است پس باورپذیری برند ایرانی باید از سوی دولت انجام شود و با ابزار نفوذ خود ارزش برند ایرانی را بالا ببرد؛ بدون تردید این موضوع میتواند به صادرکننده ایرانی کمک کند.
به گفته این مقام مسئول؛ افزایش ارزش ویژه برند ایرانی در بین کشورهای منطقه برای صادرات و صادرکنندگان داخلی مفید و قدرت چانیزنی ما را در منطقه دوچندان میکند.
گداری در پایان با تصریح بر اعطای مشوقهای هدفمند، بیان کرد: اگر مشوقهای صادراتی مستقیم به صادرکنندگان داده نشود دیگر ذهنیت ایجاد رانت بهوجود نمیآید. به نظر بنده مشوقها باید در تامین زیرساختها هزینه شوند در این صورت دیگر مشوقها موقتی، محدود و انحصاری نخواهند بود.
گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.
نظر شما