فساد در صنعت بیمه | پشت پرده زیاندهی درمان و شخص ثالث
جزئیات فساد در صنعت بیمه و پشت پرده زیاندهی درمان و شخص ثالث را در ادامه خبر بخوانید.
صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور، همواره با چالشهای فراوانی روبرو بوده است. به ویژه در شرایط اقتصادی پیچیده کنونی، مدیریت صحیح و کارآمد این صنعت اهمیتی دوچندان یافته است. دستورالعملهای جدید مانند پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو، بار مالی سنگینی را بر این صنعت تحمیل میکند و نیاز به برنامهریزی دقیقتر را نمایان میسازد.
پیش بینی بار مالی ۳۰ تا ۵۰ همتی پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو
دبیر کل سندیکای بیمهگران ایران، محسن پورکیانی، در نشست خبری اخیر خود به موضوع مهم پرداخت خسارات افت قیمت وسایل نقلیه پرداخت.
او اعلام کرد که این دستورالعمل پیشبینی میکند بار مالی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد. این پیشبینی، نگرانیهایی را در مورد توان مالی شرکتهای بیمه برای اجرای این دستورالعمل و تاثیر آن بر بازار بیمه کشور ایجاد کرده است.
پورکیانی توضیح داد که افت قیمت وسایل نقلیه تا پیش از این در قانون بیمه شخص ثالث دیده نشده بود. تنها قانونی که در این زمینه وجود داشت، به سال ۱۳۴۵ برمیگردد و صرفاً به قضاوت پلیس در این زمینه اشاره داشت.
حال با تصویب دستورالعمل جدید، مسئولیت بزرگی بر دوش شرکتهای بیمه گذاشته شده که میتواند چالشهای متعددی را به همراه داشته باشد.
مشکلات نقدینگی و زیاندهی در صنعت بیمه
پورکیانی در ادامه با اشاره به مشکلات ساختاری صنعت بیمه گفت: «مواد اولیه در این صنعت، وجوه نقد است و مدیریت نقدینگی در شرایط اقتصادی فعلی بسیار دشوار شده است.» او تأکید کرد که حدود ۸۰ درصد از پرتفوی صنعت بیمه مربوط به بیمه درمان و شخص ثالث است. هر دو این رشتهها زیانده هستند، بهویژه بیمه شخص ثالث که به دلیل دخالتهای دولتی زیاندهی بیشتری را متحمل میشود.
وی افزود که جلساتی با شورای عالی بیمه در حال برگزاری است تا درباره نرخ حق بیمه بازنگری صورت گیرد. این اقدام میتواند به کاهش مشکلات این صنعت کمک کند. به گفته پورکیانی، در صورت ادامه این وضعیت و عدم تغییر نرخها، زیان انباشته صنعت بیمه افزایش یافته و تهدیدی برای پایداری آن خواهد بود.
فساد در صنعت بیمه؛ شایعه یا واقعیت؟
یکی از سوالات مطرحشده در این نشست، وجود فساد سازمانیافته در صنعت بیمه بود. پورکیانی در پاسخ به این پرسش تأکید کرد که فساد سازمانیافتهای در این صنعت مشاهده نمیشود. این اظهارنظر، با هدف شفافسازی و پاسخ به نگرانیهای موجود در جامعه مطرح شد.
تصویب دستورالعمل جدید و تاثیر آن بر بیمه شخص ثالث
تصویب دستورالعمل پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو توسط شورای عالی بیمه و هیات دولت، به یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز تبدیل شده است. طبق این دستورالعمل، اجازه افزایش قیمت برای سال جاری و سال آینده داده نشده است. این موضوع باعث میشود که زیاندیدگان بخشی از خسارات خود را از بیمه دریافت کنند و بخش دیگر را از طریق شکایت از مقصر حادثه جبران کنند.
پورکیانی هشدار داد که این تصمیم فشار زیادی را بر صنعت بیمه وارد میکند. وی خاطرنشان کرد که قانون شخص ثالث با هدف حمایت از مردم و اقشار مختلف جامعه طراحی شده است، اما در اجرای این قوانین باید تعادل بین حمایت از مردم و توان مالی شرکتهای بیمه حفظ شود.
مشکلات ناشی از تورم و افزایش قیمت خودرو
یکی دیگر از چالشهای جدی صنعت بیمه، تورم فزاینده و تاثیر آن بر هزینههای بیمه است. پورکیانی اشاره کرد که ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در سال گذشته حدود ۱۳۵ درصد بوده است. این آمار نشان میدهد که شرکتهای بیمه به اندازه کافی حق بیمه دریافت نمیکنند.
او افزود: «تورم نه تنها قیمت خودروها را افزایش میدهد، بلکه هزینه قطعات یدکی، به ویژه برای خودروهای خارجی را نیز بالا میبرد. این امر، مشکلاتی را برای صنعت بیمه به وجود آورده که نمیتوان انتظار داشت این صنعت به تنهایی این مشکلات را حل کند.»
رشد نرخ حق بیمه؛ چالشها و فرصتها
پورکیانی با اشاره به تغییرات نرخ حق بیمه گفت: «با توجه به وجود تورم، حق بیمه هر ساله رشد را تجربه میکند. در سال جاری، این رشد حدود ۹۰ درصد بوده است.» اما وی نگرانیهایی را در این زمینه مطرح کرد و اظهار داشت که تغییر نرخ ارز ترجیحی میتواند اثرات جدی بر وضعیت شرکتهای بیمه داشته باشد.
پرسش و پاسخهای پرتکرار درباره بیمه و دستورالعمل جدید
آیا دستورالعمل پرداخت خسارات ناشی از افت قیمت خودرو الزامی است؟
بله، این دستورالعمل به تصویب شورای عالی بیمه و هیات دولت رسیده و اجرایی است.
بار مالی این دستورالعمل چقدر تخمین زده شده است؟
بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان (همت).
آیا افت قیمت خودرو در قانون بیمه شخص ثالث پیشبینی شده بود؟
خیر، این موضوع در قانون بیمه شخص ثالث پیشبینی نشده بود و تنها به قانون سال ۱۳۴۵ ارجاع داده شده است.
چه بخشی از پرتفوی صنعت بیمه زیانده است؟
بیمه درمان و بیمه شخص ثالث حدود ۸۰ درصد از پرتفوی را تشکیل میدهند و هر دو زیانده هستند.
چرا بیمه شخص ثالث زیانده است؟
به دلیل نرخهای پایین حق بیمه و دخالتهای دولتی.
آیا در صنعت بیمه فساد سازمانیافته وجود دارد؟
طبق گفته دبیر کل سندیکای بیمهگران ایران، فساد سازمانیافتهای در این صنعت مشاهده نمیشود.
چرا ضریب خسارت بیمه شخص ثالث بالاست؟
به دلیل عدم تناسب بین حق بیمه دریافتی و هزینههای واقعی خسارات.
آیا تورم بر صنعت بیمه تأثیر دارد؟
بله، تورم بر افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی تاثیر مستقیم دارد و هزینههای بیمه را افزایش میدهد.
آیا نرخ حق بیمه امسال افزایش داشته است؟
بله، نرخ حق بیمه حدود ۹۰ درصد رشد داشته است.
چه اقداماتی برای کاهش زیاندهی صنعت بیمه انجام میشود؟
بازنگری در نرخ حق بیمه و برگزاری جلسات با شورای عالی بیمه از جمله این اقدامات است.
چه چالشهایی در اجرای دستورالعمل جدید وجود دارد؟
فشار مالی بر شرکتهای بیمه و نیاز به تأمین منابع مالی بیشتر از جمله این چالشهاست.
چرا قیمت خودرو بر صنعت بیمه اثرگذار است؟
افزایش قیمت خودرو، هزینه خسارات و افت قیمت را بالا میبرد و بر توان مالی بیمهها تاثیر منفی میگذارد.
آیا بیمهها توان تحمل زیاندهی را دارند؟
تا حد مشخصی، اما ادامه این روند میتواند به زیان انباشته بیشتر منجر شود.
نقش دولت در صنعت بیمه چیست؟
دولت در نرخگذاری و برخی سیاستگذاریهای کلان نقش دارد که گاه زیاندهی بیمهها را افزایش میدهد.
آیا بازنگری در دستورالعملها امکانپذیر است؟
بله، وزیر اقتصاد در نامهای به مجلس خواستار بازنگری در دستورالعملها شده است.
نظر شما