گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح یارانه دستمزد

گامی موثر در کاهش بیکاری و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کشور

طرح یارانه دستمزد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایران به اجرا درآمده، یکی از اقدامات موثر در حوزه اشتغال و بازار کار به شمار می‌رود. بر اساس این طرح، در صورت جذب نیروی کار شغل اولی در واحدهای اقتصادی توسط کارفرمایان، دولت ۳۰ درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای عالی کار را به شکل یارانه به مدت یک سال به کارفرمایان پرداخت می‌کند.

گامی موثر در کاهش بیکاری و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کشور
صفحه اقتصاد -

طرح یارانه دستمزد با هدف تحرک­ بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه­ های خرد، کوچک و متوسط، ارتقای مهارت و کسب تجربه جویندگان کار، به ویژه شغل ­اولی­‌ ها، و انتقال دانش و فناوری به بنگاه‌های اقتصادی از طریق ورود نیروی جوان به اجرا درآمده است. با اجرای این طرح، دولت به کاهش فشار ناشی از پرداخت دستمزد نیروی کار توسط کارفرما کمک می‌کند.

طرح یارانه دستمزد چیست؟

با توجه به نیاز اشتغال در کشور، دولت طی سال‌های اخیر طرح‌های گوناگونی را جهت بهبود این روند ارائه داده که یارانه دستمزد یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این طرح برخلاف بسیاری از طرح‌های ارائه شده، بازدهی و تاثیر بالایی داشته و با استقبال فراوان کارجویان و کارفرمایان مواجه شده است. اما بسیاری از مردم با این سوال مواجه هستند که طرح یارانه دستمزد چیست و چه مزایایی دارد.

در این باره باید گفت که بر اساس این طرح، استخدام افراد شغل اولی توسط بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان یک پاداش برای آن‌ها به دنبال دارد. این پاداش شامل ۳۰ درصد از دستمزد مصوب شورای عالی کار می‌باشد که به صورت یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود. منظور از شغل اولی‌ها در این طرح، فارغ‌التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار است. این افراد با ثبت نام در طرح یارانه دستمزد می‌توانند شانس خود را برای استخدام در بنگاه‌های اقتصادی افزایش دهند.

جامعه هدف و شرایط بهره‌مندی

این طرح به ویژه برای شغل اولی‌ها، فارغ التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار و بنگاه­‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم برخوردار طراحی شده است. برای بهره‌مندی از مزایای طرح یارانه دستمزد، داوطلبان و جویندگان کار باید مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آن‌ها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد. برای زنان سرپرست خانوار جویای کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال اعلام شده است.

نتایج و استقبال از طرح

تازه‌ترین نتایج اجرای طرح یارانه دستمزد در فصل بهار نشان می‌دهد که ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده‌اند. همچنین، ۷۰۱۹ کارفرما در طرح شرکت کرده و ۳۱۰ قرارداد نیز در مرحله انعقاد قرار دارد. استان‌های خوزستان و مازندران بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام کننده و کارجویان جذب شده به بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند.

یارانه بگیران بخوانند | واریز عیدی دولت سیزدهم به مردم

تسهیلات اشتغالزایی دولت سیزدهم

به گفته مسئولان وزارت کار، توزیع ۲۸۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، تولید و خدمات در جهت پایداری اشتغال روستایی و مشاغل خانگی از جمله اقدامات موثر دولت سیزدهم بوده است. در این راستا، ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

دسترسی آسان به سامانه یارانه دستمزد برای کارجویان و کارفرمایان

سامانه یارانه دستمزد در تمامی روزهای سال و ساعات شبانه روز فعال است و متقاضیان به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. فارغ‌التحصیلان جدید که سابقه کار ندارند، می‌توانند با ثبت نام در این سامانه به دنبال شغلی مناسب بگردند. از سوی دیگر، بنگاه‌های اقتصادی خرد، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی با شرکت در طرح یارانه دستمزد اداره کار می‌توانند نیروی کار ارزان قیمت تامین کنند.

از ابتدای اجرای این طرح، بسیاری از کارجویان ثبت‌نام و قراردادهای کاری خود را منعقد کرده‌اند و تعداد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. همچنین، تعداد بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در این طرح نیز رو به افزایش بوده که نشان‌دهنده موفقیت آن است.

نحوه ثبت‌نام و دریافت یارانه

متقاضیان و کارفرمایان برای بهره‌مندی از مزایای این طرح و دریافت یارانه دستمزد می‌توانند به سامانه pyd.mcls.‌gov.ir وزارت کار مراجعه و ثبت نام کنند. مراحل ثبت‌نام شامل بارگذاری مدارک لازم، مانند مدرک تحصیلی، مدارک هویتی و لیست حق بیمه واریزی به سازمان تامین اجتماعی و برخورداری از شرایط لازم نظیر داشتن شرط سنی و فعال بودن کارگاه در زمان اجرای طرح است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یارانه دستمزد ابزاری تشویقی برای جلب و جذب نیروهای کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی در استان‌های کم برخوردار است که می‌تواند نیاز اشتغال بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار و بنگاه‌ها را برطرف کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان