گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از مطالبات گندمکاران

خلف وعده دولت با گندمکاران/ دست‌های پینه بسته گندمکاران در انتظار توجه دولت ، کشاورزان خواستار افزایش قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جدید هستند

هر ساله گندمکاران و دولت بر سر پرداخت و دریافت مطالبات و میزان افزایش خرید تضمینی چند ماهی چالش دارند که البته امسال این چالش هم در زمینه دیر اعلام شدن نرخ تضمینی خرید و هم پرداخت مطالبات بیشتر از سنوات قبل بود.

خلف وعده دولت با گندمکاران/  دست‌های پینه بسته گندمکاران در انتظار توجه دولت ، کشاورزان خواستار افزایش قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جدید هستند
صفحه اقتصاد -

بنابر بر اعلام منابع موثق بین المللی و داخلی، ایران با تولید حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در جایگاه یازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت.

بنابراین با این میزان تولید گندم می‌شود اذعان کرد که گندم در ایران یک محصول کاملا استراتژیک است‌ که نقش مهمی در اقتصاد، خودکفایی و حتی سیاست کشور دارد، شاید از این روست که اواخر دهه ۶۰ بود که با هدف رونق گرفتن تولید گندم و ترغیب کشاورزان، دولت خرید تضمینی را در دستور کار قرار داد و هر ساله با یک نرخ تضمینی، گندم را از کشاورزان خریداری می‌کند‌.

بنابراین با توجه به اهمیت کشت گندم بعنوان یک محصول استراتژیک انتظار می رود به همان میزان که  تولید این محصول برای ایران از درجه اهمیت برخوردار است، دولت نیز نگاه ویژه ایی به بهره برداران این محصول هم در خصوص  کیفیت بذرهای اصلاح شده هم پرداخت مطالبات گندمکاران و هم افزایش نرخ تضمینی گندم داشته باشد.

اما متاسفانه هر ساله گندمکاران و دولت بر سر پرداخت و دریافت مطالبات و میزان افزایش خرید تضمینی چند ماهی چالش دارند که البته امسال این چالش هم در زمینه دیر اعلام شدن نرخ تضمینی خرید و هم پرداخت مطالبات بیشتر از سنوات قبل بود.

قیمت تضمینی خرید گندم رضایت کشاورزان را تامین نمی‌کند

کشاورزان طی سال‌های اخیر همیشه از نرخ تضمینی خرید گندم ناراضی بوده‌اند و اظهار داشته‌اند با نرخی که دولت تعیین می‌کند و البته خیلی دیر این نرخ را اعلام می‌کند ما دچار زیان می شویم.

کشاورزان معتقد هستند هزینه های بذر و ادوات کشاورزی از لحظه جمع کردن گندم تا زمان تحویل به سیلو با نرخ تضمینی دولت همخوانی ندارد و دولت باید تورم را در اعلام نرخ تضمنی گندم لحاظ کند و در سال جدید در مورد قیمت تضمینی گندم  تجدید نظر شود.

البته گویا دولتمردان در این زمینه کشاورز را محق می‌دانند اما در عمل توجهی به این موضوع ندارند.

 گواه این ادعا اطهارات مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران است که چندی پیش اظهار داشت:امسال قیمت تضمینی گندم تنها ۱۰ درصد افزایش داشت که این قیمت منطقی نیست و طبق تورم باید حداقل ۳۵ درصد افزایش قیمت تضمینی می داشتیم.

مطالبات کشاورزان نیز در پیچ و خم بروکراسی

اولین محموله های گندم در کشور ما اواسط فروردین روانه سیلوها شد و در برخی استانها نیز نهایتا تا پایان مرداد ماه گندم را برداشت و تحویل سیلوها دادند از همان زمان کشاورزان به دنبال مطالبات به حقشان هستند اما متاسفانه هر سال دولت خلف وعده می کند و این مساله خستگی کشاورزان را مضاعف می کند.

وعده‌هایی که محقق نشد

از اواسط مرداد تا پیش از اینکه وارد فصل زراعی جدید شویم مسئولان هر کدام در مورد زمان پرداخت مطالبات وعده ای دادند که محقق نشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مطالبات گندم کارانی که تا پایان مرداد ماه محصول خود را تحویل داده باشند، تا قبل از پایان شهریور ماه تسویه می شود و هزینه مابقی گندم‌های خریداری شده نیز به موقع پرداخت می‌شود.

 دبیر ستاد هماهنگی امنیت غذایی کشور همچنین گفت: منابع لازم برای تامین مطالبات کلزاکاران تامین شده و مطالبات گندمکاران نیز تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

این در حالی است که بنا بر اظهارات مدیر عامل بنیاد گندمکاران در تاریخ ۱۴ شهریور، تا کنون تنها ۱۲۱ همت از طلب گندمکاران پرداخت شده است

فلسفی نماینده مردم تهران نیز اواخر شهریور در یک تذکر شفاهی تاکید کرده بود که تا پایان شهریود باید مطالبات پرداخت شود که این تذکر هم چنان جدی گزفته نشد.

حالا اما وزیر جهاد کشاورزی اعلام داشته برای اینکه سالهای پیش رو با این مشکل مواجه نباشیم بنا شده مطابق برش های برنامه هفتم پیشرفت و بر اساس منابعی که مشخص می‌شود بودجه ریزی صورت گیرد

حوزه کشاورزی نیازمند توجه بیشتر

به هر روی مسئولان واقف هستند که اساسی‌ترین محصول کشاورزی کشور ما گندم است. و چنانچه رضایت گتدمکاران تامین نشود ممکن است در زمینه تامین گندم هم به یک وارد کننده تبدیل شویم. از این رو انتظار می رود مسئولان هم در زمینه پرداخت به موقع مطالبات و هم نرخ تضمینی حداقل در سال زراعی آینده تدابیرات بهتری داشته باشند و بودجه ریزی های مناسبت تری در این زمینه انجام شود تا حداقل در سالهای پیش رو این مشکل تکرار نشود و کشاورزان ما فراغت بال بیشتری داشته باشند چه اینکه معیشت بسیاری از کشاورزان تک محصولی و از طریق همین کشت و فروش گندم است.

«کشاورزی بازوری اصلی تولید است»، امید که مسئولان به همین نکته توجه بیشتری داشته باشند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد